آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46177

چرا چای مفید است؟!

مطلوبیت چای از آن‌جا ناشی می‌شود که هنوز این نوشیدنی پس از این همه سال همچنان در سطح بسیار گسترده‌ای در تمام دنیا مصرف می‌شود.

چرا چای مفید است؟!

اخبار سبز کشاورزی؛ مطالعات بسیار نشان داده که چنانچه این نوشیدنی به طرز صحیح مصرف شود یک ماده تقویت‌کننده سلامتی است.

چای انواع مختلف دارد که از جمله آن:

چای سبز: چای سبز معمولی از برگ‌های خام چای که روی یک صفحه حرارت داده می‌شوند تولید می‌گردد که به این روش تمام مواد موجود در برگ‌ها در این چای حفظ می‌شوند.

چای سبز به‌شکلی استثنایی دارای فلاونوئیدهای بالایی است که نقشی اساسی در پایین‌آوردن کلسترول‌بد و سلامت قلب و فشارخون دارند.

مطالعات بیشتر نشان داده که این چای، تری‌گلیسریدها و کلسترول‌خون را کاهش می‌دهد. این نوع چای به کاهش التهاب‌ها، بهبود متابولیسم بدن و کاهش وزن نیز کمک می‌نماید.

چای سیاه: این نوع چای که تقریباً در سراسر دنیا مصرف می‌شود از برگ‌های خشک و تخمیرشده تولید شده و دارای طعم و مزه‌های گوناگون است. یک استکان چای‌سیاه به علت داشتن فلاونوئیدهایی که ضدالتهاب و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن می‌باشند، مزایای بسیاری دارد.

چای اولونگ (Oolong): این چای حد وسطی بین چای‌سبز و چای‌سیاه است، چرا که چای‌سبز زیاد اکسیده نمی‌شود، اما چای‌سیاه زیاد اکسیده می‌شود تا کاملاً سیاه گردد.

این اکسیده‌شدن متوسط، چای Oolong را از نظر خواص و مزه در اندازه میانی قرار می‌دهد. این چای دارای اسیدآمینه L-theanine است که می‌تواند مانع از بیماری‌های ادراکی نظیر پارکیسنون و یا آلزایمر گردد.

چند مزیت نوشیدن چای

ارتقای متابولیسم:

معلوم گردیده که انواع چای سبز، سیاه و Oolong به دلیل داشتن پلی‌فنل‌ها، در افزایش مصرف کالری و کاهش چربی بدن موثرند. بررسی‌ها نشان داده افرادی که در طول روز و به مدت 12 هفته، روزانه بین دو تا 6 استکان از چای‌سبز نوشیده‌اند، توانسته‌اند مقداری از چربی بدن و خون خود را کاهش دهند.

کاهش التهابات:

در سال‌های اخیر، بررسی‌های علمی نشان داده که التهابات، یکی از زمینه‌سازهای بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت، عوارض ادراکی و قلبی عروقی هستند. تمام چای‌ها و به‌ویژه چای‌سبز به‌علت داشتن آنتی‌اکسیدانت‌ها و پلی‌فنل‌ها در کاهش التهابات بسیار موثرند. معلوم گردیده که آنتی‌اکسیدانت‌های موجود در چای سبز، 100 برابر بیش از ویتامین C اثر گذارند.

دیابت‌ها:

چای سبز می‌تواند به کاهش ترکیبات به وجود آورنده دیابت کمک نماید. تحقیقات نشان داده که چای می‌تواند موجب بهبودی حساسیت به انسولین و محافظت از تخریب سلول‌های لوزالمعده و کاهش التهابات منجر به ابتلا به دیابت گردد.

سلامت مغزی:

مصرف چای به‌طور معمول و نرمال موجب کاهش خطر بیماری‌های عصبی، استرس‌ها و الزایمر می‌گردد. ترکیبی از کافئین و L-theanine در چای نشان داده که می‌تواند موجب بهبود زمان نشان دادن عکس العمل ذهنی، پروسه بینایی، حافظه و تمرکز مغزی گردد.

سلامت دستگاه گوارش:

نوشیدن چای یکی از بهترین روش‌ها در ارتقاء سلامت دستگاه گوارش و روند هضم غذا است.

پلی‌فنل‌های موجود در چای موجب بهتر کردن شرایط باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شوند. یکی از موارد مفید و اثرات مثبت پلی‌فنل‌ها می‌تواند اثرگذاری در کاهش جذب کربوهیدرات‌ها و تنظیم قندخون باشد.

چای Kadha:

کادا، ترکیبی از گیاهان دارویی و چند نوع ادویه است که به مدت هفت تا 10 دقیقه جوشانده می‌شود و آبلیمو و عسل به آن افزوده می‌گردد. این ترکیب در ایام زمستان یک چای خوب برای بهبودی و معالجه سرماخوردگی‌ها، آنفلونزا و سرفه است. چنانچه به این ترکیب سرکه‌سیب اضافه شود نوشیدنی مناسبی برای کاهش وزن خواهد بود. در صورتی که بخواهیم از این ترکیب حداکثر استفاده را ببریم می‌توانیم با معده خالی، 20 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب آن را بنوشیم.

مواد لازم برای درست کردن چای Kadha:

• یک لیوان آب

• دو قاشق غذاخوری زنجبیل

• چهار دانه میخک

• چهار دانه فلفل‌سیاه

• یک قاشق غذاخور از چای‌سبز و سیاه

• دو قاشق چایخوری سرکه‌سیب

• یک قاشق آبلیمو

• یک تکه دارچین (2 سانتی‌متر)

روش تهیه چای Kadha

• زنجبیل، دارچین و میخک را در یک ماهیتابه اندکی حرارت داده تا بوی آن‌ها بلند شود.

• یک لیوان آب را به آن‌ها اضافه کنید تا بجوشد حرارت را کم کرده و 3 تا 4 دقیقه به همان حالت بگذارید.

• برگه‌های چای را داخل آن بریزید. پنج دقیقه بگذارید تا دم بکشد. مایع را داخل استکان ریخته و آبلیمو، سرکه‌سیب و عسل به آن اضافه کنید. چای Kadha آماده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای