خبر فوری
شناسه خبر: 47088

مدیریت جامعه توسط زنان امکان‌پذیر است

چند روز قبل آقای عارف معاون اول پزشکیان طی سخنانی گفت جامعه هنوز بعد از چهار دهه آمادگی رهبری و مدیریت زنان را در عرصه‌های مختلف ندارد

مدیریت جامعه توسط زنان امکان‌پذیر است

اخبار سبز کشاورزی؛ چند روز قبل آقای عارف، معاون اول پزشکیان در دولت چهاردهم، طی سخنانی گفت جامعه هنوز بعد از چهار دهه آمادگی رهبری و مدیریت زنان را در عرصه‌های مختلف ندارد و مثال آورد که حتی در جمع خانواده نیز بین همسران اختلاف است و زنان قادر به مدیریت خانواده نیستند و آن را تعمیم داد به امور کلی جامعه.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا زنان این آمادگی را ندارند یا مسئولان و سیاست‌گذاران؟ آیا در این 45 سال عرصه برای فعالیت زنان و دختران نه در سیاست، بلکه در تمامی عرصه‌های جامعه آزاده بوده است؟ و در کدام دولت و کابینه قبلی دولت، زنان نقش و پست‌های کلیدی داشته‌اند؟

واضح است که در چند دهه اخیر زنان ایران تحصیلکرده، دانشگاه رفته و متخصص‌تر شده‌اند و بسیاری از نویسندگان، فعالان سیاسی، مدنی و حقوقی حال حاضر از قشر زنان هستند.

در عرصه ورزش نیز بسیاری از سرمایه‌های انسانی از بین زنان هستند، در عرصه هنر، سینما و تئاتر خیل عظیمی از زنان مشغول به کار و فعالیت بوده و هستند.

از طرفی در قرون گذشته و در ایران باستان بسیاری از اساطیر زن بوده‌اند که امروزه نامی از آنها نیست و سعی شده از اذهان عمومی پاک شوند.

مدیریت-جامعه-توسط-زنان-امکان‌پذیر-است 1

اما امروزه زنان متخصص، آگاه به مسائل روز در طیف‌های گوناگون جامعه یا خانه‌نشین هستند یا به اجبار مهاجرت کردند یا به بهانه‌های مختلف در بند و زندان هستند.

این فرمایشات عارف، حاکی از عدم آگاهی ایشان درمورد قشری است که نیمی از بدنه جامعه را تشکیل می‌دهند که البته آحاد مردم خود واقف به این مسئله هستند و در این چند روز اخیر موج انتقادات و نظرات مختلف در مورد صحبت‌های ایشان فضای مجازی را پرکرده است.

متاسفانه نگرش به زن و موجودیت آن در حال حاضر فقط صرفا به‌عنوان انسانی محدود می‌شود که باید ازدواج کند و فرزندآوری داشته باشد، خانه‌داری کند و به دور از هر گونه فعالیت اجتماعی باشد؛ حال بگذریم که در سال‌های گذشته و حتی زمان حال با دختران و زنان کشور چگونه برخورد شده و می‌شود که مایه تاسف و تاثر است.

جالب است که در تمامی دولت‌ها و از جمله دولت فعلی، برای خالی نبودن عریضه یک خانم به‌عنوان وزیر یا معاون رئیس جمهور در امور زنان گذاشته می‌شود که البته در مورد کارآیی آنان نیز باید شک کرد و به‌طور مثال وزیر راه و شهرسازی آقای پزشکیان خانم فرزانه صادق که نظر نگارنده انتخاب یک وزیر زن می‌توانست در جایگاه مناسب‌تری مثلا در وزارت ارشاد یا وزیر ورزش و جوانان باشد که خود محل سوال و اشکال است.

به هر حال تفکر و زوایه‌دید مسئولان در این سال‌های اخیر به زنان نتوانسته است که مطالبات آنان را از کمترین سطح تا بالاترین سطوح حقوقی و قانونی برآورده کند و کماکان این مشکل پا برجاست آمادگی جامعه و به‌خصوص جامعه زنان برای به‌کارگیری مناصب و پست‌های کلیدی کاملا فراهم است؛ زیرا ما مریم میرزاخانی‌ها و بسیاری از اساتید، دانشندان، حقوق‌دانان و وکلای خانم را داریم که هر کدام می‌توانند در نقش یک وزیر یا حداقل معاون وزیر در حیطه مدیریتی و اجرایی عمل کنند.

نگاه ایدئولوژیک فعلی به زن اشتباه و نادرست است و باید تغییر یابد و رویکرد دولت جدید می‌باید با تفکری در خور شان زنان به کار خود ادامه دهد و با به‌کارگیری زنان متخصص در عرصه‌های مختلف، رئیس جمهور به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای