خبر فوری
شناسه خبر: 47470

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

برپایی رویداد «آشنایی با نهال گواهی شده» در آیفارم امسال

تمام کسانی که روند فعالیت‌های آیفارم را از نزدیک دنبال کرده‌اند، حرکت این نمایشگاه را رو به جلو و در حال توسعه ارزیابی می‌کنند.

برپایی رویداد «آشنایی با نهال گواهی شده» در آیفارم امسال

اخبار سبز کشاورزی؛ از جمله این افراد مهندس مجتبی میر، رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، است که پیش از شیوع ویروس کرونا به‌عنوان بازدیدکننده با این نمایشگاه ارتباط داشته و پس از پاندمی کرونا این ارتباط به همکاری تبدیل شده و اکنون در سال هفتم فعالیت آیفارم قرار است رویداد نهال گواهی شده در دل این رویداد نمایشگاهی برپا شود.

برپایی رویداد نهال گواهی شده در دل آیفارم  

مهندس میر که از برپایی رویداد نهال گواهی شده در دل آیفارم  خبر می‌دهد، ابتدا به ارزیابی روند فعالیت این نمایشگاه می‌پردازد و ضمن رو به جلو و در حال توسعه خواندن حرکت آن می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ تولیدکنندگان تجهیزات گلخانه‌سازی در زمینه فناوری به خارج از کشور وابسته بودند، اما از سال ۱۴۰۰ شرکت‌های گلخانه‌سازی مبادرت به بومی‌سازی فناوری کردند و از آن پس، این شرکت‌ها تلاش کردند با همکاری تولیدکنندگان سایر تجهیزات و ملزومات گلخانه مانند نور، آبرسانی و...، یک بسته ساخت گلخانه را ارائه نمایند.


بیشتر بخوانیدحضور پررنگ سازمان نظام مهندسی کشاورزی البرز در آیفارم امسال


میر اضافه کرد: این کاری بود که هلندی‌ها نیز انجام داده بودند و در ساخت گلخانه یک بسته احداث گلخانه شامل همه ملزومات و تجهیزات مورد نیاز گلخانه را ارائه می‌کردند.

وی افزود: خوشبختانه این روند هم اکنون نیز ادامه دارد و در حال تکامل است؛ شرکت‌های ایرانی می‌کوشند با سازندگان سایر تجهیزات و ملزومات ساخت و تجهیز گلخانه همکاری کنند و یک بسته کامل ساخت گلخانه را به مشتری ارائه دهند.

نهال نخستین حلقه باغبانی است

رئیس گروه نهال و ارقام معاونت باغبانی به مذاکره‌اش با برگزارکنندگان آیفارم اشاره می‌کند و می‌گوید: به آن برگزارکنندگان پیشنهاد کردم که به نخستین حلقه باغبانی که نهال است توجه ویژه‌ای مبذول دارند.

میر اضافه می‌کند: در حوزه تامین نهال از ابتدای سال ۱۳۹۰ نگاه فناورانه‌ای به این مقام مقوله اعمال و موضوع تامین عرضه نهال‌های گواهی شده مطرح شد.

وی این را هم می‌گوید که نهال گواهی شده نهالی است سالم، اصیل و استاندارد که نسبت به سایر نهال‌ها زودتر اقتصادی می‌شود و به حد نهایی ثمردهی اقتصادی زودتر دست پیدا می‌کند، عاری از ویروس و محصولش یک‌دست است و افزایش بهره‌وری درمورد آن ملموس و مشهود است. بنابراین طبیعی است که در مورد نهال‌های گواهی شده افزایش محصول ملموسی داشته باشیم.

این مدیر وزارت جهاد کشاورزی به تشریح روند تامین نهال‌های گواهی شده می‌پردازد و می‌گوید: در باغ‌های مادری کشت بافت گیاهی رخ داده و زنجیره تولید نهادهای گواهی شده شکل گرفته است.


بیشتر بخوانیدنمایشگاه آیفارم، کشاورزی ایران را ارتقاء می‌دهد


فعالیت ۷۰مجموعه کشت بافت گیاهی در کشور

میر ادامه می‌دهد: کشت بافت گیاهی یکی از روش‌های فناورانه و کشورمان از این حیث پیشرفته است، منابع نرم‌افزاری و انسانی به خوبی این روش را انجام و نهال‌های گواهی شده را پرورش می‌دهند. هم‌اکنون ۷۰مجموعه کشت بافت گیاهی دارای مجوز داریم و علاوه‌بر آن ۱۵واحد باغ مادری نیز در این زمینه فعال است که در حال بهره‌برداری است یا این مجموعه‌ها نزدیک و در شرف رسیدن به مرحله بهره‌برداری هستند.

وی از این که مجموعه فعالیت‌های انجام شده برای تولید و توسعه تولید نهال گواهی شده منعکس نشده و درباره آن اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته است ابراز ناراحتی می‌کند و می‌گوید: این مجموعه فعالیت‌ها نیاز به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن دارد و باید فرصت استفاده از نهال گواهی شده به باغداران معرفی شود.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: علاوه‌بر باغداران، مسئولان، مدیران، دست‌اندرکاران، متخصصان، کارشناسان و اعضای نهادهای صنفی کشاورزی هم باید با نهال‌های گواهی شده، خصوصیات و تاثیرهای آن آشنا شوند تا استفاده از این گونه نهال گسترش یابد.

کمتر از یک درصد نهال‌های تولیدی در کشور گواهی می شوند

میر با بیان اینکه از ۶۸ میلیون اصل نهال تولیدی سالانه در ایران کمتر از یک درصد آن گواهی شده است، اضافه می‌کند: این عدم توسعه تولید از آن روست که هنوز باغداران و بهره‌برداران ذی‌ربط با نهال‌های گواهی شده و خصوصیت‌های آن به میزانی که باید، آشنا نشده‌اند و باید آگاهی‌رسانی عمومی در این زمینه بیشتر شود.

این مدیر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نمایشگاه آیفارم امسال، آن را ظرفیتی برای معرفی و شناساندن نهال‌های گواهی شده ‌می‌داند و در این باره اعلام می‌کند: مقرر است رویداد نهال گواهی شده در درون این نمایشگاه برگزار شود.

آیفارم امسال نخستین تبلیغ برای نهال‌های گواهی شده

وی این رویداد را نخستین تبلیغ برای نهال‌های گواهی شده اعلام و اضافه می‌کند: اولین‌بار است که در درون آیفارم رویدادی دیگر برپا می‌شود و هدف شناساندن یک محصول دیگر را دنبال می‌کند.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی، اتحادیه سراسری باغداران، صندوق توسعه و حمایت از نهال، سازمان حفظ نباتات، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تشکر و قدردانی و ابراز عقیده می‌کند: در آینده اثرات حمایت از نهال گواهی شده و ترویج آن مشاهده خواهد شد.

میر می‌گوید:هم‌اکنون در کشور ۶۳۰ نهالستان دارای مجوز داریم که نهال تولید شده در این نهالستان‌ها به‌صورت خوداظهاری است؛ این در حالی است که تولیدکنندگان نهال گواهی شده به بیش از 15 الی 20 واحد نمی‌رسد و با وجود این، تلاش کرده‌ایم امکانات و ثمرات بهره‌برداری از نهال‌‌های گواهی شده در آیفارم امسال تبلیغ و درباره آن اطلاع‌رسانی شود.

حضور فعالان و کارشناسان کشاورزی خارجی در نمایشگاه آیفارم

وی سپس به حضور فعالان و کارشناسان کشاورزی خارجی در نمایشگاه آیفارم می‌پردازد و می‌گوید: در دهه 1380 خارجی‌ها حضوری پررنگ در نمایشگاه‌های کشاورزی ایران داشتند و همین امر باعث انتقال تکنولوژی به داخل کشور شد؛ چنانکه هم اکنون در حوزه تولید گلخانه‌های پلاستیکی به صادرکننده تبدیل شده‌ایم و در حوزه تولید گلخانه‌های شیشه‌ای نیز به خودکفایی دست پیدا کرده‌ایم.

این مدیر و کارشناس کشاورزی به ظرفیت همسایگان کشورمان برای جذب خدمات مهندسی و محصولات ایرانی در حوزه کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: کشورهای اطراف ما ازجمله افغانستان، عراق و کردستان عراق، ترکیه، کشورهایCIS علاقه‌مند به استفاده از محصولات و خدمات فنی مهندسی ایرانی هستند؛ چراکه در تولید محصولاتی مانند پهپادهای کشاورزی، گلخانه‌سازی، نهاده‌ها و... به توانایی‌هایی دست یافتیم که البته در حوزه هوشمندسازی ماشین‌آلات کشاورزی کار بیشتری باید انجام گیرد.

وی به تمهید اندیشیده شده برای حضور باغداران و بهره‌برداران ۱۵ استان همجوار تهران در آیفارم امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نمایشگاه تلاش شده تا باغداران بهره‌برداران به‌عنوان مخاطبان اصلی و نهایی، به نمایشگاه آورده شوند و زمینه‌ای آشنایی ایشان با نوآوری‌ها و محصولات جدید عرضه شده در آیفارم فراهم شود.

وی اضافه می‌کند: البته اکنون مزرعه‌داران و باغداران خود نیز به حضور در نمایشگاه علاقه‌مند شده و برای حضور در آیفارم هزینه می‌کنند.

این کارشناس کشاورزی در پایان توصیه می‌کند: البته با استفاده از امکانات سازمان‌ها و مجموعه‌های ذی‌ربط، تشکل‌های صنفی و زیرمجموعه نهادهای دولتی، رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و... باید به اطلاع‌رسانی درباره این نمایشگاه، محصولات و خدمات عرضه شده در آن اهمیت بیشتری داده شود و برای گسترش آگاهی‌بخشی در این زمینه تلاش بیشتری انجام گیرد. البته در این باره هماهنگی‌هایی هم انجام گرفته که امیدوارم ثمربخش باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای