خبر فوری
شناسه خبر: 47612

نوری‌قزلجه در آیین افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه آیفارم:

منابع توسعه کشاورزی هوشمند را به‌طور ویژه تامین می‌کنیم

آیین افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، آیفارم تهران امروز در محل مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

منابع توسعه کشاورزی هوشمند را به‌طور ویژه تامین می‌کنیم

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این آیین که دکتر صفدرنیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، دکتر محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر خیام‌نکویی، معاون تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر علی‌محمدی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، دکتر عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و جمعی از فعالان حوزه کشاورزی، باغبانی و ... حضور داشتند، ابتدا حامد ایرانی، مدیرعامل نمایشگاه آیفارم به حضار خوشامد گفت و بیان داشت: ازجمله برنامه‌های این نمایشگاه برگزاری اولین رویداد نهال گواهی شده و برپایی نخستین پاویون شرکت‌های کشاورزی در طول ایام برپایی نمایشگاه خواهد بود.

متوسط سن کشاورزان ایرانی افزایش یافته است

سپس دکتر تقدسی‌نژاد با گرامی‌داشت یاد درگذشتگان معدن اظهار داشت: در راستای تامین امنیت غذایی محورهای مختلفی ازجمله پایداری کشت، بهبود فرایندهای کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی به کارکرد برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: اصرار داریم که برگزاری یک نمایشگاه فقط دید و بازدیدها خلاصه نشود، بلکه یک مساله و موضوع در نمایشگاه حل شود.

تقدسی‌نژاد از تکراری شدن نمایشگاه‌ها و کاهش کارکرد حل مساله در نمایشگاه‌ها ابراز تاسف کرد و با بیان اینکه متوسط سن کشاورزان ایرانی افزایش یافته و جوانان کمتر به انجام اشتغال در امر کشاورزی علاقه نشان می‌دهند، گفت: به نظرم برگزاری این رویدادها موقعیت خوبی برای حل این گونه مسائل فراهم می کند.

استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی باید گسترش یابد

هفتمین-نمایشگاه-آیفارم-4

همچنین دکتر صفدرنیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در سخنرانی کوتاه منابع آبی را عاملی تعیین‌کننده در انتخاب الگوی کشت و فعالیت‌های کشاورزی ذکر کرد و گفت: فعالیت‌های خوبی در بهبود استفاده و بهره‌وری در آب جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته که همه آنها معرفی شده است.

وی اضافه کرد: با این حال هنوز آبیاری هوشمند در ایران انجام نگرفته است. نیازی به بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آبیاری اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد مصرف آبیاری با هوش مصنوعی در هوتک‌های سیستان و بلوچستان است.

وی تاکید کرد: بهره‌گیری و استفاده از هوش مصنوعی باید گسترش و افزایش یابد.

نیازی به ضرورت تخصیص منابع برای بهبود و بهره وری در آب اشاهر و اضافه کرد: برای تجهیز و افزای بهره وری در منابع آبی کشور به 176 هزار میلیارد توامن نیاز داریم.

باید تولید صیفی و سبزیجات را به محیط‌های گلخانه‌ای ببریم

سخنران دیگر این مراسم دکتر برومندی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاروزی بود که برگزاری آیفارم را دستاورد بزرگ و افتخاری برای کشور دانست و گفت: کشور روزی تمام تجهیزات و سخت افزا کشاورزی هوشمند و گلخانه‌سازی و... را از خارج وارد می‌کرد، اما اکنون دانشمندان و مهندسان ایرانی در 27 کشور به اجرای کشاورزی هوشمند، گلخانه و فعالیت‌های کشاورزی و تولید تجاری اشتغال دارند .

برومندی اضافه کرد: باید تولید صیفی و سبزیجات در کشور را به محیط‌های گلخانه‌ای و کنترل شده ببریم تا مصرف 25 میلیارد مترمکعب آب در این حوزه به 5میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند.

معطل ماندن 27 هزار پرونده تاسیس گلخانه در وزارت جهاد کشاورزی

برومندی تولید و توسعه استفاده از نهال گواهی شده را یکی از دیگر از کانون‌های مورد توجه نمایشگاه آیفارم ذکر و اضافه کرد: باید افتخار کنیم در کنار کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری، اکنون ایران هم فعالیت‌ها و تلاش‌های مفیدی در جهت اجرای کشاورزی نوین و تامین امنیت غذایی پایدار انجام داده است.

وی در پایان به معطل ماندن 27 هزار پرونده تاسیس گلخانه در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری بانک کشاورزی و سایر بانک‌های کشور این درخواست‌ها عملیاتی شود.

لزوم برطرف ساختن موانع صادرات محصولات کشاورزی

همچنین دکتر عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در سخنانی به برنامه پنج ساله هفتم توسعه و پیشرفت‌های کشور اشاره کرد و با تاکید براینکه برنامه هفتم، نارسایی‌ها و کمبودهای برنامه پنجم و ششم را برطرف کرده است، گفت: در برنامه هفتم رویکرد ما این است که ظرفیت‌ها و توانایی‌های‌مان در کنار هم قرار گیرد و بتوانیم دستاوردهای بیشتری حاصل کنیم.

عسکری به لزوم برطرف ساختن موانع صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: اگر این موانع برطرف و مسیر صادرات هموار شود، هم در زمینه ارزآوری و هم در حوزه‌های افزایش اشتغال و افزایش تولید محصول باکیفیت فعالیت‌های خوبی انجام خواهد گرفت.

350 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور باید به کشاورزی نوین اختصاص یابد

سخنران پایانی این مراسم دکتر نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی بود. وی برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها را تبلور غرور ملی دانست و گفت: شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران این‌گونه نمایشگاه‌ها نگاهی به بازار دارند و تمام آنچه در این گونه نمایشگاه‌ها قرار است به نمایش گذاشته شود؛ از جمله موارد مورد تاکید رده های دولتی و اجرای کشور است.

وزیر با بیان اینکه 350 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور باید به کشاورزی نوین اختصاص یابد، گفت: از این میزان باید 150 هزار هکتار هم به کشاورزی هوشمند تخصیص پید کند.

نوری قزلجه با تاکید بر اینکه با همکاری مجلس شورای اسلامی تلاش خواهیم کرد منابع لازم برای اجرای کشاورزی نوین و کشاورزی هوشمند به طور ویژه اختصاص پیدا کند از تولیدکنندگان و شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات کشاورزی درخواست کرد که به کاهش هزینه‌های تولید و کاهش قیمت تمام شده اهمیت بدهند.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت تلاش درجهت افزایش صادرات تجهیزات کشاورزی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی تاکید و از همکاران خود درخواست کرد که مسیر صادرات این تجهیزات به بازارهای کشورهای همسایه و منطقه را هموار سازند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای