آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44307

خواب آسودگی از چشم نگهبان، مَطَلب

این‌که وزارت جهادکشاورزی زیر ذره‌بین همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی است؛ یعنی در جایگاه بابای جامعه و نان‌رسان آنها و تامین‌کننده امنیت غذایی قرار دارد.

خواب آسودگی از چشم نگهبان، مَطَلب

اخبار سبز کشاورزی؛ پس از زلزله 8 ریشتری در سال اول و دوم دولت سیزدهم که در وزارت جهادکشاورزی که زمین و زمان در آن به هم ریخت و منابع آن و بیت‌المال توسط تنی چند از مدیران به غارت رفت، بسیاری از نهادهای نظارتی، بررسی تخلفات و ... نیز، وزارتخانه را زیر ذره‌بین قرار دادند و گر چه کاری از پیش نرفت و حتی احکام پرونده‌های عاملان تخلف‌ها، اختلاس‌ها و سوءمدیریت‌ها نیز گویا به شیوه‌ای سبک، صادر و متخلفان حتی به همان احکام سبک نیز، اعتراضاتی وارد کردند تا کلاً و اگر بشود حکم تبرئه صادر گردد(نه خانی آمده، نه خانی رفته)، با این همه و پس از ریزش عده‌ای از نیروهای کارآمد و مدیران ملی و خانه‌نشین شدن، بازنشسته شدن، حذف و تعدیل برخی از آنها، سرانجام در سال جاری و در دوره صدارت وزیر فعلی، امیدهای زیادی زنده شد.


بیشتر بخوانید:مطالبه‌گری انجمن‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی+فیلم


مدیران منتخب به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و شدت کار آن چنان است که بسیاری از آنها شاید دو یا سه ماه فرزندان خود را نمی‌بینند، خروس‌خوان از خانه بیرون می‌زنند و تا پاسی از شب درگیر جلسه، ملاقات، نامه‌نگاری، ارجاع، پاسخ‌دهی و پاسخ‌گیری هستند.

گرچه در سیستم تصمیم‌گیری‌ها و عزل‌ونصب‌های مدیران در وزارتخانه متاسفانه گروه‌های فشار وجود دارد که همین امر موجب چند دستگی شده است، اما همین‌قدر که وزیر در 8 ماه گذشته با تمام وجود و اقتدار توانسته با حمایت از صنعت دام و طیور و توزیع به‌موقع نهاده‌ها و سپردن امور به تشکل‌ها و ... قیمت گوشت مرغ را زیر 80 هزار تومان، تخم‌مرغ را کمتر 100 هزار تومان و گوشت قرمز را پایین‌تر 600 هزار تومان نگه دارد، کارهای مهمی انجام شده است.

امسال وزارتخانه تمامی هزینه‌های خرید تضمینی گندم را گرچه میزان تولید از تصور سازمان برنامه، بانک مرکزی و دولت خارج بود و سازمان برنامه به نوعی ضدتولید عمل کرد، اما مبلغ سنگین 165 همت(هزارمیلیون تومان) گندمکاران پرداخت شد.


بیشتر بخوانید: غذای 27 میلیون نفر در گرو تصمیم‌های شماست


بگذریم از طرح‌های تحمیلی و غیرکارشناسی که به عنوان ارث به وزیر رسید، همچون طرح کاشت یک میلیارد نهال(اصل موضوع و هدف آن عالی است؛ اما رقم‌گذاری و زمان آن با هیچ منطق و اصول فنی، کاری، اقلیمی جور در نمی‌آید)

با این همه، عملکرد وزیر، معاونان و مدیران‌کل عمل‌گرا و کارآمد و روسای سازمان‌های استان‌ها، تنها پشتیبانان وزیر هستند. به این دلیل که جناح رقیب در وزارتخانه در اوایل سال به وسیله برخی رسانه‌ها، پیش‌بینی گوشت مرغ هر کیلوگرمی 200 هزار تومان، تخم‌مرغ شانه‌ای 300 هزار تومان و گوشت قرمز هرکیلوگرمی 2 میلیون تومان کرده بودند.

اما وزارتخانه با مشارکت تشکل‌ها و تسهیل در امور و نظارت بر کار واردات و توزیع نهاده‌ها، امروز حرفی برای گفتن دارد؛ چرا که وزیر در مدت هشت ماه گذشته وارد حاشیه نشد؛ تا این که بتواند حقوق حقه بخش کشاورزی و بهره‌برداران را استیفا نماید. البته هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب راه طولانی در پیش است.

متاسفانه جناح رقیب با ظاهری آراسته و موافق پیشرفت امور در کشاورزی، همواره در حال شایعه‌پراکنی است که مثلا قرار است؛ فلانی به جای بهمانی معاون وزیر شود، یا مدیرکل یا مدیر سازمان فلان استان تغییر کند و ... تا لرزه در ارکان مدیریت حادث و دست و دل مدیران به کار نرود.

به همین جهت یکی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه(مجلس و کمیسیون کشاورزی) که همراهی و همکاری برای ورود عده‌ای از نامزدهای متخصص و کاردان حوزه کشاورزی اعم‌از؛ پرسنل وزارتخانه، دانش‌آموختگان مقاطع مختلف کشاورزی، کارآفرینان و فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی به مجلس است، فراموش شده و احیاناً باید منتظر ورود 10 تا 15 حجت‌الاسلام دیگر به کمیسیون کشاورزی آینده باشیم.

اما روح جدیدی در بدنه وزارتخانه دمیده شده است. پرسنل، کارشناسان و مدیران در همراهی و همکاری، خوش درخشیدند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد جسارت و اقتدار بیشتری لازم است و باید در یک حرکت آگاهانه، کارشناسانه و انقلابی، مدیران دانا و توانمند و با تجربه به سرعت و بدون احتیاط انتخاب و برای آنها حکم صادر شود.

تمامی احکام سرپرستی با مسئولیت وزیر به احکام دائم و تثبیتی تبدیل گردد. محافظه‌کاری کنار گذاشته شده و مدیران غریبه با بدنه وزارتخانه، غیرمتخصص، ناکارآمد و ناهماهنگ که صرفاً با واردات در حال چالش تولید ملی هستند. توجیه، اصلاح یا تعیین‌تکلیف شوند.

در این صورت شکاف موجود و چنددستگی که رسانه‌ها به آن اشاره کرده و حتی رئیس‌جمهور هم به زبان آورده از وزارتخانه رخت بر می‌بندد.

در سال آینده که نیمی از سال زراعی موجود را نیز در بر می‌گیرد و با وضعیت خشکسالی و بودجه چندرغازی که به کشاورزی اختصاص‌یافته، اگر همدلی و همراهی مدیریت و بدنه، مدیران ارشد و میانی در کار نباشد؛ باید منتظر شرایط سختی باشیم.

سرمقاله ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۲-دی ۱۴۰۲
 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای