خبر فوری
شناسه خبر: 46190

پهپادهای کشاورزی مزایا و مشکلات

ورود تکنولوژی به عرصه‌های کشاورزی مزایای بسیاری داشته که البته به موازات چنین مزایایی احتمال وجود ضعف‌هایی نیز قابل قبول است. یکی از این تکنولوژی‌ها که در حال حاضر بسیار به کار برده می‌شود؛ پهپادها(Drones) یا به‌عبارت دیگر وسایل پرنده بدون سرنشین هستند که می‌توانند کمک‌های بسیاری را به کشاورزان عرضه کنند.

پهپادهای کشاورزی مزایا و مشکلات

اخبار سبز کشاورزی؛ پهپادها مورد اقبال بسیاری در عرصه‌های کشاورزی قرار گرفته‌اند؛ چرا که دارای پتانسیل بالایی در ایجاد بهره‌وری و امکانات تولید هستند.


بیشتر بخوانید: نقش تکنولوژی در کشاورزی دقیق


در این جا به چند مورد از مزایا و نقاط‌ضعف این پهپادها اشاره می‌شود:

مزایای پهپادها

پهپادهای کشاورزی در یک روند رشد تکاملی به‌طور پیوسته مجهز به تکنولوژی‌های جدیدی شده‌اند؛ که دامنه استفاده از آن‌ها را توسعه داده است.

کشاورزی دقیق: وجود انواعی از حسگرها، دوربین‌ها و تکنولوژی‌های تصویربرداری می‌تواند امکانات تصمیم‌گیری‌های دقیقی در مورد سلامت محصول، شرایط خاک و نوع آبیاری را به وجود آورد. این امتیازات به کشاورزان کمک می‌کند تا با برنامه‌ریزی‌های آگاهانه با شیوه مناسبی از منابع استفاده کنند.

افزایش بهره‌وری: پهپادها قادر به پوشش دادن مزارع بزرگ بوده و به کشاورزان اجازه می‌دهند که با سرعت و دقت اقدامات لازم را به شکل درست انجام دهند. این ویژگی به‌ویژه برای مزارع بزرگ بسیار مفید است که امکان بازرسی‌های فردی انسان در آن‌ها میسر نبوده و زمان زیادی لازم دارند.

مراقبت از سلامت مزرعه: پهپادها به‌علت مجهز بودن به دوربین‌های حرارتی و سایر ابزار مشاهده‌ای، می‌توانند به سادگی علائم بیماری‌ها، آفات، کمبودهای عناصر غذایی، نیاز به آبیاری و ... را تشخیص دهند. این تشخیص‌های زودهنگام به کشاورزان فرصت می‌دهد که برای رفع این مشکلات در فرصت مناسب تصمیم‌های درست اتخاذ کنند.

کاهش اثرات زیست‌محیطی: با به‌کارگیری نرم‌افزارهای ویژه مرتبط با کودها، سموم کشاورزی و مصرف آب، پهپادها می‌توانند در کاهش استفاده بیش از نیاز این نهاده‌ها موثر باشند. استفاده متناسب از این مواد علاوه‌بر تقلیل هزینه‌ها، اثرات نامطلوبی را که سموم و کودهای کشاورزی در طبیعت بر جای می‌گذارند؛ کم کند.

تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری: پهپادها مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها و اطلاعات را از آنچه در مزارع می‌گذرد در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند؛ که موجب بروز دیدگاه‌هایی درباره حفظ سلامت مزرعه، پیش‌بینی‌ مقدار محصول و چگونگی استفاده از سایر عناصر می‌شود.

نقاط‌ضعف پهپادها

با توجه به تمام مزایایی که پهپادها می‌توانند در عرصه‌های کشاورزی داشته باشند، این تکنولوژی دارای مشکلاتی نیز هست که باید تهیه‌کنندگان و خریداران پهپادها به آن‌ها توجه داشته باشند. تعدادی از نقاط‌ضعف عبارتند از:

گرانی و هزینه بالا: سرمایه‌گذاری اولیه برای این ابزار می‌تواند خارج از توان هر کشاورز معمولی باشد، علاوه‌بر آن که هزینه‌های جانبی دیگری مانند نگهداری، به‌روز کردن، آموزش و ... نیز می‌تواند بر مخارج اولیه اضافه شود.

چالش‌های قانونی: پهپادها واجد برخی از قوانین بوده و استفاده کردن از آن‌ها بر اساس دستورها و قواعد هوا-فضا است که گرفتن چنین مجوزهایی می‌توانند تا حدودی پیچیده و سخت باشد. این قوانین در کشورهای مختلف متفاوت و امکان دارد چالش برانگیز باشند.

ظرفیت محدود: اغلب پهپادها دارای گنجایش و ظرفیت محدودی هستند که مانع از نصب انواعی از حسگرها و ابزارها می‌شود. این مشکل می‌تواند بر دامنه عملیات و عملکردهای آنچه یک پهپاد می‌تواند انجام دهد؛ اثربگذارد.

وابستگی آب و هوا: شرایط نامطلوب آب و هوایی ازقبیل: میزان دید اندک، بادهای شدید و باران سنگین می‌توانند بر عملکرد پهپادها اثرگذار باشند. موانع و مشکلات آب و هوایی ممکن است بر توانایی‌های پهپادها اثرات منفی داشته باشند.

مدیریت اطلاعات: حجم عظیم اطلاعات جمع‌آوری شده توسط پهپادها باید در جایی جمع‌آوری، فرآوری و تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری شوند. امکان دارد که کشاورزان در صورت نداشتن زیرساخت‌های لازم، ناچار به از بین بردن اطلاعات شوند؛ که می‌تواند در ادامه کار، مشکلاتی به وجود آورد.

نگرانی‌های امنیتی: از آن‌جایی که پهپادها اطلاعاتی واقعی از گیاهان و عملیات مزرعه جمع‌آوری می‌کنند بنابراین باید امنیت‌ خصوصی‌بودن آمارهایِ به‌دست آمده، حفظ شوند. امکان دارد که دسترسی و استفاده مجرمانه از اطلاعات جمع‌آوری شده برای کشاورزان و یا موسسات کشاورزی خطراتی در پی داشته باشد. تا زمانی که پهپادها مزایایی این‌چنینی برای کشاورزان ایجاد می‌کنند، وجود این گونه معایب با پیشرفت تکنولوژی و قوانین، قابل اغماض و برطرف شدن است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۶-اردیبهشت ۱۴۰۳

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای