آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15438

بارورسازی ابرها کابوس خشکسالی را از بین می برد؟

با تداوم روند خشکسالی در خراسان‌جنوبی، بارورسازی ابرها تنها بخش کوچکی از آن را جبران می‌کند.

بارورسازی ابرها کابوس خشکسالی را از بین می برد؟

آب در ایران تشنه مدیریت

با تداوم روند خشکسالی در خراسان‌جنوبی، بارورسازی ابرها تنها بخش کوچکی از آن را جبران می‌کند.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از فارس، خشکسالی‌های چندین ساله خراسان‌جنوبی امان مردم را بریده و امید آن‌ها را برای زندگی در این استان ناامید کرده است. هر سال را به امید سالی بهتر سپری می‌کنند ولی سال‌ها پشت سر هم می‌گذرد و آسمان سخاوت خود را از آن‌ها دریغ می‌کند.
روند خشکسالی‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و در برخی از دشت‌ها چاه‌های کشاورزی با کاهش برداشت آب روبرو شدند.
از جمله این دشت‌ها می‌توان به دشت سرایان اشاره کرد که به سبب برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ نشست کرده و مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.
نگرانی مردم از نبود آب کافی در استان روز به روز بیشتر می‌شود و هر روز بیشتر از روز گذشته اثرات خشکسالی را در زندگی خود احساس می‌کنند.
آب یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که بدون آن هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند ادامه حیات دهد. راهکارهای گوناگونی برای مبارزه با خشکسالی استان پیشنهاد شده که از جمله آن می‌توان به باروری ابرها اشاره کرد.

بارورسازی ابرها احتمال بارش دارد

بارور کردن ابر‌ها فرآیند ترکیب مواد شیمیایی مختلف با ابر‌های موجود در آسمان است که احتمال بارش باران و برف دارند و این اقدام هزینه‌های زیادی را می‌طلبد و با این وجود ۱۰۰ درصد بارش را نیز در پی ندارد.
قطع به یقین با این شرایط نمی‌توان خشکسالی‌های خراسان‌جنوبی را جبران کرد بلکه تنها می‌توان بخش کوچک و ناچیزی از آن را جبران کرد و باید برای آن راه‌حل بهتری جستجو کرد.
«محمد افسرده» یکی از اهالی شهر بیرجند اظهار داشت: خشکسالی در خراسان‌جنوبی بیش از دو دهه به طول انجامیده است.
وی با اشاره به کمبود بارش‌ها در استان تصریح کرد: در این شرایط سفره‌های آب زیرزمینی نیز در حال فروکش کردن هستند و زندگی ما دچار بحران شده است.
این شهروند بیرجندی با بیان اینکه آب یکی از نیازهای اساسی است، یادآور شد: کمبود منابع آبی بخش‌های کشاورزی، صنعتی و دامی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و با تداوم روند خشکسالی زندگی در این استان با مشکل مواجه و با ریزش جمعیت مواجه خواهیم شد.

وعده‌های مسئولان برای رساندن آب عملی نشد

وی با بیان اینکه راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش خشکسالی وجود دارد، گفت: یکی از این راه‌ها بارورسازی ابرها است تا زمین تشنه را سیراب کند.
این شهروند بیرجندی با اشاره به وعده‌های مسئولان در راستای رساندن آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان، افزود: با این روش نیز می‌توان کمبود آب استان را جبران کرد اما با تمام این وعده‌ها کویر استان هنوز تشنه و نیاز به اقدام عملی دارد.
«علی جلالی» یکی از اهالی روستای گازار نیز اظهار داشت: بخش عمده‌ای از درآمد مردم روستا از کشاورزی و دامداری مین می‌شود و مردم هر سال به امید سالی خوب کشت می‌کنند ولی نتیجه‌ای برای آن‌ها حاصل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بخش عمده‌ای از اهالی روستا زمین‌های خود را شخم زده و گندم کشت کردند، یادآور شد: با بارش اندکی که در فصل زمستان و پاییز آمد گندم‌ها سبز شدند ولی این گیاه نیاز به بارش بعد از بهار دارد وگرنه محصول نابود می‌شود.
جلالی با بیان اینکه بعد از عید بارانی نباریده است، ادامه داد: محصول گندم اهالی در حال نابودی است و کشاورزان از این موضوع نگران هستند.

کاهش میزان آب چشمه‌ها و چاه‌ها در خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های طولانی درختان بادام منطقه را به هیزم تبدیل کرده، متذکر شد: بخش عمده‌ای از این درختان در این روستا بر اثر خشکسالی خشک شده‌اند و غم را در دل کشاورزان دوچندان کرده است.
این شهروند با اشاره به کاهش میزان آب در چشمه‌ها و چاه‌های منطقه، گفت: با کاهش بارندگی چشمه‌هایی که در گذشته نیاز کشاورزی درختان زرشک را تامین می‌کرد، اکنون به شدت افت کرده‌اند.
جلالی با بیان اینکه خشکسالی‌ها بخش کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، افزود: امید مردم این منطقه تنها کشاورزی است که در حال نابودی است.
وی با بیان اینکه مسئولان باید عزم خود را برای احیای زندگی در این منطقه جزم کنند، خاطرنشان کرد: پیشنهادات زیادی برای مبارزه با خشکسالی ارائه شده که تاکنون عملی نشده است.
دل‌نگرانی‌های مردم خراسان‌جنوبی از کمبود منابع آبی و تداوم خشکسالی تمامی ندارد و آسمان نیز سخاوت خود را از لبان تشنه این کویر بی‌انتها دریغ می‌کند.
«علیرضا خندان‌رو» مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: از آغاز مهرماه سال گذشته تا انتهای ۱۳ فروردین‌ماه جاری میزان بارندگی‌های استان ۷۰.۴ میلی‌متر بوده است.
وی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: همچنین نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در سال جاری ابری برای باروری در آسمان نبود

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به باروری ابرها، یادآور شد: برای بارورسازی ابرها باید شرایط مهیا باشد و ابر در آسمان وجود داشته باشد که در اسفندماه سال گذشته شرایط برای بارورسازی در استان محیا نبوده است.
خندان‌رو با بیان اینکه همچنین از آغاز فروردین‌ماه جاری تاکنون ابری در آسمان نبوده که بتوان آن را بارور کرد، افزود: بارورسازی ابرها نمی‌تواند مشکل خشکسالی را حل کند، شاید بتواند اندکی آن را تعدیل کند ولی راه‌حلی برای نابودی آن نیست و بارورسازی ابرها هزینه‌های زیادی را برای دولت در بردارد.
«سعید سروری» مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز اظهار داشت: بارور کردن ابرها می‌تواند یکی از راهکاری مبارزه با خشکسالی باشد.
وی با بیان اینکه باروری ابرها هزینه‌های زیادی را می‌طلبد، تصریح کرد: هزینه اولیه برای اجرای این عملیات بیش از ۷ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای بارور کردن ابرها نیاز به رادار هواشناسی وجود دارد، یادآور شد: این تجهیزات در شرق کشور و در استان ما وجود ندارد.

باروری ابرها ۱۵ درصد ریزش باران را افزایش می‌دهد

سروری با بیان اینکه باید ابری در آسمان وجود داشته باشد تا بتوان آن را بارور کرد، افزود: در سال جاری ابر در آسمان دیده نشده و تنها گرد و خاک میهمان آسمان استان بوده است.
وی با بیان اینکه باروری ابرها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان ریزش باران را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: این میزان برای جبران خشکسالی استان اندک است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۳ درصد از حجم سدهای استان پر هستند.
سروری حجم مخازن سدهای استان را در حال حاضر ۷۵ میلیون مترمکعب دانست و یادآور شد: از این میزان تنها ۱۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به سال خشک گذشته و کمبود بارندگی‌ها و رواناب‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت به طوری که کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی گذشته به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسید.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به افت سطح آب زیرزمینی استان، افزود: در سال گذشته متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان ۲۵ سانتی‌متر بوده است.
سروری متذکر شد: وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در استان به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها سبب شده دشت‌های استان در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد.

خشکسالی ۲۶ دشت استان را ممنوعه کرد

وی با اشاره به ۳۵ دشت مطالعاتی در استان، گفت: در حال حاضر از این تعداد ۲۶ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که در این شرایط بحرانی منابع آبی استان می‌تواند در ثبات و پایداری منابع آبی مؤثر باشد اجرای طرح سازگاری با کم آبی است، اضافه کرد: در این طرح نقش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به این هدف مشخص شده است.
سروری خاطرنشان کرد: اگرچه بخشی از مدیریت منابع آبی بر عهده مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است اما همراهی مردم و کشاورزان در مصرف صحیح آب می‌تواند برای حفظ منابع موجود بسیار مؤثر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای