خبر فوری
شناسه خبر: 46874

نکات کلیدی از نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی در آفریقای جنوبی

کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی که رویدادی علمی و بزرگ است هر سه سال یک‌بار و‌ در یک قاره برگزار می‌گردد. این بار بعد از سال ۲۰۲۱ که در قاره اروپا و کشور سویس برگزار شد

نکات کلیدی از نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی در آفریقای جنوبی

اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی و عضو کمیته علمی کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی در آفریقای جنوبی، طی گزارشی به تشریح دستاوردهای نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی پرداخته که در ادامه می‌خوانید: 

کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی که رویدادی علمی و بزرگ است هر سه سال یک‌بار و‌ در یک قاره برگزار می‌گردد. این بار بعد از سال ۲۰۲۱ که در قاره اروپا و کشور سویس برگزار شد، این رویداد در شهر کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی و از یکم تا چهارم مرداد ۱۴۰۳ (۲۲ لغایت ۲۵ جولای ۲۰۲۴) برگزار گردید.

نهمین-کنگره-جهانی-کشاورزی-حفاظتی-4در-آفریقای-جنوبی-3

نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی، کشاورزان، پژوهشگران، دانشگاهیان، سازندگان کارنده‌های بی‌خاک‌ورز، مقامات دولتی، موسسات مالی، کارشناسان، تجار، سازمان‌های غیردولتی و افراد علاقه‌مند را از سراسر جهان و از پنج قاره گردهم آورد تا تجربیات، نتایج و یافته‌های تحقیقات خود را درمورد آنچه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک انقلاب در تغییر شیوه‌های سیستم‌های تولید غذایی ناپایدار و ‌مرسوم فعلی به شیوه‌های تولید پایدار ازجمله شیوه‌های کشاورزی حفاظتی به اشتراک و بحث و تبادل نظر بگذارند.

کشاورزی حفاظتی اصطلاحی فراگیر است که اصول اساسی کشاورزی خاصی را شامل می‌شود که شامل حداقل دستکاری مکانیکی در خاک، حفظ دائمی پوشش آلی خاک، و رعایت اصول تناوب زراعی در اراضی زراعی است.

مزایای حفاظت از خاک و آب و بازیابی سلامت خاک به مزایای گسترده اکوسیستم و کشاورزی پایدار برای نسل‌های کنونی و آینده تبدیل می‌شود.

پذیرش جهانی کشاورزی حفاظتی به سرعت در حال افزایش است. کشاورزان کشور آفریقای جنوبی با پذیرش جهانی 25 درصدی در قاره آفریقا پیشتاز هستند.

کارهای زیادی می توان از طریق کشاورزی حفاظتی انجام داد تا اثرات مضر زیست محیطی سیستم‌های تولید مواد غذایی ما را کاهش دهد.

نهمین-کنگره-جهانی--کشاورزی-حفاظتی-در-آفریقای-جنوبی-1

یک درس مهم، همانطور که در موارد متعدد در طول کنگره تأیید شد، این است که کشاورزان دنبال افزایش معلومات خود باشند و خود را آگاه کنند و دائماً از تجربیات خود و دیگران در اطرافشان بیاموزند.

کشاورزی حفاظتی بدون ریسک نیست و نیاز به تمایل به یادگیری دارد. یکی از ویژگی‌های مشترک مهم نمونه‌ها و موارد متعددی که در آنها با موفقیت استفاده می‌شود، مشارکت فعال کشاورز از همان ابتدای شروع  کشاورزی حفاظتی است؛ زیرا این کشاورزان هستند که باید این اصول سه گانه کشاورزی حفاظتی را در مزارع خود پیاده نمایند و بدون مشارکت و پذیرش آنان اهداف عالیه کشاورزی حفاظتی دست یافتنی نیستند.

درس مهم دیگر این است که کشاورزی حفاظتی در تمامی اراضی کوچک و‌ بزرگ قابل پیاده شدن است و هیچ محدودیت اقلیمی و خاکی و‌جغرافیایی ندارد.

نهمین-کنگره-جهانی-کشاورزی-حفاظتی-در-آفریقای-جنوبی-3

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای