آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25084

باغداری قراردادی لازمه حمایت از کشاورزان

نگرانی باغداران از عدم فروش مرکبات و محصولات باغی ضرورت اجرای باغداری قراردادی برای حمایت از این صنعت را الزامی می سازند.

باغداری قراردادی لازمه حمایت از کشاورزان
نگرانی باغداران از عدم فروش مرکبات و محصولات باغی ضرورت اجرای باغداری قراردادی برای حمایت از این صنعت را الزامی می سازند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ سالانه حدود سه میلیون تن محصول باغی در پاییز و زمستان در مازندران تولید می شود و ضعف در بازاریابی و بازرگانی دغدغه هر ساله فعالان این حوزه به شمار می رود.
تجربه کشت قراردادی برنج و ورود دولت به حمایت از شالیکاران و تامین نهاده و خرید آن ضرورت برنامه ریزی برای اجرای باغداری قراردادی را در استان الزامی می سازد. با گذشت دو ماه از فصل پاییز بسیاری از باغداران همچنان منتظر فروش مرکبات شامل نارنگی و پرتقال هستند و نبود انبارهای مجهز و استاندارد و ضایعات، سبب شده تا هر روز بر نگرانی باغداران افزوده شود.
بیشتر بخوانید: فراوانی مرکبات دغدغه جدید باغداران

هنوز مرکبات را نفروختم

یک باغدار مازندرانی که با گذشت حدود دو ماه از فصل پاییز هنوز موفق به فروش محصول مرکبات و کیوی خود نشده است، گفت: سال قبل در شهرویورماه با فروش محصول کیوی ۱۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده بودم و امسال هنوز موفق به فروش آن نشدم.
علی جمالی با اظهار این که دولت باید برای خرید مرکبات و نارنگی از کشاورزان برنامه ریزی داشته باشد، گفت: همانند محصول برنج که امسال کشت قراردادی آن انجام شد باید برای حمایت از باغداران نیز چنین طرح هایی اجرا شود.
طرح شناسنامه دار شدن باغات مازندران در سال جاری کلید خورد و دولت آن را مقدمه و کامی برای باغداری قراردادی و صدور محصولات به بازارهای خارجی و جهانی می داند. مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغداری قراردادی جزو برنامه ها قرار دارد، گفت: حرکت به سمت این طرح جزو اولویت ها است.

شناسنامه ای برای باغات

حسن رزاقی با اشاره به اجرای طرح شناسنامه دار شدن باغات خواستار مراجعات کشاورزان به نظام صنفی کشاورزی برای شناسنامه دارشدن باغ شد و گفت: مصرف کننده انتظار آن را دارد که روند تولید را بداند و این که از چه سموم و نهاده هایی استفاده شده است.
وی درباره اجرای باغداری قراردادی با اشاره به ابلاغ الگوی کشت پس از ۵۰ سال گفت: در ابتدای کار کشت قراردادی در زمینه محصولات استراتژیک نظیر برنج، گندم و غیره شده است و در ادامه اجرای طرح به سراغ محصولات باغی خواهیم رفت.
وی فراهم نبودن منابع لازم را از جمله مسائل بیان کرد و گفت: حرکت به سمت باغداری قراردادی از برنامه های بااولویت دول است.
رزاقی درباره آفت مگس مدیترانه گفت: این آفت تحت کنترل شدید قرار دارد و توسط کارشناسان و باغداران مدیریت شده است و با روند کاهشی دما، جمعیت این آفت نزولی شده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به باغداران توصیه کرد تا مراقبت باشند دلالان از آفت مگس مدیترانه به عنوان خربه ای برای مفت خریدن محصولات استفاده نکنند.
طبق ارزیابی ها و بررسی ها بیشتر گونه های درختی مازندران نیازمند اصلاح و بهسازی هستند تا با کشت گونه های بازارپسند، مشکل زنجیره تولید تا بازاریابی و صاردات رفع شود
بیش از ۱۱۳ هزار هکتار باغ در مازندران وجود دارد که بیش از ۲.۸ میلیون هکتار مرکبات در آن تولید می شود و از جمله پیش نیازها برای عملیاتی شدن باغداری قراردادی اصلاح واریته های باغی و درختان در مازندران به شمار می رود. طبق ارزیابی و ها و بررسی ها بیشتر گونه های درختی مازندران نیازمند اصلاح و بهسازی هستند تا با کشت گونه های بازارپسند، مشکل زنجیره تولید تا بازاریابی و صاردات رفع شود.

امکان صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار امکان صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار

الگوهای جدید و نوین در کاشت باغات

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به آغاز صادرات مرکبات گفت: هندوستان ، روسیه و چین از جمله کشورهایی هستند که بحث صادرات در آن انجام خواهد شد لذا به دنبال این هستیم متناسب با الگوهای جدید و نوین هم در کاشت و انتخاب درختان اصول اصلاح شده را بکار گیریم تا راندمان تولید به دو برابر برسد.
وی در ادامه یکی از روش های کنترل بازار را عرضه مستقیم محصولات کشاورزی یاد کرد و متذکر شد: در بحث عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با شهرداری تهران به توافق رسیده شد تا در مناطق مختلف تهران این محصولات عرضه شود، همچنین در سطح شهرستان های استان نیز به شهرداری ها ماموریت داده شد تا با جدیت تمام پیگیر این امر باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مازندران نبود صنایع تبدیلی در شرق استان را از جمله مشکلات این حوزه دانست که با فراهم آوردن جذب سرمایه گذار در این شهرستان می توان مشکل صنایع تبدیلی را مرتفع کرد.
وی سطح باغات مرکبات را ۱۱۳ هزار هکتار ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در استان تولید و روانه بازار شود.
تولید حدود سه میلیون تن محصولات باغی و نوبرانه های پایزی و ضعف در زیرساخت هایص صنایع تبدیلی سبب می شود تا باغداران برای پیشگیری از خسارت برای عرضه محصول در بازار تعجیل و شتاب به خرج دهند و این مسئله بهانه ای برای جولان دلالان و واسطه ها می شود.
در این بین به اعتقاد صاحبظراان و کارشناسان، اجرای طرح های حمایتی نظیر باغداری قراردادی می تواند نوشدارویی بر رنج بی شمار باغداران باشد و سبب حذف لایه های میانی و دلالی در زنجیره تولید تا بازار مصرف شود.

صادرات لازمه حمایت از باغداران است

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران برنامه ریزی برای صادرات مرکبات را مهمترین لازمه برای حمایت از صنعت باغی استان برشمرد و گفت: برای رونق صادرات باید مشوق های صادراتی داده و تعهدات ارزی نیز حذف شود.
وی با اظهار این که امسال طببق مصوبه جهاد کشاوررزی تاجران از معافیت ۵۰ درصدی تعهدات ارزی صادرات مرکبات بهره مند می شوند، گفت: هرچند این میزان در قابت با تجار کشورهای دیگر کافی نیست ولی می تواند مشوق و کمک کننده باشد.
مهاجر با بیان این که ظرفیت صاردات بیش از یک میلیارد دلار کالا از جمله محصولات کشاورزی را داریم، ضعف اصلی را دز زیرساخت ها و موانع فراروی گمرکی و مالیاتی ذکر کرد.
برداشت محصولات نوبرانه باغی مازندارن از اول مهرماه شروع شد و پس از برداشت نارنگی نوبت به کیوی و پرتقال رسید اما به دلیل نبود برنامه ریزی جامع و ضعف زیرساخت و حمایت نشدن، هر روز بخشی از محصولات و دسترنج کشاورزان براثر ضایعات در باغ و انبارها هدر می رود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای