خبر فوری
شناسه خبر: 46005

دیوار حاشا بلند است جناب فرزین

سخنی با رئیس کل بانک مرکزی ایران جناب آقای فرزین در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ که به سمت ریاست کل بانک مرکزی ایران منصوب شد. مقاله‌ای نوشتم با عنوان :

 دیوار حاشا بلند است جناب فرزین

اخبار سبز کشاورزی، روشنعلی یکتای قرابایی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛ درسی که از سیف تا صالح آبادی از کلاس درس بانک مرکزی روسیه نگرفته بودند دوستان جدید بانک مرکزی ما خواهند گرفت.

از آنجایی‌که تیم شما که از بانک ملی تشریف آورده بودید، خیلی امیدوار بودیم که با توجه به همکاری و تجربه سهامدار بانک ملی در میربیزنس بانک، حتما تجارب خوبی از مدیریت قاطع خانم الویرا نابولینا صاحب‌زاده رئیس کل بانک مرکزی روسیه اندوخته‌اید که چطور از تجربه خبرگان اقتصادی بین‌المللی کمک گرفته و با قوانین رایج اقتصادی روسیه دست همه رانت‌خواران الیگارشی مالی را کوتاه کرده و به پول ملی روسیه (روبل) اعتبار بخشیدند؛ به‌طوری‌که در برابر بزرگ‌ترین تحریم اقتصادی جهانی پس از جنگ با اوکراین کمترین آسیب را دید!

فرصت طلایی تعامل اقتصادی

امروز که این متن را می‌نویسم حدودا ۱۵ ماه از دوره ریاست شما می‌گذارد، پس از جنگ اوکراین و تحریم سنگین همه جانبه غرب به روسیه، این کشور به‌ناچار در تعامل اقتصادی با ایران نرمش‌های بسیار زیادی نشان داد که در دوره هیچ رئیس کل بانکی سابقه نداشته و این یک فرصت طلایی برای تیم اقتصادی شما بود که شاید در تاریخ تکرار نشود.

موفق نبوده‌اید!

ولی متاسفانه شما حتی به وعده‌های تبادل روبلی در پیمان‌های اورآسیا تاکنون هم موفق نبوده‌اید! به‌عنوان یک بازرگان در حوزه اورآسیا با شما صحبت می‌کنم، بانک مرکزی با تحمیل چند نرخی روبلی ترمز تجارت با روسیه را کشیده‌اید.

شما در دیدار فروردین ماه ۱۴۰۳ هیئت دولت با رهبری در تلویزیون ملی از پاسداری ارزش ریال صحبت کرده‌اید و از اعتراض خبرنگار به ثبت افزایش دلار (۶۷۰۰۰) هزار تومان نکوهش کرده‌اید !

هر چند در همان زمان فعالان اقتصادی سکه و طلا با مستندات به ادعای شما با محاسبه دلار بالای ۶۰/۰۰۰ تومان پاسخ دادند!

اما جناب فرزین در محاسبه قیمت روبل قضیه کاملا فرق می‌کند، چون منابع تامین روبل ما محدود است و تراز تجاری مـا بـا روسیه تقریبا در ده سال اخیر همیشه بیشتر از معادل دو به یک بوده، یعنی به ازای هر یک واحد صادرات حدودا دو برابر بیشتر واردات داشتیم.

اما چون واردات کالای اساسی بوده، تخصص مالی آن با نرخ دولتی که البته استفاده‌کنندگان اعظم آن قشر خاصی از تجار استفاده کننده هستند! لذا عرض می‌کنم در خصوص روبل نیز شما با واقعیت خیلی فاصله دارید، و این چند نرخی روبل موجب شده بسیاری از صادرکنندگان ریشه‌دار از گردنه تجارت خارج و میدان را به تجار یکبار مصرف و شرکت‌های تراستی که مثل قارچ حال گسترش هستند بسپارند به محاسبه و سند زیر ملاحظه بفرمایید امروز با این ارز پاشی هفتاد میلیارد دلار تنها یک عده ویژه‌خوار به نوا رسیده‌اند؛ مثلا در واردات گوشت با ارز ۲۸۶۰۰ تومان مردم مصرف کنند گوشت با قیمت جهانی زیر ۸ دلار را با میانگین بالای ۱۵ دلار مصرف می‌کنند .

تجار بخش خصوصی در حال جان دادن

آقای فرزین تجار بخش خصوصی بین دو سنگ آسیاب تراستی ها و ویژه‌خواران در حال جان دادن و له شدن هستند! اگر تیم مالی شما با همین شیوه پیش برود نزد افکار عمومی و تاریخ رفوزه خواهید شد، لطفا واقعیت را کتمان نکنید تا دیر نشده از مشورت دلسوزان و تجار فعال به عنوان راهنما استفاده نمائید.

یکتای-روشن.jpg-1

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • مستشار فرهنگی - نظامی - ایدئولوژی و ... پاسخ به نظر

    دیوار حاشا بلنده؟ نخیر این طور نیست. دیوار طولانیه. فکر کردید چی؟ دیوار چین همین جوری ساخته شد. اونجا هر کی حرف ... زد و بعدش مردم فهمیدند؛ آمدند یک متر دیوار ساختند. انقدر ساختند که شد دیوار چین. بعدش خسته شدن. آخه دیدند این حرفا تمومی نداره، از دیوار ساختن دست کشیدند.
    خوبه در ایران هم این سنت پسندیده اجرا بشه.

چندرسانه‌ای