آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25369

باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک

باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک/ سبزی‌های خوردنی گیاهانی بسیار مفیدند که می‌توان به راحتی در باغچه یا گلدان آن‌ها را پرورش داد

باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک

سبزی‌های خوردنی گیاهانی بسیار مفیدند که می‌توان به راحتی در باغچه یا گلدان آن‌ها را پرورش داد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ سمیه لطفی میشامندانی | اگر دوست دارید همیشه و در تمام فصول سبزی خوردن تازه داشته باشید و از طعم و مزه آن‌ها لذت ببرید می‌توانید با ما همراه باشید تا چند نوع سبزی را به شما معرفی کنیم که به راحتی در خانه قابل کشت هستند.

بیشتر بخوانید: مراحل بذرگیری گوجه‌فرنگی و تبدیل آن به نهال در منزل

ریحان

بذر ریحان را تهیه و حتما از استاندارد بودن آن مطمئن شوید. بذری را که تهیه کرده‌اید یک روز قبل از کاشت در آب ولرم بریزید تا متورم شود، سپس یک گلدان با عمق 15 سانتی متر (این عمق برای بیشتر سبزی‌ها استفاده می‌شود) را برداشته و خاک باغچه و خاکبرگ را با هم مخلوط کنید.

پس از این‌که بذرها یک روز در آب بودند آن‌ها را از آب بیرون درآورید و روی یک پارچه پهن کنید تا نم بذرها گرفته شود. سپس بذرها را در عمق یک سانتی‌متری با فاصله 10 تا 15 سانتی‌متر بکارید و روی بذرها کمی خاک بریزید. روی گلدان را با یک روزنامه بپوشانید و هر روز چند بار روی آن آب بریزید تا روزنامه مرطوب بماند.

گلدان را در گرم‌ترین مکان قرار دهید اما خاک آن خشک نشود و نور خورشید را به خوبی دریافت کند، زیرا ریحان نور خورشید را دوست دارد.

توجه داشته باشید ریحان را چندین بار می‌توان چید و استفاده کرد، فقط موقع چیدن ریحان این کار را بهتر است با یک قیچی انجام دهید تا گیاه آسیب نبیند و مجددا رشد کرده و ریحان خوشمزه داشته باشید.

باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک

شاهی

بذر شاهی را مثل ریحان یک روز قبل خیس می‌کنیم. یک گلدان را برداشته و مخلوط پیت ماس و کوکوپیت را آماده کنیم و بذر شاهی را بعد از اینکه از آب درآوردیم و روی پارچه پهن می‌کنیم تا رطوبت آن گرفته شود.

سپس آن را در عمق یک سانتی‌متری خاک می‌کاریم و روی آن‌ها کمی خاک می‌پاشیم. تا زمانی که شاهی‌ها جوانه بزنند خاک را مرطوب نگه می‌داریم. شاهی‌ها بین یک ماه تا 40 روز آماده برداشت کردن است.

تره

بذر تره را تهیه و یک روز قبل از کاشت خیس کنید. بعد از این‌که بذرها متورم شدند روی یک پارچه پهن تا آب آن‌‌ها گرفته شود. یک گلدان تهیه و داخل آن را از خاک باغچه و مقداری کود ریزمغذی پر و خاک را مرطوب کنید، سپس بذر را روی خاک بپاشید و مقداری ماسه و کود طبیعی را با هم مخلوط کرده و روی بذرها بریزید و گلدان را آب دهید توجه داشته باشید که تره طی یک هفته‌جوانه زده و محصول را می‌توانید به زودی برداشت کنید.

باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک

تربچه (ترب قرمز)

یک بذر خوب تهیه کنید. بذرها را حدودا 8 ساعت در آب بگذارید. بعد از خیس کردن بذرها را روی یک پارچه پهن کنید تا آب آن‌ها گرفته شود. سپس یک گلدان با ارتفاع 15 سانتی متر تهیه و درون آن را از خاک پر کنید.

بذرها را با فاصله 3 تا 4 سانتی‌متری روی خاک قرار دهید و روی آن‌ها را با ماسه و کودطبیعی بپوشانید. خاکی که روی تربچه را با آن می‌پوشانید دو سانتی‌متر بالاتر از بذرها باشد. خاک را آبیاری و مرطوب نگه دارید.

روی گلدان را با یک سلفون با پلاستیک بپوشانید تا زمانی که جوانه بزند. گلدان را در جای گرم قرار داده و از آفتاب مستقیم دور نگه دارید بعد از جوانه زدن گیاه روکش روی گلدان را بردارید. پس از یک هفته جوانه می‌زند و بعد از یک ماه می‌توانید از محصولی که کاشته‌اید لذت ببرید و آن را از خاک جدا کرده و میل کنید.

بیشتر بخوانید: پاییز و کشت نخودسبز

پیازچه

بذر را تهیه کنید. یک گلدان برداشته و انتهای گلدان را سوراخ و کف آن را سنگ‌ریزه می‌ریزیم و داخل گلدان را از خاک پر کنید به طوری که پنج سانتی‌متر از بالای گلدان خالی بماند. حالا بذرها را روی خاک بپاشید. فاصله بذرها بین 2 تا 4 سانتی‌متر باید باشد.

روی بذرها به مقدار یک سانتی‌متر خاک بریزید. خاک مورد نظر از خاک برگ یا ورمی‌کمپوست باشد. خاک را مرطوب کنید.

روی آن را با سلفون بپوشانید تا گیاه جوانه بزند و بعد از جوانه‌زنی سلفون را بردارید و خاک را هر روز مرطوب نگه دارید تا گیاه رشد کافی داشته و قابل برداشت شود.

در این مقاله ما 5 نوع سبزی را به شما آموزش دادیم تا بتوانید در گلدان پرورش دهید و همیشه از سبزی‌های خوردن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید، همانطور که می‌دانید سبزی خوردن که از چند گیاه مختلف کنار هم تشکیل می‌شود به صورت خام مصرف و از خواص بالایی برخوردار است.

تره کاهنده فشار خون، تربچه با سلول سرطانی می‌جنگد، ریحان که آرامش‌بخش است یا شاهی که ویتامین A و C دارد و جزء آنتی‌کسیدان‌های قوی است. پیازچه که همانند پیاز است دارای فواید ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و هزاران خواص دیگر که با پرورش آن‌ها در منزل می‌توانید به صورت روزانه مصرف کنید

پس با هم به پیش به سوی زندگی سالم و ارگانیک.

سمیه لطفی میشامندانی- خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای