خبر فوری
شناسه خبر: 47699

ماشین‌آلات برقی در کشاورزی

پس از ورود خودروهای برقی به بازار در مدت یک یا دو سال آینده تراکتورهای برقی را در مزارع ایران مشاهده خواهید کرد پس خواندن این مقاله را توصیه می‌کنیم

ماشین‌آلات برقی در کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی؛ در شرایطی که اتومبیل‌های برقی خیابان‌ها و جاده‌ها را در می‌نوردند، سازندگان ماشین‌های کشاورزی نیز در این راه گام‌هایی برداشته‌اند و برای آینده خود برنامه‌هایی را تدوین نموده‌اند. سازندگان ماشین‌های کشاورزی در حالی که همچنان به ساخت ماشین‌های دیزلی ادامه می‌دهند؛ در پی یافتن جایگزین‌هایی در آینده هستند.

وسایل نقلیه الکتریکی، امکان دارد که در وهله اول بتوانند چنین نقشی را ایفا نمایند؛ اما این کار چندان ساده نبوده و به یک‌باره قابل اجرا نیست.

تراکتورهای الکتریکی با قدرت بالا به دلیل نیاز به باتری‌های ویژه و سنگین که توان ذخیره‌ای قابل‌توجهی داشته باشند راه طولانی در پیش دارند. به‌عنوان مثال اگر قرار باشد یک تراکتور BR جاندیر به مدت 14 ساعت و با 75درصد ظرفیت به‌کار گرفته شود؛ باید از نظر اندازه و وزن، دو برابر مقدار وزن کنونی و از بابت قیمت و هزینه‌ها چهار برابر هزینه بیشتر، ساخته شود.

از نظر فنی در حال‌حاضر، امکان ندارد یک تراکتور با 300 اسب‌بخار را با نیروی برقی ساخت؛ هر چند سازندگان ماشین‌های کشاورزی گام در راه به‌کارگیری انواع تکنولوژی‌ها به این منظور برداشته‌‌اند.

ماشین آلات کشاورزی 1

نگرانی از قدرت باتری

اغلب مشتریان تراکتور برقی در هنگام خرید، سه پرسش عمده را مطرح می‌کنند:

• باتری‌ چقدر عمر می‌کند؟

• در چه مدت زمان شارژ می‌شود؟

• هزینه جایگزینی آن‌ چقدر است؟

هنگامی که مشتری در پی تبدیل تراکتور خود از دیزلی به الکتریکی است؛ نگرانی آن به‌طور عمده، درباره مقدار زمان کارکرد و یا شارژ باتری است.

تکنولوژی ساخت باتری، با وجود تمایل دست‌اندرکاران صنعت تراکتورسازی، هنوز آن توان لازم را برای تولید باتری پُر قدرت ندارد؛ که بتواند به یک‌باره از موتور دیزلی به برقی جهش کند.

برخی از مراکز و موسسات با هیاهو برپا کردن، مدعی یافتن راه‌حل‌هایی با آلایندگی صفر درصد هستند، اما واقعیت مسئله این‌گونه نیست.

تعدادی از کارخانه‌های عمده تراکتورسازی مانند Case ،New Holland و ...، با ساخت تراکتورهایی با قدرت‌های پایین وارد این عرصه شدند؛ اما به دلیل مشکل نیاز به باتری‌ پرقدرت، در همان محدود تراکتورهای کوچک توقف کردند. همراه با مسئله قدرت باتری، موضوعات ایمنی نیز در نظر قرار داشت. به‌عنوان مثال هوشمند‌سازی تعدادی از عملکردها در تراکتور عبارتنداز: دوربین‌های 360 درجه که راننده را قادر می‌سازد تا تمام فضا و موانع اطراف خود را زیر نظر داشته باشد و با ارسال پیام به تراکتور به‌طور اتوماتیک بتواند توقف نماید.

این دسته از تراکتورها می‌توانند در حدود چهار ساعت با تمام ظرفیت کار کنند، اما باید به مدت یک ساعت برای شارژ باتری‌های خود توقف کنند. اگر چه این تراکتورها برقی هستند؛ اما می‌توانند همان کارهای تراکتورهای دیزلی را در این مدت انجام دهند.

کارخانه AGCO با عرضه تراکتور Fendt e100 Vario و با همان توان اسب‌بخار، توانست زمان انجام کار تراکتور را به پنج ساعت افزایش دهد. این تراکتور دارای سیستم‌های اتوماتیک شارژ برای هر دو نوع برق Ac و Dc بوده و 80درصد از ظرفیت شارژ آن فقط 40 دقیقه است.

این تراکتور در سال جاری در اروپا به کار گرفته شده و سال 2025 وارد مزارع آمریکا خواهد شد. چنین تراکتورهایی اساساً مورد استقبال مزارع کوچک و به‌ویژه باغ‌های انگور و گل‌کاری‌ها قرار گرفته‌اند. شهرداری‌ها، میادین گلف‌بازی، باشگاه‌های اسب‌دوانی و موارد مشابه، می‌توانند از این نوع تراکتورها به شیوه بهتری استفاده کرده و نیازهای خود را برطرف نمایند.

تراکتورها و ماشین‌های کوچک

برقی‌سازی ماشین‌ها در امور باغ‌ها و اراضی چمن، پیشرفت زیادی کرده، چرا که ماشین‌های کوچکی برای این امور مورد نیاز است. برخی تراکتورهای کوچک کاملاً برقی برای چنین حوزه‌هایی طراحی و به کار گرفته شده و حتی در دامداری‌ها از تراکتورهای برقی 40 تا 70 اسب‌بخار استفاده می‌شود. به دلیل اندازه‌های کوچک، باتری آن‌ها تا 14 ساعت و بدون نیاز به شارژ، کار می‌کند.

برای آینده

کارخانه جان‌دیر در نظر دارد برای بلندمدت یک تراکتور کوچک کاملاً اتوماتیک برقی را که بتواند در مزارع کوچک، باغ‌های انگور، گل‌کاری‌ها و نیازهای کوتاه‌مدت به کار گرفته شود؛ تا دو سال دیگر وارد بازار نماید. این شرکت در حال‌حاضر تراکتورهای برقی با کمتر از 120 اسب‌بخار را تولید و عرضه می‌نماید. سایر شرکت‌های تراکتورسازی نیز هر یک در اندیشه ساخت تراکتورهای برقی برای آینده هستند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۹-مرداد ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای