آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25874

اجرای طرح توزیع میوه شب عید توجیه ندارد

فاطمه امیری 

اجرای طرح توزیع میوه شب عید توجیه ندارد

نوروز مقارن با ماه رمضان

امسال ایام عید نوروز مقارن با ماه رمضان می‌شود؛ به‌طوری‌که براساس تقویم شمسی از سومین روز فروردین، ماه مبارک رمضان آغاز شده و مردم روزه‌دار می‌شوند. این امر موضوع تامین و توزیع میوه شب عید را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا آنجایی که برخی استان‌های کشور طی مکاتبه‌هایی خواسته‌اند امسال طرح تامین و توزیع میوه اجرایی نشود.
اخبار سبز کشاورزی | با هم‌زمانی ایام عید و روزه‌داری میزان مصرف میوه سیب و پرتقال در سبد خانوار با کاهش قابل توجهی روبه‌رو می‌شود و بر این اساس تامین و توزیع میوه در ایام پایانی سال ۱۴۰۱ و نوروز ۱۴۰۲ دیگر توجیه نخواهد داشت.
در اصل این امر می‌تواند خط پایان اجرای طرح تامین و توزیع میوه شب عید حداقل برای سال‌جاری باشد تا پس از گذشت سنوات متمادی امسال دولت خسارت‌های نجومی این طرح را نپردازد.
بیشتر بخوانید: تکرار تجربه توزیع میوه شب عید
توجه به میزان تقاضای میوه در شرایطی که نوروز امسال مردم روزه‌دار هستند موضوع مهمی است که نباید از دید سیاست‌گذاران پنهان بماند، این امر در کنار دیگر شرایط که اجرای طرح تامین و توزیع میوه را با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو می‌کرد سبب می‌شود این طرح امسال ضرورت اجرایی نداشته باشد.
با این حال، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده امسال بناست برای میوه شب عید با بخش خصوصی پیش برویم. در طول بیش از ۱۰ سال گذشته همیشه دولت تنظیم بازار را انجام داده؛ اما امیدواریم امسال تجربه بهتری را داشته باشیم.
این گفته نشان می‌دهد تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح تامین و توزیع میوه شب عید قطعی است و میزان تقاضای مردم از دید این وزارتخانه مغفول واقع شده است.
اجرای طرح‌هایی بدون مطالعه یکی از مشکلات کشور است که برخی از این طرح‌ها همانند طرح تنظیم بازار میوه هر ساله به‌صورت تکراری اجرا می‌شوند، درحالی‌که نه تنها اثربخش نیستند بلکه زیان و خسارت آنها محرز شده
همچنین محمدعلی نیکبخت، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز در این خصوص گفته است: تلاش می‌کنیم تامین میوه شب عید توسط تشکل‌های بخش کشاورزی و با مدیریت و نظارت این سازمان انجام شود. مقدمات کار برای خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید از طریق تشکل‌های بخش کشاورزی و بدون دخالت دولت فراهم شده است.
این بیانات نیز نشان می‌دهد مقدمات ابتدایی تامین و توزیع سیب و پرتقال در حال پیگیری است در این میان دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی برای آغاز رسمی اجرای طرح تامین و توزیع میوه شب عید ابلاغ نشده، در حالی که در سنوات گذشته عموما تا آبان ماه تکلیف اجرای این طرح مشخص می‌شد.
اجرای طرح‌هایی بدون مطالعه یکی از مشکلات کشور محسوب می‌شود که برخی از این طرح‌ها همانند طرح تنظیم بازار میوه هر ساله به‌صورت تکراری اجرا می‌شوند، درحالی‌که نه تنها اثربخش نیستند بلکه زیان و خسارت آنها محرز شده است.
در این میان تغییر شرایط هر ساله مانند افزایش تولید میوه یا کاهش شدید قیمت در اجرای این طرح خللی وارد نکرده است؛ امسال نیز اگر هم‌زمانی ماه مبارک رمضان با عید نوروز که دلیلی مشخص برای کاهش تقاضای میوه در سفره ایرانی‌ها است در برنامه‌ریزی‌های اجرای طرح تنظیم بازار میوه اثرگذار نباشد موید این مطلب است که طرح‌ها در وزارت جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن نتایج اقدامات به اجرا درمی‌آیند و البته برخی مسئولان نیز همواره از حسن اجرای این طرح‌ها علی‌رغم آشکار شدن تخلفات و کاستی‌ها، سخن به میان می‌آورند و با بیان دلایلی شگرف به اهمیت اجرای طرح‌هایی مشابه این طرح را که اجرای آنها حتی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس بی‌اثر تلقی شده است، از واجبات می‌دانند.

فاطمه امیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای