آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22075

آمار دست‌ساز، بدتر از مشروب دست‌ساز

نه این‌که وزیر کشاورزی دولت سیزدهم پس از یک سال اینک در نخستین نشست رسانه‌ای حضور یافته باشد! نه! ساداتی‌نژاد طی این مدت بیش از 100 مصاحبه،

آمار دست‌ساز، بدتر از مشروب دست‌ساز
نه این‌که وزیر کشاورزی دولت سیزدهم پس از یک سال اینک در نخستین نشست رسانه‌ای حضور یافته باشد! نه! ساداتی‌نژاد طی این مدت بیش از 100 مصاحبه، گفتگو با خبرنگاران، حضور در برنامه‌های تلویزیونی، دیدار با رسانه‌ها و دفاتر رسانه‌های دولتی و… داشته است؛ گاه‌گاهی هم از میکروفن فرار می‌کرده یا سعی در پایین کشیدن آن می‌نموده اما نشست ششم شهریور از جنس دیگری بود. به ویژه این‌که مجموعه روابط عمومی با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب دکتر رضازاده سعی در جذب حداکثری رسانه‌ها داشت و به نظرات و طرح سوالات آنها در حد زمان و امکان پاسخ‌گویی احترام می‌گذاشت، تا در یک هم‌افزایی جمعی، فضاسازی مناسب و توجیه مخاطبان، نقد همراه با تعامل و ارائه راهکار صورت پذیرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، صبح روز یکشنبه اصحاب رسانه مدعو، ساداتی‌نژاد را پس از یک سال تجربه صدارت در کشاورزی، فراز و نشیب‌ها، صدمات جبران‌ناپذیر از معاونین تحمیلی، لطمات حاصل از بی‌‎توجهی به هشدارهای رسانه‌ای، اما لبخند به لب، آماده تعامل یافتند.

ساداتی‌نژاد: می‌پذیرم!

روز یکشنبه در چهره ساداتی‌نژاد دیگر حالت تبختر و این‌که هر آنچه من یا تیم من می‌گوییم، نبود؛ زیرا سالی بر رسانه‌ها و سالی بر وزیر گذشته و از آنجا که هر دو گروه وزارتخانه و رسانه‌ها، دغدغه مشترک اقتدار کشاورزی و امنیت غذایی و نجات وزارتخانه از فساد سیستمی دارند، جمع‌بندی سوالات و پاسخ‌ها در محیط آرامی صورت پذیرفت.
در طول نشست یاد شده، وزیر با ذکر جملاتی، بروز داد که پذیرفته است برخی از انتصابات وی به ویژه تحمیلی‌ها مناسب نبوده و حتی خانه‌نشین کردن جمعی از مشاوران و مدیران کاردان، وزارتخانه را به پرتگاه نزدیک کرده است. پندی که باید از امام گرفته می‌شد که: «اگر از من هم توصیه آوردند به دیوار بزنید»، این روزهای ابری، خاکستری را برای وزارت پیش نمی‌آورد، جالب اینکه وزیر با خبرنگاران مطایبه هم می‌کرد، از سر تعامل از برخی‌ها نام هم می‌برد و نگاه از بالا به پایین را فراموش کرده بود.
در کنار وزیر، دکتر رضازاده مشاور وی و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در همراهی با رسانه‌ها مدبرانه عمل کرد و در توسعه ظرفیت هم‌افزایی داشت. اما صندلی دست راست وزیر، «غایب حاضر» همچنان خالی مانده بود. گسستی که به نظر می‌رسد وزیر باید بر آن غالب شود و اجازه ندهد شکاف موجود در مدیریت ارشد وزارتخانه، وزیر را بین خود تقسیم کند.
اما فضای جنجالی و خاطرات بد انتصاب مدیران حاشیه‌دار، رانت‌خوار، توصیه‌ای، سهم فلان نماینده یا هیات رئیسه مجلس، سهم فلان نهاد و موسسه و دکتر فلانی و دکتر… رمق وزارتخانه را گرفته است، چه فرقی می‌کند که یکی معاون وزیر باشد و یکی رئیس سازمان استان یا مدیرعامل یک مجتمع، عضو هیات مدیره، مدیرعامل جهاد فلان و… .

بداقبالی‌ها

حکایت حاشیه‌ساز زیتون نر که طنز رسانه‌ای شد، امضاهای طلایی در سازمان تعاون روستایی و سامانه بازرگام برآمده از صدها میلیارد تومان مطالبات اتحادیه مرکزی(بیش از 200 میلیارد تومان) و رانت‌هایی که با امضاهای طلایی و از جیب و گرده حق الناس به یغما رفت و البته بی‌تدبیری‌ها در GTC و شرکت پشتیبانی و… که هنوز پرده‌دری نشده و…، بدنه کارشناسی وزارتخانه را لرزاند. اما در این مصاحبه و دورهمی رسانه‌ای، جای محاکمه و گلایه از وزیر نبود.
در این نشست که به نوعی همدلی هم تلقی می‌شد حدود 100 خبرنگار، تحلیل‌گر، گزارشگر، روزنامه‌نگار، عکاس و فیلمبردار حضور داشتند و به شهادت این خیل اهل قلم، در مجموع لحظات خوبی بر جمع گذشت. همه بدون سانسور طرح سوال کردند.
در این میان وزیر البته به سوالات برخی از قلم‌زنان و تحلیلگران بخش، پیرامون تحمیل نیرو از بیرون یا ارائه آمار برداشت غلط ذرت، پنبه و… که رسانه‌های دولتی به نقل از وزیر مطرح کرده بودند، پاسخ نداد که شرایط وی قابل درک بود.

آمار دست ساز، بدتر از مشروب دست‌ساز

وزیر سخنان خوب و آکنده از امید فراوان زد، به ویژه این‌که گفت فاز اول رصدخانه برای تدقیق آمار و ارقام کشاورزی تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود؛ زیرا به نظر رسانه‌ها آمار غلط و دروغ و دست‌ساز، بدتر از مشروب دست‌ساز است و حتی گزارش کار درست را زیر سوال می‌برد.
ساداتی‌نژاد همچنین از اعتقاد راسخ به تقویت تشکل‌ها و واگذاری امور به آنها مشروط به اتحاد و همدلی و آمادگی کامل آنها سخن گفت. شجاعت دولت سیزدهم یا ناچاری آن در اقدام به تک نرخی کردن ارز(که هنوز هم به دلیل ارز نیمایی و… تک نرخی نشده) و حذف ارز دولتی قابل تامل و تقدیر است که توسط وزیر مطرح شد، به ویژه این‌که وی معتقد بود چنانچه ارز دولتی حذف نمی‌شد باز هم قیمت موادغذایی افزایش می‌یافت و جداول سال‌های قبل هم این را نشان می‌دهد. با این همه وزیر پیش بینی کرد که با تدابیر انجام شده و اجرای دیپلماسی غذایی، کاهش قیمت اقلام غذایی پرمصرف برای مردم به زودی صورت می‌گیرد.
چالش مطرح شده دیگر موضوع بحث‌آفرین مرغ لاین بود. لاینی که 43 سال است بر سر واقعی یا توهمی بودن آن بحث است و هنوز هیچ مجمع جهانی یا حتی منطقه‌ای ذیربطی آن را به رسمیت نشناخته است که اگر چه کشور در شرایط تحریم، چاره‌ای جز ترویج و استفاده از آنرا ندارد اما رسانه‌های تخصصی باز هم پنبه این لاین و ابهامات آن تا رسیدن به لاین واقعی و چالش‌های آنرا می‌زنند؛ زیرا کارشناسان ارشد داخلی هم در این مورد ابهام دارند.
در پایان نشست رسانه‌ای، خبرنگاران به همراه وزیر در افتتاح نمایشگاه پیشرفت‌های یک ساله کشاورزی و 62 دستاورد آن شرکت کردند و دهها فیلم و خبر از آن تهیه نمودند.
در این نمایشگاه اکثر شرکت‌ها، معاونت‌ها و مجریان طرح‌ها به صورت کپسولی و در هم و فشرده به طرح عملکرد خود در قالب پوستر و تابلو شماتیک اقدام کرده بودند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۶ - شهریور ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای