خبر فوری
شناسه خبر: 46695

تاثیر رژیم کارنیور بر روی وزن

رژیم کارنیور امروزه طرفداران زیادی دارد اما آیا واقعا برای بدن کافی است و اصلا باعث کم شدن وزن می شود؟

تاثیر رژیم کارنیور بر روی وزن

اخبار سبز کشاورزی؛ رژیم غذایی گوشتخواری (carnivore) که توسط دکتر، نویسنده و ورزشکار شاون بیکر ایجاد شده است، حداقل بحث برانگیز است.

نگرانی در مورد رژیم غذایی شامل افزایش احتمالی بیماری مزمن به دلیل مصرف گوشت قرمز و همچنین سوالاتی در مورد مصرف منابع پروتئین حیوانی بر اساس دلایل اخلاقی و مذهبی است.

از آنجایی که رژیم غذایی فقط گوشتی از حذف کامل غذاهایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات، حبوبات، آجیل و دانه‌ها و تمرکز فقط بر روی گوشت و برخی محصولات حیوانی حمایت می‌کند، مطمئناً باعث حیرت مردم می شود.

کمک به بهبود سلامتی

با این حال، طبق گفته طرفداران این رژیم، از جمله پادکست جو روگان و روانشناس جردن پیترسون، پیروی از رژیم غذایی کاملاً گوشتی مزایای مختلفی دارد.

در واقع، بیکر حتی اشاره می کند که پیروی از رژیم غذایی گوشتخوار به او کمک کرده تا بیماری خود ایمنی را معکوس کند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2021 که در Current Developments in Nutrition منتشر شد، اطلاعات گزارش شده خود را از 2029 شرکت‌کننده بین سنین 18 تا 85 سال که حداقل به مدت شش ماه از رژیم غذایی گوشتخواران استفاده می‌کردند، ثبت کرد.

اکثر آنها بهبودهایی را در سلامت کلی، هوس غذایی، گرسنگی، وضوح ذهنی، قدرت، استقامت، خواب، بیماری مزمن و حافظه گزارش کردند.

کمک به کاهش وزن

کاهش وزن یکی از مهمترین مزایای رژیم گوشتخواران است. در واقع، به گفته کسانی که آن را دنبال کرده اند، بدن شما بعد از رژیم غذایی گوشتخواران یکسان نخواهد بود.

شاخص توده بدنی میانه (BMI) از 27.2 به 24.3 در شرکت کنندگان در مطالعه 2021 کاهش یافت. جالب توجه است، کاهش وزن سریع که پس از شروع رژیم گوشتخواران ممکن است به دلیل کاهش وزن باشد، اما با گذشت زمان، این اتفاق می افتد.

چگونه یک رژیم گوشتخوار باعث کاهش وزن می شود؟

با یک رژیم غذایی فقط گوشتی، کاری که به طور خودکار انجام می دهید این است که کربوهیدرات ها، غذاهای فرآوری شده و خوراکی های شیرین را حذف کنید. زمانی که به دنبال کاهش وزن هستید، محدود کردن همه این موارد می تواند مفید باشد.

اگرچه کربوهیدرات ها منبع انرژی پیش فرض بدن شما هستند، مصرف کربوهیدرات اضافی همراه با مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهای شیرین می تواند منجر به افزایش وزن شود.

به علاوه، با یک رژیم غذایی فقط گوشتی، بدن شما به حالت کتوز می رود. کتوز زمانی است که بدن شما با کمبود منبع اصلی انرژی معمول خود، کربوهیدرات ها سازگار می شود و در عوض شروع به سوزاندن چربی می کند.

وقتی ذخایر گلوکز پایینی دارید، بدن شما چربی ها را تجزیه می کند و کتون هایی تولید می کند که جای گلوکز را می گیرند و به منبع اصلی انرژی شما تبدیل می شوند.

یکی از عوارض جانبی کتوز کاهش گرسنگی است که می تواند ناشی از افزایش مصرف پروتئین و چربی سیر کننده و تغییر در هورمون های گرسنگی شما باشد. هنگامی که برای مدت طولانی‌تری سیر هستید، احتمال تسلیم شدن به هوس‌های غذایی نیز کمتر است.

پروتئین همچنین اثر حرارتی بالاتری دارد، که اساساً به این معنی است که متابولیسم شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید.

یک رژیم غذایی غنی از پروتئین نیز می تواند به عضله سازی شما کمک کند، به خصوص زمانی که با فعالیت بدنی همراه باشد، و هر چه بیشتر عضله بسازید، چربی بیشتری می سوزانید. با این حال، کاهش وزن پایدار از این رژیم مستلزم زمان، فعالیت بدنی و تعادل سالم پروتئین در مقابل چربی است.

آیا این بدان معناست که رژیم گوشتخوار برای کاهش وزن بی خطر است؟

پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است، به خصوص زمانی که علمی وجود دارد که مصرف گوشت قرمز را با افزایش سطح التهاب مرتبط می کند و در عین حال تحقیقات دیگری خلاف این را می گوید. شاید مشکل این باشد که تحقیقات مبتنی بر علت و معلول کافی برای حمایت از هر دو ادعا وجود ندارد.

با این حال، کارشناسان معتقدند رژیم غذایی گوشتخواران در دراز مدت پایدار نیست. به عنوان مثال، ممکن است در اثر رژیم گوشتخواران دچار کمبود ویتامین شوید، زیرا سایر گروه های غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را حذف می کند.

به علاوه پیروی از رژیم غذایی گوشتخواران می تواند سیستم گوارشی شما را خراب کند. بدون فیبر در رژیم غذایی، ممکن است دچار یبوست شوید.

همچنین، محتوای چربی گوشت نیز باید در نظر گرفته شود. کیت پاتون، متخصص تغذیه (کلینیک کلیولند) گفت: "اگر یک بیماری مزمن از قبل وجود داشته است، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، هرگونه سابقه سکته مغزی یا سایر بیماری های قلبی عروقی، قطعاً نباید این رژیم را امتحان کنید."

گوشت سرشار از چربی اشباع شده است و با افزایش سطح کلسترول بد خون (LDL) مرتبط است، اگرچه بحث هایی نیز در مورد اینکه آیا چربی اشباع شده در رژیم غذایی می تواند منجر به خطرات قلبی عروقی شود وجود دارد.

در پایان روز، انتخاب با شماست. اگر به دنبال کاهش وزن سریع هستید، رژیم گوشتخواران ممکن است برای شما مناسب باشد، اما خطرات خاص خود را دارد.

توجه به این نکته مهم است که کاهش وزن می تواند با مصرف متعادل تمام مواد مغذی؛پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم نیز اتفاق بیفتد. مشاوره گرفتن از یک متخصص تغذیه ایده بدی نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای