خبر فوری
شناسه خبر: 46811

تبلیغات درباره رخت‌ بستن بی‌آبی در زاهدان فقط دستاوردسازی بود!

تداوم بی‌آبی در زاهدان

حدود پنج روز است که قطعی آب بسیاری از مناطق شهر زاهدان را تحت تاثیر قرار داده و ساکنان را مجبور به خرید آب شرب برای تامین نیازهای اولیه خود کرده است

تداوم بی‌آبی در زاهدان

اخبار سبز کشاورزی؛ موضوع قطعی طولانی مدت آب در شرایطی در این شهرستان تکرار می شود که گرمای هوا در روزهای اخیر بی سابقه بوده و این استان نیز مانند سایر نقاط کشور هر روز رکورد گرما را می شکند. همین یک ماه پیش بود که وزارت نیرو اعلام کرد دیگر موضوع تنش و قطع آب شرب زاهدان و سیستان استان سیستان و بلوچستان تکرار نمی شود.

همانطور که خردادماه گذشته از سوی شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام شد، سال گذشته 2.8 میلیارد تومان برای طرح آب شیرین کن و 1.2 میلیارد تومان برای چاه ها و خطوط انتقال هزینه شده است و همچنین در پروژه آبرسانی به زاهدان و سیستان به بهره برداری رسیده است، با 4 میلیارد تومان هزینه در سال گذشته. ارقام تکان دهنده ای که به نظر می رسد تاثیری در تامین آب شرب زاهدان نداشته است.

به نظر می رسد تبلیغاتی که در مورد «بی آبی» زاهدان و سیستان انجام شده فقط برای دستاوردسازی بوده است.

او عمر نام دارد و می گوید حدود 5 روز است که در «شهرک غدیر» هیچ کس آب ندارد، می گوید: «هیچ اخطاریه نبود، آب قطع شد و حالا کسی پاسخگو نیست، انگار فکر می کنند چون مردم اینجا هستند. به کم آبی عادت کرده اند، آنها نباید به کسی اطلاع دهند که ما پول می دهیم و گالن آب می خریم.

این گالن آب به طور طبیعی بسیار گرانتر است، اما گاهی اوقات کافی نیست. بگذارید به خانه های ما بیایند و ببینند آیا می توانند اینطور زندگی کنند. هوا گرم است. بدون آب چیزی نداریم. پس تکلیف این همه بنر و تبلیغاتی که می گفتند نگران مشکل آب نباشید چه شد؟ همش دروغ بود؟"

 «جمال هاشم زهی» یکی دیگر از اهالی این منطقه است. او گفته عمر را تأیید می کند: "اینجا یک پیرزن و یک پیرمرد داریم، یک بچه و یک بچه داریم، ما افراد مریض و معلول داریم. اینجا مرکز استان است. ما اغراق نمی کنیم. به خدا قسم آب برای آشپزی یا مدفوع نیست به چه زبان دیگری بگوییم؟

با وجود اعلام وزارت نیرو مبنی بر رفع مشکل تامین آب در منطقه زاهدان و سیستان، این منطقه روزانه با ۲۵ میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است.

در حاشیه شهر زاهدان نیز وضعیت به همین منوال است. چند روزی است که آب قطع شده و شرکت آب و فاضلاب زاهدان هیچ اقدامی نکرده است.

به نظر می رسد این کم آبی به محله های دیگر نیز سرایت می کند. فرشید عابدی، فعال اجتماعی و آب این شهرستان با بیان اینکه آب کوی معلم محل سکونتش از بعدازظهر دیروز قطع شده است، می گوید: مشکل اینجاست که این پروژه های آبرسانی که مدت هاست تبلیغاتی انجام شده است. پاسخ به کمبود آب شرب در زاهدان منفی است.با برداشت 30 میلیون مترمکعبی آب، امکان تامین 80 میلیون مترمکعب سرانه آب در زاهدان و سیستان وجود ندارد. خط انتقال آب به زاهدان ظرفیت انتقال 27 میلیون مترمکعب را دارد. بنابراین کم آبی ادامه دارد. آنها به قیمت از دست دادن اعتماد مردم به دستاوردهایی دست یافتند.»

مسئولان آب این استان مثل همیشه پیگیری ها را بی پاسخ می گذارند. گویی همان روش نادانی را که در مورد شهروندان به کار می برند به رسانه ها نیز تعمیم داده اند و نیازی به پاسخگویی به آنها احساس نمی کنند.

سرمایه‌گذاری‌های بی‌فایده

17 خرداد سال گذشته بود که دولت اعلام کرد تنش آبی در شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان پایان یافته است و تابستان امسال هیچ یک از شهروندان این استان نگران کم آبی نباشند.

 همانطور که دولت سیزدهم اعلام کرده بود، با اجرای طرح‌های حفر چاه و ساخت دستگاه سخت‌کن 100 هزار مترمکعبی می‌توان کیفیت و کمیت آب شرب سیستان و زاهدان و مناطقی که عمر بیشتری دارند تضمین کرد. سال آنها در مورد تامین آب مورد نیاز مردم بسیار نگران بودند. ساکنان این مناطق دیگر نگران کمبود آب نباشند.

 همچنین دولت امیدوار بود با احداث تصفیه خانه سد زیردان 313 روستا از آب شرب پایدار و مرغوب برخوردار شوند و مقرر شد شرکت توسعه منابع آب و انرژی ایران نیز آب شرب را اجرا کند. خطوط انتقال. در منطقه چابهار و کنارک برای رفع نگرانی ها مبنی بر تامین پایدار آب برای مردم این مناطق باید رفع شود.

 بر اساس مصوبات دولت در خصوص تامین آب شرب این منطقه، مقرر شد وابستگی تامین آب شمال استان در بخش سیستان به منابع آب از چاه های نیمه چاه به حداقل برسد.

در عین حال هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: اجرای این طرح که چهار سال به طول انجامید، با اقدامات شبانه روزی و نظارت شخصی در این مدت در مدت 8 ماه محقق شد. تصمیم رئیس جمهور شهید بسیار مؤثر بود. رئیس جمهور شخصاً این پروژه را انجام داد تا مردم سیستان و زاهدان هر چه زودتر به شرایط ایمن تأمین آب آشامیدنی پایدار برسند و این نرم کننده که بزرگترین آب است. تانک نصب شده در خشکی قرار بود اواخر هفته جاری با حضور آیت الله رئیسی به بهره برداری برسد. این طرح روز پنجشنبه هفته جاری به یاد رئیس جمهور شهید راه اندازی می شود. تامین آب پایدار و با کیفیت برای منطقه سیستان و بخشی از زاهدان حاصل بهره برداری از این چاه ها و آب شیرین کن ها است. سال گذشته 2.8 میلیارد تومان برای طرح آب شیرین کن و 1.2 میلیارد تومان برای چاه و انتقال هزینه شده است. این پروژه آبرسانی که در سال گذشته 4 میلیارد تومان هزینه داشته است هم اکنون آماده بهره برداری است.آب با شوری 20000 میکروموس بر سانتی متر وارد آب شیرین کن سیستان می شود و آب با شوری 273 میکروموس بر سانتی متر از این نرم کننده آب خارج می شود که کیفیت بالایی دارد.

کم آبی متوقف نشد

همزمان، عیسی بزرگ زاده، سخنگوی طرح های ملی آب نیز اعلام کرد: طرح های آبرسانی در منطقه سیستان و زاهدان تنش آب شرب و بهداشت این مناطق را از بین برده است.

وی در نشست خبری طرح های آبرسانی منطقه سیستان و زاهدان، تصریح کرد: موضوع تامین آب مطمئن و پایدار برای منطقه سیستان از هیرمند باعث شده تا فضای دوستانه تری برای جستجوی هژمونی ایران فراهم شود. . به زودی مردم منطقه سیستان و زاهدان دغدغه تامین آب شرب و بهداشت، مشاغل خدماتی و سایر صنایع را نخواهند داشت و آب پایدار تامین می شود. این تغییر در استراتژی از تکیه بر تامین آب از طریق تامین آب هیرمند به تامین آب از منابع خانگی، برای بخش آب آشامیدنی و بهداشت و برای مشاغل منتقل شد. بر اساس این استراتژی جدید، آب شرب و سلامت مردم منطقه سیستان و زاهدان از منابع داخلی تامین می شود و ضمن پیگیری ادعای هیرمند از کشور همسایه، آن را به محیط زیست و ساکنان منطقه اختصاص خواهیم داد. اجرای این راهبرد از طریق سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام می شود که در طرح کوتاه مدت حفر چاه اضطراری و در برنامه میان مدت تامین آب از سفره آب زیرزمینی دنبال می شود. . برنامه بلندمدت انتقال آب از دریا است که اکنون حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در چارچوب طرح کوتاه مدت اضطراری، حفاری 166 حلقه چاه با ظرفیت تامین آب به حجم 88 میلیون مترمکعب و 2900 لیتر بر ثانیه نیمه تمام به پایان رسید.

به گفته وی، اجرای طرح های آبرسانی برای منطقه سیستان و زاهدان باعث شده است که آب میلیونی این منطقه از هیرمند قطع و از منابع داخلی تامین شود: صد هزار میلیارد سرمایه گذاری می شود. پروژه های آب و فاضلاب در منطقه سیستان و بلوچستان در حال انجام است. حدود یک میلیارد متر مکعب حجم تنظیمی پروژه های آبی در این استان است. کشور ما پروژه های مهمی را در دیپلماسی آب انجام می دهد. با اجرای طرح های منطقه ای 100 میلیون مترمکعب آب شرب و فاضلاب تامین می شود و نگرانی برای تامین آب این منطقه نخواهیم داشت.

 اکنون باز هم با گرم شدن هوا و اضافه شدن مصرف کولر آبی به کل مصرف این مناطق، آب شرب از دسترس شهروندان این منطقه خارج شده است. به نظر می رسد ادعاهای دولت سیزدهم و هدر رفت پول در اجرای طرح های آبرسانی بی نتیجه مانده است. نه کسی جواب می دهد که مشکل آب کی حل می شود و نه کسی مسئولیت هدر رفت منابع مالی را می پذیرد.تداوم زاهدان و باز هم بی آبی که در گرم ترین روزهای سال گریبان شهروندان را گرفته است./ پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

  • گشتاسب پاسخ به نظر

    هروقت شاهد بودیم که کابینه دولت و تصمیم‌گیران در سطح کلان کشوری در محروم‌ترین مکان کشور استقرار یافتند تا آن مشکل عظیم از آن عرصه پاک شود و مردم دیگر هیچ مشکلی نداشته باشند، بدانید که آن دولت مردمی است.
    در غیر این صورت در اتاق کنفرانس به همراه نوشیدنی های دلچسب و در هوای اتاق مطلوب، ادعای رفع مشکل مردم را عنوان کردند، بدانید که فقط از سر شکم سیری است.

چندرسانه‌ای