مجتمع گردشگری بعثت: فرصتی برای رونق اقتصادی یا پوششی برای معاملات مشکوک؟
دسترسی آسان، چشمانداز صادراتی، و هزاران شغل جدید؛ مجتمع بعثت چه نقشی در رونق اقتصادی ایفا میکند؟ آیا این پتانسیلها پوششی برای معاملات مشکوک هستند؟

مجتمع گردشگری بعثت که در نزدیکی شاهراه شرق و غرب تهران (بزرگراه بعثت) واقع شده و دسترسی آسان به اتوبانهای اصلی شمال و جنوب (امام علی) و کمربندی جنوب تهران (آزادگان) دارد، پتانسیلهای فراوانی را برای جذب سرمایهگذاری و گردشگر داراست.
اخبار سبز کشاورزی؛ سالهاست که حدود 50 کارآفرین و سرمایهگذار در «میدان بعثت» به تأمین و توزیع انواع محصولات آبزیان (ماهیهای شمال و جنوب، آبهای آزاد، میگو، لابستر، ماهیهای پرورشی و…) مشغول به فعالیت مستمر هستند و در واقع، یاوران صیادان و پرورشدهندگان به شمار میروند. به ویژه آنکه این فعالان، در مجموع، به عنوان یک هلدینگ و زنجیره توزیع سراسری عمل میکنند.
با این حال، به دلیل عدم استقبال مدیران شهرداری از نوآوری، استهلاک ساختمانها و تاسیسات، و محدودیتهای ناشی از سلیقههای شخصی، امکان توسعه کمی و کیفی این مجتمع وجود ندارد. این در حالی است که با توجه به سوابق کاری اعضای تعاونی، میتوان این مجموعه بزرگ چند هکتاری را به بزرگترین مرکز تفریحی، گردشگری، رفاهی، و رستورانی شیلاتی، و حتی مرکز صادراتی کشور تبدیل کرد.
در حال حاضر، سه سالن در زون پروتئینی و دو سالن میوه و ترهبار در این میدان فعال هستند.
کارشناسان معتقدند که در بخشی از این زمین چند هکتاری متعلق به شهرداری، امکان احداث یک استخر بزرگ ماهی با امکانات صید تفریحی وجود دارد. این امکان، به بسیاری از مردم تهران و دیگر شهرستانها فرصت میدهد تا به راحتی اوقات عصر و روزهای تعطیل خود را به این تفریح سالم اختصاص دهند. همچنین، در بخش دیگری از این اراضی میتوان رستورانهای متنوع با عرضه غذاهای شیلاتی ملل ایجاد کرد تا از این طریق، مصرف ماهی و این گوشت سفید سالم در کشور ترویج شود. مردم با مراجعه به این رستورانها میتوانند با انواع غذاهای شیلاتی و دستور پختهای سلیقهای و بینالمللی آشنا شوند.
از مزایای این منطقه میتوان به عدم محدودیت طرح ترافیک، پارکینگ وسیع و دسترسی آسان از طریق ایستگاه متروی داخل مجموعه اشاره کرد که این امر خانوادهها را از سراسر تهران به راحتی و با کمترین هزینه به مجتمع گردشگری بعثت میکشاند.
چشمانداز صادراتی و نوآوری در عرضه محصولات شیلاتی
در این مجتمع، اعضای تعاونی ماهی فروشان با نوسازی واحدهای خود میتوانند به عرضه بهتر و استانداردتر انواع ماهی و فرآوردههای آن بپردازند. همچنین امکان فعالیت صادراتی برای 50 صادرکننده فراهم است.
یکی از سالنها میتواند با سردخانه انجماد فوری، پذیرای محمولههای اعضا باشد و واحدی مجزا برای پوستگیری، قطعهبندی و بستهبندی محصولات با برندهای معتبر در نظر گرفته شود.
حتی راهاندازی کارگاه کوچک تولید سوسیس و کالباس ماهی در مقابل چشمان مشتریان، تجربهای نو و جذاب برای گردشگران خواهد بود که در آن میتوانند نوع ماهی و طعمدهندهها را خود انتخاب کنند.
جذب گردشگر خارجی و رونق صنعت شیلات
پیشبینی میشود با تحقق این طرح عظیم، گردشگران خارجی فراوانی جذب شوند و هر گردشگر، بنا به ذائقه خود، به این مجتمع برای چشیدن طعم غذاهای دریایی مراجعه کند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند این طرح علاوه بر ارتقای جایگاه سازمان میادین و شهرداری تهران، میتواند سالانه میلیونها دلار از طریق جذب گردشگران خارجی درآمدزایی کند.
موضوع مهمتر، رونق صنعت صید و صیادی و افزایش درآمد فعالان پرورش ماهی و صیادان در استانهای شمالی و جنوبی است. همچنین، این طرح با پیشبینی ایجاد هزار شغل جدید، به توسعه اشتغال در پایتخت نیز کمک شایانی خواهد کرد.
مدیریت پسماند و تبدیل آن به فرصت اقتصادی
با تکمیل این پروژه، مرکز جمعآوری زباله و پسماند احداث خواهد شد تا از آن خوراک دام و طیور و کود تولید شود. این در حالی است که در شرایط فعلی، پراکندگی واحدها و ضایعات ناشی از آنها تنها باعث ایجاد بوی نامطبوع و آلودگی محیط زیست میشود.
پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی
پیشنهاد میشود سازمان میادین شهرداری تهران و معاونت فنی عمرانی شهرداری، با دیدی ارزشآفرین به این طرح بنگرند و کارگروهی مشترک با مشارکت اعضای شرکت تعاونی، معاونت شیلات وزارت جهاد کشاورزی و رسانه ملی (حوزه کشاورزی) برای بررسی دقیقتر آن تشکیل دهند. این همکاری میتواند به شفافسازی و اطمینان از اجرای صحیح و عادلانه قراردادها کمک کند.