خبر فوری
شناسه خبر: 46248

10 کشور خطرناک جهان کدامند؟

افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، روسیه، اوکراین، سومالی و سودان خطرناک‌ترین کشورهای جهان هستند.

10 کشور خطرناک جهان کدامند؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، یکی از مهم‌ترین منابع در تعیین خطرناک‌ترین کشورهای جهان، موسسه اقتصاد و صلح (IEP) یک اندیشکده بین المللی غیرحزبی مستقر در سیدنی استرالیا است که بر صلح به عنوان معیاری مثبت، دست یافتنی و ملموس برای رفاه و توسعه انسان تمرکز می‌کند، داده‌ها را از سال 2008 در 23 شاخص از میزان قتل و جنایات جدی گرفته تا تروریسم، بی ثباتی سیاسی، اعتراضات خشونت آمیز و واردات اسلحه تجزیه و تحلیل می کند.

گزارش شاخص صلح جهانی 2023 موسسه نشان می‌دهد که صلح در 84 کشور بهبود یافته است، اما در 79 کشور دیگر بدتر شده است.

رتبه پایین در این شاخص مستقیماً با خطر خشونت برابری نمی‌کند، اما کشورهایی که در این شاخص رتبه پایینی دارند نشان دهنده درگیری های مداوم، سطح بالای خشونت یا عملیات نظامی متعدد است.

به این ترتیب افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، روسیه، اوکراین، سومالی و سودان خطرناک ترین کشورهای جهان در سال 2024 محسوب می شوند.

افغانستان ناپایدارترین مکان روی کره زمین

افغانستان برای هشتمین سال متوالی عنوان ناپایدارترین مکان روی کره زمین را در شاخص IEP کسب کرده است. این در حالی است که در سال 2022 مرگ و میر ناشی از جنگ در این کشور 90.6 درصد کاهش یافته است، اما موضوع حقوق بشر برای این کشور بسیار مطرح است.

یمن برای سومین سال متوالی به عنوان کم صلح‌ترین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) انتخاب شد. این کشور به طور فزاینده ای گرفتار جنایات خشونت آمیز است و نزدیک به 13 درصد از جمعیت آن را پناهندگان یا آوارگان داخلی تشکیل می دهند. مرگ و میر ناشی از درگیری ها در یمن 63 درصد کاهش یافته است، اما این کشور از نظر برداشت مردم از تامین غذا، آب سالم و برق قابل اطمینان توسط دولت بدترین رتبه را در جهان دارد.

سودان جنوبی 42 درصد از جمعیت خود را با سطوح وحشتناک خشونت از همه نوع آواره کرده است، و جمهوری دموکراتیک کنگو با جنایات جدی مانند سرقت های مسلحانه و تهاجمات مسلحانه به خانه ها بدون پاسخ موثر پلیس محلی مواجه است.

درگیری فوریه 2022 بین روسیه و اوکراین بزرگترین جنگ در اروپا از زمان جنگ های بالکان در دهه 1990 است و هر دو کشور را در بین خطرناک ترین ها در جهان قرار می دهد. این درگیری روسیه را به پایین‌ترین امتیاز صلح از سال 2008 رساند و اوکراین را برای اولین بار در فهرست 10 خطرناک‌ترین کشور جهان قرار داد که 30 درصد از جمعیت اوکراین در حال حاضر آواره شده‌اند.سومالی گرفتار آدم ربایی، قتل و سایر جنایات خشونت آمیز است و تروریست ها همچنان به فرودگاه ها، ساختمان های دولتی، هتل ها، مناطق خرید و هر منطقه ممکن و غیرممکن با خودروهای بمب گذاری شده، خمپاره ها و بمب گذاران انتحاری حمله می کنند.

جنگ داخلی سودان میلیون ها نفر را آواره کرده، به کمبود مواد غذایی و افزایش 50 درصدی گزارش های خشونت جنسی منجر شده است./ایمنا

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای