آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44894

مردی برای همه محصولات کشاورزی

ادوارد جانسون Edward A. Johnston، در اوایل قرن بیستم، 171 نمونه از انواع تراکتور و ادوات کششی را طراحی کرد و نقش مهمی در ابداع‌ها و ساختن ماشین‌های کشاورزی داشت و واژه‌های نابغه و خلاق، کلماتی بود که اغلب برای معرفی این فرد به کار گرفته می‌شد.

مردی برای همه محصولات کشاورزی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ او در طول 40 سال دوره کاری خود با شرکت اینترنشنال‌هاروستر، طراحی‌های مهمی در زمینه‌های کشاورزی و حمل‌ونقل به جهان معرفی کرد و خالق نخستین کامیون و تراکتور در آمریکای‌شمالی شد و تا هنگام مرگ(در اواخر سال 1939)، 171 طرح و نمونه برای ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ارائه کرد.

پس از فوت او، صنعتگران وی را در رده افرادی چون بنیانگذار جنرال‌موتورز می‌دانستند. او برای تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، ادواتی چون گاوآهن، کارنده‌ها و دروگرها را ابداع کرد و حتی برای عرضه این محصولات به بازار، کامیون‌هایی را طراحی نمود.

مردی-برای-همه-محصولات-کشاورزی-2

خانواده مخترعان

جای تعجب ندارد که این فرد در یک خانواده از مخترعان دیده به جهان گشود. پدربزرگ و عموی او، سازنده انواع ادوات کشاورزی بودند. تاثیر این دو نفر بر ادوارد به‌گونه‌ای بود که در سن 14 سالگی تصمیم گرفت برای فعالیت در عرصه مهندسی به نیویورک برود. درست یک سال بعد در 1894 برای ملحق شدن به بخش تحقیقات تجربی شرکت McCormick، با توجه به از دست‌دادن رتبه مهندسی، به آن شرکت رفت.

به‌زودی تعداد زیادی از انواع اختراعات توسط ذهن خلاق، دست‌های توانا و با استعداد او به جهان عرضه شد. در سال 1900 اولین موتور ساخت او در یکی از اتومبیل‌های تولید شده در آمریکای‌شمالی نصب شد.

مهم‌ترین کار خارق‌العاده او در همان سال 1900 به‌وقوع پیوست که به همراه همکار خود به نام برت بنجامین که بعدها شرکت Farmall را بنیاد نهاد، یک موتور دوسیلندر دوسرعته را اختراع کرد که در یک دروگر نصب شد. برای اولین‌بار توانست با موفقیت یک Mower را روی یک تراکتور نصب و با آن به‌گونه‌ای کار کند که PTO به کار گرفته شده در آن به‌طور مستقل از محور انتقال نیرو کار می‌کرد. اپراتور این موور می‌توانست که با تعویض دنده به سبک و یا دنده خلاص و توقف تراکتور، موور را همچنان به حرکت در آورد و با این روش، کشاورز می‌توانست که با توقف تراکتور و یا استفاده از دنده سبک در جایی که میزان علوفه، انبوه بوده و نیاز به برش بیشتر داشت، کار خود را کامل انجام دهد.

این پیشرفت مکانیکی برای اولین‌بار توانست نوع متفاوتی از PTO را به نمایش بگذارد، اگر چه تا پایان دهه 1940، این نوع از PTO برای تراکتورهای ساخته شده، مورد استفاده قرار نگرفت. موور خودکار آن در نمایشگاه پاریس در سال 1900 به نمایش گذاشته شد و جانستون مورد تقدیر قرار گرفت.

موفقیت جانستون با اختراع موور خودکار موجب شد تا شرکت Keystone برای توسعه یک خط تولید ادوات برداشت غلات و کاه با او قراردادی منعقد نماید.

اولین وانت Pick up

این همکاری ادامه یافت تا این که در سال 1905 شرکت اینترنشنال‌هاروستر، جانستون را وسوسه کرد تا برای طراحی و ساخت یک وانت‌باری که در مزارع کاربری داشته باشد، با آن‌ها همکاری نماید. جانستون با تولید یک خط تولید اتوماتیک شروع به طراحی یک وانت‌باری با چرخ‌های بزرگ و بلند کرد که بتواند کشاورز، اعضای خانواده و محصولات آن‌ها را به بازار برساند. این‌گونه اولین وانت‌باری اختراع شد.

سه سال پس از اختراع این وانت، شرکت اینترنشنال‌هاروستر تولید تراکتورهای مزرعه‌ای را در دستور کار خود قرار داد. جانستون از محل زندگی خود به شیکاگو رفت. تراکتوری ساخت که در هفت روز هفته، هر روز 12 ساعت به‌طور یکسره کار می‌کرد و با قدرت 20 اسب‌بخار، مبدل به یک هیولا در مزارع شده بود و این تراکتور با نشان IHC وارد بازار شد.

این‌گونه جانستون در جایگاه سرپرست‌عالی شرکت تراکتورسازی IHC قرار گرفت که تا سال 1915 در این مقام کار می‌کرد. در همان سال به‌عنوان دستیار رئیس بخش مهندسی کارخانه، ارتقاء مقام یافت که در سال 1922 به سمت رئیس بخش مهندسی کارخانه مذکور برگزیده شد. در هنگام اشتغال به کار، جانستون نه فقط طراحی تراکتورهای شرکت را زیر نظر داشت، بلکه به موضوع توسعه کامیون‌ها نیز می‌پرداخت.

در اواسط دهه 1930، جانستون به‌عنوان نایب‌رئیس کارخانه و مسئول تمام طرح‌های مهندسی و نمونه‌سازی ماشین‌ها و ادوات کارخانه IHC برگزیده شد و اگر چه تمام اوقات او به کارهای مدیریتی صرف می‌شد، اما همچنان به کار نوآوری و اختراع در این عرصه مشغول بود.

جانستون شروع به ساخت ماشین برداشت پنبه کرد که در سال 1942 و پس از مرگ وی به بازار عرضه شد.

این‌گونه بود که شخصیتی با مجموعه‌ای از اختراعات و نوآوری‌ها، نقش غیرقابل انکاری را در عرصه مکانیزاسیون کشاورزی به خود اختصاص داد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۳ – بهمن ۱۴۰۲
 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای