خبر فوری
شناسه خبر: 46612

آن مرد می‌آید

انتخاب وزیر کشاورزی دولت مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب مردم کمتر از یک ماه دیگر، پس از مراسم تنفیذ و تحلیف باید نسبت به معرفی کابینه خود به مجلس اقدام کند.

انتخاب وزیر کشاورزی دولت مسعود پزشکیان

اخبار سبز کشاورزی؛ این در حالی است که هر یک وزارتخانه‌ها در نظام مدیریتی کشور، سهمی اثرگذار دارند؛ اما اهمیت انتخاب برخی از وزرا به‌گونه‌ای است که اگر دولت‌ در انتخاب آن دقت کافی و لازم را نداشته باشد یا فردی خارج از بدنه به وزارتخانه تحمیل شود بر سفره و معیشت هم تاثیرگذار خواهد بود.

یکی آنها، وزارت‌ جهاد کشاورزی است که به‌عنوان متولی امنیت غذایی از تولید تا بخش، نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد و انتظار می‌رود مدیریت آن را فردی کارآمد، با تجربه، متخصص و مقبول بدنه به دست بگیرد.

وزارت جهاد کشاورزی مدیریت چندین دستگاه اجرایی از جمله منابع‌طبیعی و آبخیزداری، تعاون روستایی، غله و خدمات بازرگانی، پشتیانی امور دام، شیلات، دامپزشکی، امور عشایر و اراضی و ده‌ها تشکیلات مهم دیگر را برعهده دارد، لذا این امر انتخاب فردی اصلح را کمی سخت و پیچیده کرده است.

عوامل متعددی در انتخاب هر یک از وزرا برای پیشنهاد به مجلس وجود دارند که قدرت اجرایی و توان برنامه‌ریزی برای مدیریت وزارتخانه در مرحله نخست اهمیت است تا بتوان از مجلس رای اعتماد گرفت.

مولفه‌های دیگری هم پس از رئیس‌جمهور مانند مشاوران و چهره‌های شاخص نزدیک به دولت و حتی افراد در سایه و همچنین بدنه آن وزارتخانه، متخصصان، کنش‌گران، اصحاب رسانه و دستگاه‌های حاکمیتی، قضایی، نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی هم به سهم در این فرآیند موثر هستند که باید دید رئیس دولت چهاردهم در روزهای آتی چه شیوه‌ای را برای انتخاب یاران خود در کابینه برمی‌گزیند.

در مجموع مهمترین ویژگی های انتخاب وزیر آینده کشاورزی :

۱.داشتن دید بین المللی و تعامل جهانی برای مبادله دانش فنی

۲. دارای سابقه کار در بدنه و داشتن تجربه کار اجرایی، حداقل در سطح معاون وزیر در وزارت جهاد کشاورزی و برخورداری از حسن شهرت (پاکدستی، مدیریت اجرایی خوب و..)

۳. آشنایی کامل با بخش کشاورزی، شناخت ظرفیت های و منابع، بخش های مرتبط با کشاورزی در داخل و خارج

۴. داشتن قدرت واقتدار لازم برای گرفتن حق بخش کشاورزی

۵. داشتن تئوری، برنامه و تیم کاری باتجربه و منسجم

۶.برخورداری از استقلال رای و سیاسی نکردن وزارت خانه

۷. اهل مشورت بودن و داشتن قدرت تعامل با ذی نفعان و ذی نقشان به ویژه تشکل ها

۸.برخورداری از روحیه نوآوری  و شجاعت

۹.داشتن تخصص و برخورداری از مقبولیت تخصصی در حوزه کشاورزی

۱۰.ترجیحا کشاورز یا کشاورز زاده بودن و اینکه ترجیحا در مزرعه کار کرده باشد

۱۱.دارای شهامت و جسارت در نصب معاونین و مدیران و روسای قوی و اجرایی و عزل مدیران بی کفایت

۱۲. انتقاد پذیر و پاسخگو بودن به مطالبه گران

13. در دفاع از بخش کشاورزی و بهره برداران از هیچ کوششی دریغ نکند و صدای بلندی داشته باشد.

14.آینده بین باشد و فضای لازم را برای رایزنی های کشاورزی آینده فراهم کند.

15. به زبان انگلیسی آشنایی داشته بشاد و برای اندک اطلاعات از FAO یا سایته ای بین المللی کشاورزی یا دیدار با وزری کشاورزی دنیا نیاز به دیلماج نداشته باشد.

16. مشوق سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کشاورزی بوده و برای سرمایه‌گذاران داخلی جذابیت و معافیت‌های خارجی به وجود بیاورد.

بر اساس این گزارش آن‌طور که در فضای مجازی و رسانه و حتی اتاق‌های فکر در رابطه با گزینه آتی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است تاکنون اسامی افرادی از داخل و بیرون بخش به ویژه مدیرانی در زیر مجموعه مهندس حجتی و دکتر کلانتری شنیده می‌شود که در گزارش خبری بعدی به طور دقیق‌تر سوابق مدیریتی این گزینه‌ها و گزینه‌های جدیدتر نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای