آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19619

انبار گردانی یا بلاگردانی زعفران

بلایی که خرید حمایتی زعفران بر بدنه سازمان تعاون روستایی آورده، در اذهان عمومی و سهامداران سوالات زیادی ایجاد کرده است.

انبار گردانی یا بلاگردانی زعفران

اخبار سبز کشاورزی براساس وظیفه و با وجود ناملایمات بسیاری که از طرف ارباب قدرت دیده، از وظایف خود دانسته و می‌داند که براساس مستندات، وقایع را به نهادهای نظارتی، بهره‌برداران بخش کشاورزی، تشکل‌ها و جامعه ارائه دهد؛ زیرا اکنون که غبار کنار رفته، می‌توان به قضاوت نشست.

مطمئناً این قضاوت کمک حال وزیر جهاد کشاورزی خواهد بود تا از این پس رسانه‌های منتقد را برای شفاف سازی به یاری بطلبد و راهی را برگزینند که پیشینه سیاسی وی خدشه دار نگردد.

بلای شبکه و نعمت سوء‌استفاده کنندگان

کارشناسان معتقدند در انبارگردانی محصولی مانند زعفران چند نکته اساسی باید رعایت شود؛

اولاً کارشناسان کیفیت و کلاس زعفران را از سوپرنگین تا نگین و پوشال مرغوب و پوشال معمولی دسته‌بندی و تقسیم‌بندی می‌کنند.

نکته مهم در کلاس‌بندی قیمت محصول براساس دسته‌بندی است؛ چنانچه قیمت نگین و پوشال گاهی تفاوت تا 10 میلیون تومان به ازای هر کیلو نیز را شامل می‌شود.

نکته دیگر که کارشناسان اعزامی قطعاً به آن می‌رسند این است که چنانچه کلاس‌بندی محصول به لحاظ خر‌وج و ورود تغییر پیدا کرده باشد، حکایت آن چگونه خواهد شد؟! باید کارشناسان نظر دهند.

تراز کسری با قیمت فروش غیر واقعی

ثانیاً وزن، دومین مسئله است، چند نکته در این مورد قابل توجه است؛ حتماً کارشناسان وزن پلاستیک‌ها و ظروف را به‌صورت ناخالص و خالص محاسبه خواهند کرد و از همه مهم‌تر به‌دلیل موجودی اتحادیه مرکزی در سال قبل، یک انبارگردانی از هر دو مجموعه لازم است؛ یعنی باید هر دو مجموعه در یک ظرف دیده شود، چراکه خبرها حکایت از آن دارند که کسری سازمان با موجودی اتحادیه، به قیمت فروش غیرواقعی تأمین شده است.

خرید و فروش

بررسی خبرنگار بخش بازار اخبار سبز کشاورزی حاکی است، تطبیق خرید و فرش نهایی، کسری و مازاد محصول، تعیین ‌کننده توازن مالی خواهد بود.

با یک برگشت به سنوات گذشته مشخص خواهد شد که زعفران مازاد داشته یا خیر که این موضوع در تراز سازمان مشخص است.

بیشتر بخوانید: حیف المال زعفران، همه جا

پاشه آشیل سازمان

بدون‌شک فروش زعفران در صورت قانونی بودن، می‌بایست در بورس کالای کشاورزی انجام شود، در غیر صورت سفارشات خارج از عرف خواهد بود که این امر دقیقاً پاشنه آشیل سازمان خواهد بود و هر توجیهی غیر قابل پذیرش است.

اما براساس آمار و گزارش‌های موجود اکثر کسری و فروش‌های غیرقانونی احتمالاً از موجودی سال قبل اتحادیه، توسط مشاور اعظم و با همکاری مدیرعامل و هیات مدیره انتصابی صورت پذیرفته که اتحادیه در خرید نگین و فروش به قیمت پوشال رکورد زده و قطعاً حسابرسان و بازرسین متوجه هستند.

آدرس آقای میم

رسیدن به لیست تعیین قیمت روز، کلاس‌بندی محصول و مشخص شدن خریدار، کار سختی نخواهد بود؛ چون در نهایت به یک نفر خاص (آقای میم) که باید نام کارتل زعفران را به آن داد، می‌رسید. کارتلی که با واسطه‌های گوناگون، دعوت‌ها، مهمانی‌ها در ویلا، هدایت مسیر و… زعفران‌های سازمان و اتحادیه را از آن خود کرده است.

عمق فاجعه، بررسی تضامین

از دیگر سو، بررسی تضامین از لحاظ صحت و صوری نبودن و انطباق با قراردادها و خروج زعفران شاید، عمق فاجعه را برملا می‌کند که در این زمینه باید سرپرست امور حقوقی سازمان مورد بازپرسی قرار گیرد به ویژه اینکه شکایت حقوقی علیه بانیان انجام نداده است.

اما در مبحث سپردن ضمانت نامه به سازمان و اتحادیه مرکزی باید با دقت ملاحظه گردد که آیا ضمانت‌نامه‌ها واقعی بوده است! آیا مدیر عامل وقت سازمان پس از دریافت هشدار مزرعه سبز در مورد احتمال واقعی نبودن برخی ضمانت‌نامه‌ها تلاشی برای حفظ بیت‌المال و عودت ضمانت‌نامه‌ها تقلبی انجام داد؟!

ضرورت تلاش مضاعف ارگان های نظارتی

مجموعه اخبار سبز کشاورزی (مزرعه سبز) در زمان خرید و فروش زعفران براساس وظیفه و پیشگیری از هدررفت بیت‌المال همه مطالب فوق را نشر داد و حتی دیوان محاسبات، بازرسی و تعزیرات و از همه مهم‌تر وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های مختلف را آگاه کرد؛ لیکن آنچه نباید می‌شد اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید:

برگشت خسارات وارده

حال در جهت احقاق حقوق سهامداران و برگشت خسارات وارده باید تلاشی مضاعف از سوی ارگان‌های نظارتی انجام شود. زیرا اینجا هم حق الناس مطرح است و هم بیت المال و جداول و نامه ها و دستور العمل هایی فر قانونی همه ضبط و ثبت شده است.

اگر این پرده در افتد

اینک که حدود 4 تن و 700 کیلو زعفران ناپدید شده جا دارد گزارش واقعی (نه گزارش مثبت و ساختگی) منتشر و بسته بندی با پلمب واقعی قبلی بازدید و با زمان خرید و دفتر ورودی ثبت آزمایشگاه مقایسه گردد تا مشخص شود که آیا زعفران موجود، همان زعفران خریداری قبلی است و در زمان، دچار تغییر و تحول شده یا خیر که قاعدتا کارشناسان گروه اعزامی به سرگذشت 2 تن زعفران خروجی و 4 تن و 700 کیلوگرم زعفران دیگر واقف هستند که حواله های استان های خراسان شمالی و جنوبی تحویلی به اتحادیه نامشخص می‌باشد و جالب‌تر پاسخ انباردار شخصی طرف قرارداد است.

باید منتظر ماند. در غیر این صورت نه فقط پای مشاور اعظم و آقای میم، مدیر عامل وقت، بلکه دست مدیر عامل جدید و حتی مقامات ارشد وزارت هم لای درب زعفران گیر خواهد کرد!

وارث بی اعتمادی

خاطر نشان می شود مدیر جدید سازمان، میراث بزرگی از بی‌اعتمادی را به ارث برده؛ لیکن از نیکبخت انتظار می‌رود قاطعیت و شفاف سازی و انتخاب اصلح مدیران، جارو کردن عقبه وابسته بی‌انضباطی‌های مالی و سوء تدبیرها و در همان حال، اجرایی کردن بیانیه ماموریت اصلی و اهداف سازمان را یک جا پیش ببرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای