خبر فوری
شناسه خبر: 47923

خیام خوانی، موسیقی بومی استان بوشهر+ ویدئو

خیام‌خوانی پرطرفدارترین موسیقی بومی در استان بوشهر است که محبوبیت آن نه تنها در این استان بلکه در تمام کشور و حتی خارج از مرزهای ایران مشهود است.

خیام خوانی، موسیقی بومی استان بوشهر+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ شاید تاکنون واژه «خیامی» یا اصطلاح «خیام خوانی» به گوش‌تان خورده باشد؛ معمولا در قدم نخست با شنیدن این واژه جرقه‌ای در خصوص ارتباط این مفهوم با خراسان بزرگ و شهر نیشابور به عنوان زادگاه «حکیم عمر خیام» در ذهن زده می شود، اما باید گفت «خیامی» که از کهن‌ترین انواع موسیقی ایرانی است، در استان بوشهر شکل گرفته و رایج است.

یک هنر بومیِ جنوب که تاریخچه و سرگذشت جذابی دارد و توصیه می‌کنیم اگر گذرتان به بوشهر، زادگاه این گونه موسیقی افتاد، دیدن و شنیدنش را از دست ندهیــد.

درباره فلسفه و ماهیت خیام‌خوانی

خیام‌خوانی، برجسته‌ترین و پرطرفدارترین موسیقی بومی در استان بوشهر است که محبوبیت آن نه تنها در این استان بلکه در تمام کشور و حتی خارج از مرزهای ایران مشهود است.

یک‌جور موسیقی که بر پایه خواندن و اجرای رباعیات خیام شکل می‌گیرد. رباعی را کامل‌ترین قالب شعر در دنیای ادبیات جهان می دانند زیرا دارای فلسفه ای است که بر مبنای آن حکمی صادر می شود و در پس آن اندیشه ای ژرف نهفته و به لحاظ ساختار، چهار مصراع است.

در خیام خوانی هم همان گونه که از نامش پیداست، تمرکز اصلی روی مرور رباعیات حکیم عمر خیام است که با زبان شعر از جور و جفای زمانه  صحبت می کند و دنیا را به نقد می کشد و دست‌آخر به این نتیجه می‌رسد که نباید در غم گذشته و ترس آینده بود و باید همین لحظه از زندگی را غنیمت شمرد و دلخوش بود. در خیامی بوشهر هم از زحمت و سختی و دشواری‌های زندگی و کار و تلاش آدم ها برای رقم زدن خوشبختی سخن گفته می شود؛ از ماهی گیرانی که دل به دریا می سپارند به امید بازگشت با دست پر و این در حالی است که از بازگشت خود و دست های پر، اطمینانی ندارند.

یک‌جور روایت درد که درمان هم درونش نهفته است. پذیرفتن و لبخند زدن به رنج‌ها، به عنوان بخشی از زندگی و حتی شادی و آواز و رقص و پایکوبی با یاد غم‌هایی که می‌گذرد و چون می‌گذرد، غمی نیست.

در خیام خوانی گاهی ابیاتی از حافظ، سعدی و باباطاهر نیز به گوش می رسد که دلیل آن، وجود مضامین مشابه در این ابیات با رباعیات خیام است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای