آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15429

اصلاح سیاست‌های اقتصادی مهم‌تر از توافق وین

نایب‌ رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: بیش از دسترسی به توافق، اصلاح سیاست‌های اقتصادی می‌تواند منجر به بهبود بازارها و اقتصاد ایران شود

اصلاح سیاست‌های اقتصادی مهم‌تر از توافق وین
نایب‌ رئیس انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه بیش از دسترسی به توافق ، اصلاح سیاست‌های اقتصادی می‌تواند منجر به بهبود بازارها و اقتصاد ایران شود، گفت: هر چند دسترسی به توافق مهم‌ترین نیاز فعلی کشور است اما در این صورت نمی‌توان انتظار داشت همه چیز به پیش از این بازگردد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، فرشاد پرویزیان در خصوص تأثیرات توافق احتمالی وین، اظهار کرد: آنچه در توافق اهمیت بیشتری دارد دسترسی دولت به درآمدهای نفتی و دلارهای خارج از کشور است که در این صورت توافق منجر به منافع واقعی اقتصادی خواهد شد.
وی افزود: اگر ایران بتواند در اقتصاد آزاد بین‌الملل فعالیت کند و نفت خود را به فروش برساند و دلار حاصل از آن را دریافت کند، در بخش نفت و گاز می‌توان شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بود.
نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: زمانی که ایران از بازار بین‌الملل خارج شد، قیمت هر بشکه نفت بین ۳۰ تا ۴۰ دلار بود و اکنون قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسیده است. این یک فرصت طلایی برای صنعت نفت کشور است که با افزایش درآمدهای نفتی، بازسازی شده و شاهد رونق ظرفیت‌های صنعت نفت ایران باشیم.

درآمدهای نفتی باید به بازسازی صنعت نفت اختصاص یابد

پرویزیان تاکید کرد: بخشی از این درآمدهای نفتی الزاماً باید به بازسازی و نوسازی صنعت نفت اختصاص یابد.
وی در ادامه با اشاره به تأثیر توافق بر بازار دلار، گفت: باید دید دولت با دلاری که به دست می‌آورد ارز پاشی خواهد کرد یا خیر. با افزایش عرضه ارز توسط دولت قیمت دلار کاهش می‌یابد، با توجه به اینکه قیمت جهانی طلا براساس نرخ دلار محاسبه می‌شود، با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش قیمت طلا و سکه هم خواهیم بود.

کاهش قیمت دلار منجر به بازگشت قیمت‌ها نخواهد شد

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: کاهش قیمت دلار منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد. در اقتصاد، قیمت‌ها به سمت بالا چسبندگی دارد. حتی بدون نقش دلار، نقدینگی اثر بسیاری در تورم دارد و بخش زیادی از تورم کشور ناشی از رشد سرسام آور نقدینگی است و نمی‌توان با کاهش قیمت دلار، انتظار کاهش تورم را داشت.
پرویزیان اضافه کرد: در واقع باید رشد نقدینگی اصلاح شود. در کشور ما با افزایش قیمت دلار، نا اطمینانی به آینده ایجاد شده و هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد، اما با کاهش قیمت دلار، ریال‌های چاپ شده از بازار جمع نخواهد شد و افرادی که در قیمت بالاتر تولید کرده‌اند قیمت کالاهای خود را کاهش نخواهند داد.

باید سیاست‌های صحیح اقتصادی اتخاذ شود

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیش از دسترسی به توافق، اصلاح سیاست‌های اقتصادی می‌تواند منجر به بهبود بازارها و اقتصاد ایران شود. هر چند دسترسی به توافق مهم‌ترین نیاز فعلی کشور است اما در این صورت نمی‌توان انتظار داشت همه چیز به پیش از این بازگردد. باید سیاست‌های صحیح اقتصادی اتخاذ شده تا همه چیز در اقتصاد متعادل شود.
نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: مهم‌ترین تأثیری که دسترسی به توافق خواهد داشت، کاهش هزینه‌های مبادله در اقتصاد است. در این صورت بهره‌وری منابع افزایش می‌یابد، اگر همزمان سیاست‌های صحیح اقتصادی اتخاذ شده و دولت از ارزپاشی پرهیز کند، اقتصاد به سمت نقطه مطلوب و تعادل حرکت خواهد کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای