خبر فوری
شناسه خبر: 47068

نقش گیاهان دارویی، سبزی و صیفی در تولید نوشیدنی‌های خنک

نوشیدنی‌های دلچسب خانگی

تابستان فصل گرما و بالا بودن شدت تابش آفتاب است و همه ما کلافه شدن از دست این گرما و افزایش دما را تجربه کرده‌ایم.

نوشیدنی‌های دلچسب خانگی

اخبار سبز کشاورزی؛ در این روزهای پرحرارت، یک نوشیدنی خنک و گوارا می‌تواند تا اندازه زیادی حال آدم را جا بیاورد. نوشیدنی‌های خنکی و دلچسبی که علاوه‌بر لذت‌بخش بودن، دارای خواص فوق‌العاده‌ای نیز هستند.

اما برای مصرف یک نوشیدنی دلچسب و گوارا، لازم نیست که حتما آن را با هزینه بالا از بیرون تهیه کرد، بلکه بسیاری از آنها را می‌توان به‌راحتی و با صرف کمترین هزینه، در داخل منزل یا حتی در محل کار تهیه و میل کرد.

از انواع این نوشیدنی‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

چای میوه‌ای با طعم نعناع

چای میوه‌ای با طعم نعنا یکی از نوشیدنی‌های خنک‌کننده و دلچسب تابستانی است. اگر چه این نوشیدنی به اسم چای معروف است اما یک نوشیدنی خنک است که به همراه مقدار زیادی یخ نوشیده می‌شود. این نوشیدنی خنک تابستانه از انبه خرد شده، آب آناناس، چای‌سبز کیسه‌ای و نعناع دم‌کرده تهیه می‌شود. یک نوشیدنی خنک و پرخاصیت برای روزهای گرم تابستان.

شربت سکنجبین و خیار

شرکت سکنجبین و خیار، یکی از شربت‌های پرطرفدار سنتی ما ایرانی‌ها است که علاوه‌بر طعم فوق‌العاده، خواص زیادی دارد که در گذشته به‌عنوان یک نوشیدنی موثر برای رفع عطش استفاده می‌شد. همچنین برای پایین بردن حرارت بدن و جلوگیری از گرمازدگی موثر است.

یخ در بهشت هندوانه

یخ در بهشت با طعم‌های مختلف، از نوشیدنی‌های رنگارنگ و محبوب تابستانه است. یکی از پرطرفدارترین طعم‌های آن، یخ در بهشت هندوانه است که می‌توانید به راحتی در خانه

درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. به دلخواه خودتان می‌توانید کمی گلاب یا بهارنارنج نیز به این نوشیدنی خنک تابستانی اضافه کنید.

نوشیدنی نعناع و لیمو

برای این نوشیدنی به 10 برگ نعناع، 2 قاشق غذاخوری شکر، یک عدد لیموی ترش تازه و مقداری یخ نیاز است؛ برگ نعناع و یک برش از لیمو و شکر را در هاون بکوبید و آن را در یک لیوان نوشابه گازدار بی‌رنگ مخلوط کنید. می‌توانید آب یا آب آووکادو را جایگزین نوشابه گازدار کنید و یک نوشیدنی سالم‌تر داشته باشید.

چای سرد

یک قوری چای رقیق دم کنید و بعد از این‌که آن را از روی حرارت برداشتید، چند برگ نعناع تازه در آن بریزید. بعد از این‌که سرد شد، مقداری شکر در آن بریزید. سپس چند لیوان را از یخ و پودریخ پر کنید و چای را روی یخ‌ها بریزید. با چند برگ نعناع و ریحان آن را تزیین کنید؛ امتحانش ضرر ندارد.

عرقیات گیاهی مناسب برای فصل گرما و تابستان

عرقیات گیاهی علاوه‌بر آن‌که می‌تواند از عطش و دمای بدنتان بکاهد، می‌تواند فایده‌های متعددی برای سلامت جسم و روح شما نیز داشته باشد. تهیه شربت و عرقیات گیاهی آسان است و در کنار نوشیدنی‌هایی که به‌صورت طبیعی یا صنعتی آنها را تهیه و استفاده می‌کنید، از عرقیات گیاهی نیز بهره ببرید.

شربت سکنجبین

نوشیدن سکنجبین منافع فراوان دارد. یکی از ویژگی‌های ان هنگامی است که با یخ خنک و نوشیده می‌شود و از بین برنده صفرا است. از التهاب حرارت معده می‌کاهد و آنچه از بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند. اگر سکنجبین را با ریشه و تخم‌کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنید، نوشابه‌ای پرسود و شگفت‌آور می‌شود. به‌خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته باشند یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای افراد مبتلا به نفخ مفید است. اما برای مبتلایان به زخم‌معده و روده زیان دارد.

عرق بهارنارنج

درمان‌گران طب‌سنتی، خواص مختلفی برای عرق بهارنارنج ذکر کرده‌اند. نوشیدن یک لیوان عرق بهارنارنج در روز، بهترین روش برای تقویت اعصاب و قلب است و می‌گویند اگر از نوع عصاره طبیعی و خالص آن استفاده شود، می‌تواند آرام‌بخش‌ترین داروها و خوراکی‌های طبیعی در جهان باشد.

در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا می‌رود و میزان تعرق بدن زیاد است، برای پیشگیری از تند شدن خلق‌وخو، می‌توانید هر روز نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب و دو قطعه یخ مخلوط و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین و میل کنید. بهار نارنج علاوه‌بر تقویت اعصاب می‌تواند به تسکین و دردهای ناشی از نفخ معده نیز کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای