خبر فوری
شناسه خبر: 46546

مکانیزاسیون کشاورزی؛ بهبود کارایی زیست محیطی کشاورزی؟

بهبود کارایی زیست محیطی کشاورزی برای پیشرفت کشاورزی پایدار و سبز حیاتی است.

مکانیزاسیون کشاورزی؛ بهبود کارایی زیست محیطی کشاورزی؟

اخبار سبز کشاورزی؛ این یافته‌ها یک رابطه U شکل، بین مکانیزاسیون کشاورزی و AEE را نشان می دهد. به طور خاص، زمانی که میزان مکانیزاسیون به زیر یک آستانه خاص می‌رسد، هر گونه افزایش بیشتر بر AEE تأثیر منفی می‌گذارد. برعکس، پیشی گرفتن از این آستانه AEE را افزایش داد. این اثر "U شکل" توسط انتشار کربن کشاورزی واسطه شد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که نسبت به سایر دسته‌های روستایی، مزایای مکانیزاسیون در بالا بردن AEE در روستاهای دشت، متمرکز بر کشاورزی و روستاهای مرفه مشهودتر است.

برای ترویج بهبود کارایی زیست محیطی کشاورزی، پیشرفت مکانیزاسیون کشاورزی، کاهش انتشار کربن کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی متناسب با شرایط محلی توصیه می شود.

توضیح و معرفی اولیه

افزایش کارایی زیست محیطی در کشاورزی برای حفاظت از امنیت غذایی و تقویت رشد پایدار سازگار با محیط زیست در این بخش بسیار مهم است. از زمان اصلاحات آن در سال 1978، صنعت کشاورزی چین به دلیل پیشرفت های قابل توجه در توسعه کشاورزی در اقتصادهای نوظهور توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

با این وجود، اتکای کشور به شیوه های کشاورزی گسترده منجر به طیفی از مسائل زیست محیطی، از جمله آلودگی، به خطر افتادن کیفیت محصول و تخریب زمین شده است.

بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی با فشار زیادی از دیگر چالش‌های جهانی مانند کمبود منابع آب و نیاز به تقویت امنیت انرژی مواجه است.

این امر مستلزم اجرای شیوه های کشاورزی سبزتر و پایدارتر است. با ادامه بدتر شدن شرایط اکولوژیکی در چشم‌انداز کشاورزی، که با افزایش استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی تشدید می‌شود، آلودگی محیطی که بر خاک، آب و هوا تأثیر می‌گذارد به عنوان یک مانع حیاتی برای پایداری این بخش ظاهر شده است.

 رابطه بین نتایج اقتصادی واحدهای تولیدی نهاده های کشاورزی و اثرات زیست محیطی آنها برای دستیابی به پایداری بسیار مهم است. در این زمینه، افزایش کارایی زیست محیطی در کشاورزی یک استراتژی نوآورانه برای کاهش فشارهای اکولوژیکی و کمبود منابع است که یک مسیر کلیدی به سمت توسعه کشاورزی پایدار و سبز است.

چنین پیشرفت‌هایی نه تنها تخصیص بهینه منابع کشاورزی را تسهیل می‌کند، در نتیجه بازده و سودآوری را با نهاده‌های محدود به حداکثر می‌رساند، بلکه اتخاذ شیوه‌های کشاورزی آگاهانه از محیط زیست را تشویق می‌کند، که به نوبه خود باعث کاهش انتشار کربن و افزایش انعطاف‌پذیری اکوسیستم‌های کشاورزی می‌شود.

نحوه عملکرد مکانیزاسیون

مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یک کاتالیزور قوی برای افزایش کارایی زیست محیطی در بخش کشاورزی عمل می کند. مکانیزاسیون کشاورزی با افزایش بهره وری عملیات کشاورزی و کاهش پیامدهای نامطلوب زیست محیطی، حمایت ضروری را برای توسعه پایدار کشاورزی فراهم می کند.

ظهور ماشین آلات کشاورزی پیشرفته به تدریج جایگزین کار دستی می شود، در نتیجه بهره وری نیروی کار، تنظیم دقیق تخصیص منابع کشاورزی و کاهش محصولات جانبی نامطلوب کشاورزی را افزایش می دهد.

این به بهبود قابل توجهی در بهره وری زیست محیطی کشاورزی منجر می شود. داده های وزارت کشاورزی و امور روستایی چین نشان داد که نرخ مکانیزاسیون جامع برای کشت محصولات زراعی از 52.3 درصد در سال 2010 به 72.0 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.

نرخ های کشت گندم، ذرت و برنج 97.3، 90.0 درصد و 85.6 درصد بوده است. در بازه زمانی بین سال‌های 2010 تا 2021، چین پیشرفت قابل‌توجهی در معیارهای زیست‌محیطی خود داشت. مساحت متاثر از فرسایش خاک از 356.92 میلیون کیلومتر مربع در سال 2010 به 269.27 میلیون کیلومتر مربع در سال 2021 کاهش یافت.

علاوه بر این، نسبت آب های سطحی مطابق با استانداردهای کیفی کلاس 1 تا 3 از 51.9 درصد در سال 2010 به 84.9 درصد در سال 2021 افزایش یافت. نشان می دهد که مکانیزاسیون کشاورزی در چین احتمالاً از طریق حفظ منابع، کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست به افزایش کارایی زیست محیطی کمک می کند.

در چارچوب این گفتمان، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل محرکه افزایش کارایی زیست محیطی در کشاورزی از طریق مکانیزاسیون کشاورزی انجام شد. به طور خاص، این مطالعه به دنبال پاسخگویی به دو سؤال اساسی است:

- مکانیزاسیون کشاورزی تا چه حد و به چه روشی بر کارایی زیست‌محیطی در بخش کشاورزی تأثیر می‌گذارد؟

-آیا تفاوت های منطقه ای در تأثیر مکانیزاسیون کشاورزی بر کارایی زیست محیطی در چشم انداز کشاورزی وجود دارد؟

با بررسی دقیق این سوالات، این مطالعه با هدف ارائه بینش های نظری و شواهد تجربی که ممکن است به عنوان منابع ارزشمندی برای کشورهای در حال توسعه که در تلاش برای سرعت بخشیدن به مکانیزاسیون کشاورزی و بالا بردن کارایی زیست محیطی در اقدامات کشاورزی خود هستند، باشد.

راه حل ها

مکانیزاسیون کشاورزی باید ترویج شود و کارایی زیست محیطی کشاورزی باید افزایش یابد. دولت باید یک صندوق اختصاصی برای حمایت از تحقیق، توسعه و تولید تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد کند.

تلاش‌های مشترک بین واحدهای تولیدی، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی باید تسهیل شود و در عین حال مشارکت گسترده واحدهای تولیدی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی و ارائه‌دهندگان خدمات ماشین‌آلات کشاورزی در اشاعه فناوری تشویق شود.

ارتقای هوشمند و پایدار ماشین‌آلات کشاورزی باید با توسعه محصولات با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست که انتشار کربن از خود ماشین‌آلات را کاهش می‌دهد تسریع شود تا بهبود در کارایی زیست‌محیطی کشاورزی پیش برود.

سیاست های ترجیحی باید برای افزایش حمایت مالی از مکانیزاسیون کشاورزی و در عین حال تسهیل عملیات ماشین آلات بین منطقه ای برای اطمینان از پشتوانه سیاست برای توسعه آن اجرا شود.

برنامه‌های آموزشی فنی باید برای کشاورزان تقویت شود تا مهارت‌های عملیاتی و مهارت‌های تعمیر و نگهداری خود را افزایش دهند و در عین حال به چالش‌هایی که در هنگام استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی با آن‌ها مواجه می‌شوند، توجه کنند و در نتیجه مشارکت فعال کشاورزان را در ارتقای مکانیزاسیون تقویت کنند.

اقدامات حفاظت از انرژی و کاهش انتشار باید در حوزه کشاورزی با حمایت از شیوه‌های کشاورزی کم کربن و مدل‌های کشاورزی زیست‌محیطی برای بالا بردن کارایی کلی زیست‌محیطی کشاورزی ترویج شود.

مکانیزاسیون کشاورزی باید ترویج شود و انتشار کربن کشاورزی کاهش یابد. استفاده از منابع ضایعات کشاورزی باید به طور فعال تشویق شود، توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر روستایی تقویت شود، از شیوه های کشاورزی حفاظتی حمایت شود، ساخت و ساز زمین های کشاورزی با استاندارد بالا تقویت شود، و ظرفیت ترسیب کربن در خاک زمین های کشاورزی افزایش یابد.

علاوه بر این، کشاورزان باید تشویق شوند تا از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست استفاده کنند و در عین حال مصرف بیش از حد منابع آب و مصرف کود در کشاورزی را کاهش دهند تا انتشار کربن کشاورزی به حداقل برسد.

برای دستیابی به این هدف، ایجاد مکانیزم یارانه ای را پیشنهاد شده است که به کشاورزان بر اساس سطح مکانیزاسیون کشاورزی و میزان کاهش انتشار کربن به دست آمده پاداش می دهد.

هدف این رویکرد تشویق کشاورزان به اتخاذ گزینه‌های تجهیزات انرژی پاک و در عین حال بهینه‌سازی تخصیص و مدیریت منابع ماشین‌آلات کشاورزی برای استفاده کارآمد از منابع و کاهش انتشار کربن مرتبط با کشاورزی است. علاوه بر این، هدف این است که با ارائه خدمات مقرون به صرفه و باکیفیت مرتبط با ماشین‌آلات کشاورزی، فن‌آوری‌های سبز و صرفه‌جویی در انرژی را در کشاورزی به شدت ترویج شود.

با حمایت از نوآوری در محصولات جدید ماشین‌آلات کشاورزی مبتنی بر انرژی از طریق سیاست‌های مناسب، معرفی تجهیزات پیشرفته در عمل می‌توان به طور موثر انتشار کربن را در مراحل مختلف کشت محصولات کاهش دهد و در نتیجه راه را برای توسعه کم کربن در کشاورزی هموار شود.

مکانیزاسیون کشاورزی باید با توجه به شرایط محلی ترویج شود. سیاست‌های مکانیزاسیون کشاورزی متناسب باید بر اساس ویژگی‌های خاص کشاورزی و شرایط محیطی در مناطق مختلف اجرا شود.

بهبود زمین های کشاورزی در مناطق تپه ای و کوهستانی باید افزایش یابد، تکه تکه شدن زمین کاهش یابد، تبدیل زمین های کشاورزی به زمین های ماشین دوست در این مناطق تسهیل شود، ظرفیت عملیاتی برای ماشین آلات کشاورزی بزرگ و متوسط ​​توسعه یابد، نوآوری در ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی تسریع شود و پذیرش گسترده فناوری مکانیزاسیون در مناطق تپه ای و کوهستانی تشویق می شود.

این امر سازگاری و کارایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی را افزایش می دهد و همچنین نوسازی تولیدات کشاورزی را پیش می برد. تقویت توسعه زیرساخت برای مکانیزاسیون کشاورزی در مناطق توسعه نیافته اقتصادی بسیار مهم است و باید با تمرکز بر سرمایه گذاری در راه های مکانیزه روستایی و ایستگاه های آبیاری الکترومکانیکی برای بهبود شرایط اساسی برای تولید محصولات کشاورزی انجام شود.

علاوه بر این، فناوری مکانیزاسیون کشاورزی باید برای کمک به کشاورزان در افزایش مهارت‌های عملیاتی خود در مورد استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و در عین حال ترویج پذیرش گسترده آن رایج شود. با توجه به اینکه مناطق حومه شهر ساختار کاشت پیچیده تری دارند، اولویت بندی توسعه مکانیسم هایی برای پردازش، حفظ، ذخیره و حمل و نقل هم محصولات اولیه و هم تولید محصول نقدی کارآمد ضروری است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای