آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26960

بازار داغ شیادانی به نام «فالگیر» در جامعه

شاید شما هم شنیده یا دیده باشید که برخی به قدری به دعانویسی معتقدند که پیوسته در حال مراجعه به دعانویس‌ها برای رفع مشکل خود هستند.

بازار داغ شیادانی به نام «فالگیر» در جامعه
شاید شما هم شنیده یا دیده باشید که برخی به قدری به دعانویسی معتقدند که پیوسته در حال مراجعه به دعانویس‌ها برای رفع مشکل خود هستند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ رمالی، دعانویسی، استخاره، سحر و جادو و…، موضوعاتی است که در میان بسیاری از افراد مثل نقل و نبات مطرح است و برخی به قدری به آن باور دارند که گاهی خداوند مهربان را یادشان می‌رود.
«یکی توی زندگیت هست که دوستش داری، او هم تو را دوست دارد، این موضوع را دست‌کم نگیر، با هم زوج خوشبختی می‌شوید، به زودی گرفتاری‌هایی برای تو درست می‌شود اما زیاد غصه نخور. یک زن میانسال و قدبلند از اقوام بدخواه تو است، سعی کن به او نزدیک نشوی. در زندگی سختی‌‌های زیادی کشیدی، اما…».
این‌ها گوشه‌ای از مکالمات رد‌وبدل شده میان فالگیر و مراجعه کننده‌ای است که برای دست یافتن به آرزوهایش اسکناس‌های خود را در کف دستان فالگیر می‌گذارد تا بلکه به او سرنخی دهد که به‌وسیله آن بتواند تغییری در رابطه و زندگی‌ خود به وجود آورد.

بازار داغ شیادانی به نام «فالگیر» در جامعه بازار داغ شیادانی به نام «فالگیر» در جامعه

آیا نتایج فال و سخن فالگیران با واقعیت انطباق دارد؟

اما سوال بی‌پاسخ این است که آیا نتایج فال و سخن فالگیران با واقعیت انطباق دارد؟ به‌راستی چطور می‌شود که عده‌ای برای حل مشکلات و مسائل زندگی به‌جای تدبیر، اندیشه و یافتن راه‌حل به خرافات و فالگیری پناه می‌برند؟

معضل اجتماعی رمالی، فالگیری و دعانویسی‌

این روزها اگر یک نگاهی به صفحه حوادث روزنامه‌ها بیندازید شاهد این مساله خواهید بود که رمالی، فالگیری و دعانویسی‌به‌عنوان یک معضل اجتماعی تبعات اقتصادی و اجتماعی متعددی به بار آورده‌اند؛ به‌طوری‌که با گذشت زمان، تغییر زندگی مردم و پیشرفت تکنولوژی، هنوز باور به وجود سحر و جادو را نه تنها در زندگی مردم کمرنگ نکرده، بلکه از قالب سنتی به شکل مدرن درآورده است.
البته هنوز معلوم نیست اولین فردی که قصد داشته با جادو، رمالی یا فالگیری رویدادی را تغییر دهد یا از آینده مطلع شود، چه کسی بوده است!
اما قرن‌هاست که برخی در تلاش هستند تا با سوءاستفاده از ناتوانی افراد در حل عادی مسائل و مشکلاتشان، مبالغ کلانی را به جیب بزنند.

بازار داغ شیادانی به نام «فالگیر» در جامعه بازار داغ شیادانی به نام «فالگیر» در جامعه

سابقه رمالی و کف‌بینی به قرن‌ها پیش باز می‌گردد

پیشینه رمالی و کف‌بینی به قرن‌ها پیش باز می‌گردد؛ انسان از دیرباز یعنی از زمانی‌که پا بر روی کره‌خاکی گذاشته به‌دنبال کشف قدرتی فراتر از قدرت انسان برای تغییر یا پیشگویی بوده است.
قدرتی که در حال حاضر ابزار دست شیادانی همچون رمال‌ها و فالگیر‌ها شده که از طریق رمالی، تعبیر خواب، کف‌بینی، افسونگری، جاوگری، جن‌گیری، فالگیری، پیش‌گویی، چله‌نشینی، بخت‌گشایی و امثال آنها از جان و مال مردم سوء استفاده می‌کنند و به قول خودشان گره‌ای از مشکلات افراد باز می‌کنند.

واکنش‌ها در مواجهه با مشکلات متعدد زندگانی

از منظر آسیب‌شناسی باید متذکر شد افراد در هنگام مواجهه با مشکلات متعدد زندگانی به دو صورت واکنش نشان می‌دهند: گروهی برای حل مشکلات به مشورت می‌پردازند، مطالعه می‌کنند، مهارتی را سعی می‌کنند بیاموزند و به عبارتی تلاش می‌کنند از طریق مشورت و راه‌های منطقی و عقلانی مساله خویش را گره‌گشایی کنند.
اما گروه دوم به جای تعقل درباره وقایع مختلف، سعی می‌کنند به رمالی و فالگیری و جادو - پناه ببرند و هرآنچه که قرار است رخ دهد را با همان فرد رمال توجیه کنند. به عبارتی این گروه از افراد هنگامی‌که در برابر حل و برطرف کردن مسائل، خود را نا‌توان و عاجز تصور می‌کنند، به خیالپردازی و خرافه روی می‌آورند و در این راه، اغلب از افرادی کمک می‌گیرند که ادعای سحر و جادو دارند.

ضعف در اعتماد‌به‌نفس

به باور کارشناسان عوامل متعددی سبب می‌شوند تا افراد به این دسته از اشخاص مراجعه کنند که عمده‌ترین آنها ضعف در اعتماد‌به‌نفس است؛ هنگامیکه فرد توانایی‌های خود را نادیده انگاشته و خود را در برابر مشکلات زندگانی ضعیف می‌پندارد، برای ترسیم آینده، بدنبال شخصی می‌رود که دارای قدرت ماوراءالطبیعه باشد و به‌این‌ترتیب در دام شیادانی با عناوین فالگیر، دعانویس، رمال و … گرفتار می‌شود.

در قوانین جمهوری اسلامی رمالی و فالگیری جرم شناخته نمی‌شود

متاسفانه در قوانین جمهوری اسلامی رمالی و فالگیری جرم شناخته نمی‌شود. بنابراین دادسرا و دادگاه نمی‌توانند تحت عنوان رمالی و فالگیری فردی را تحت پیگرد قرار دهند مگر اینکه مبلغی دریافت کرده باشد و یا در رمالی «تخصص» نداشته باشد که در این صورت کلاهبرداری محسوب می‌شود!

فقر فرهنگی مهمترین عامل گرایش به فالگیران و دعا‌نویسان

باید خاطر‌نشان کرد «فقر فرهنگی» مهمترین عامل گرایش برخی افراد به فالگیران و دعا‌نویسان است؛ بنابراین ضروریست بستر مناسب برای برون‌رفت از این معضل فرهنگی فراهم شود. همچنین نیاز است شرایطی ایجاد شود تا اصحاب رسانه چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی از خطرات و عواقب خرافه‌گرایی و رمالی پرده‌برداری کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای