خبر فوری
شناسه خبر: 12443

در حوزه آسیا- پاسیفیک 2021 امنیت غذایی

در آخرین گزارشی که درمورد امنیت غذایی و تهیه غذا در آسیا و حوزه پاسیفیک ارائه شده است، دورنمای چندان روشنی را بیان نمی‌کند

در حوزه آسیا- پاسیفیک 2021 امنیت غذایی
مزرعه سبز : در آخرین گزارشی که درمورد امنیت غذایی و تهیه غذا در آسیا و حوزه پاسیفیک ارائه شده است، دورنمای چندان روشنی را بیان نمی‌کند. در این گزارش آمده است که در سال 2020 تقریبا 376 میلیون نفر در این حوزه با مقوله گرسنگی روبرو بوده‌اند که 54 میلیون نفر نسبت به سال 2019 افزایش نشان می‌دهد. در سال 2020 حدود 1/1 میلیارد نفر در این منطقه جغرافیایی به غذای کافی دسترسی نداشتند که در این سال یک افزایش 150 میلیون نفری را مشاهده می‌کنیم.
قیمت بالای غذاهای سالم و سطح بالای فقر و نابرابری در کسب درآمدها موجب گردیده 8/ 1 میلیون نفر در حوزه آسیا/پاسیفیک از دسترسی به غذای سالم محروم بوده‌اند.
امنیت غذایی و شرایط تولید و تامین غذا در حوزه مذکور در سال 2019 نشان می‌دهد که در سال‌های قبل نیز چنین وضعیتی در آن جا حاکم بوده است. توسعه و پیشرفت در این حوزه تا اندازه‌ای موجب بهبود و کاهش افراد مبتلا به سوء تغذیه شد، اما در همین بازه زمانی تعداد کودکان زیر پنج سال دارای سوء تغذیه به شدت افزایش یافت.
از آن به بعد وضعیت همچنان بدتر شده و به دلیل شیوع کووید-19 در سال 2020، امکان بهبودی در امنیت غذایی این حوزه به وجود نیامده است که یقینا اثرات آن ادامه خواهد داشت. حتی کشورهایی که در آغاز گزارش‌هایی در مورد محدودیت مبتلایان به کووید -19 را ارائه داده بودند، اما اثرات منفی این پاندمی به همراه موضوعات اقتصادی هر چه بیشتر به این فقر غذایی دامن زده است و اختلال در زنجیره تهیه غذا فقط به مشکلات می‌افزاید. این وضعیت می‌تواند بدون یک عکس‌العمل مناسب توسط دولت‌ها و حمایت‌های همگانی به یک بحران مبدل شود.
برای بهتر شدن این وضعیت باید سیستم‌های آینده تامین غذا از طریق کشاورزی به انجام تولید غذای بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر همت داشته باشند. باید دولت‌ها بر خانوارهای کوچک کشاورز تمرکز نموده و همچنین نیازهای سایر اقشار جامعه مانند زنان و جوانان را مدنظر داشته باشند، چرا که این اقشار تولیدکننده موادغذایی هستند.
بسیاری از موادغذایی نظیر برنج توسط میلیون‌ها خانوار کوچک کشاورز در حومه شهرها تولید می‌شود، خانواده‌هایی که قرن‌ها است از منافع چنین فعالیتی بهره‌مند شده و آن را از جاده‌های صعب‌العبور و گل‌آلود به مراکز مصرف می‌رسانند. این افراد میوه‌هایی را تولید می‌کنند که درخت‌های آن‌ها قبل از میوه دادن، سال‌ها نیاز به مراقبت دارند. ماهی‌گیرانی که صبح‌ها و قبل از طلوع آفتاب، زمانی که هنوز خیلی‌ها در خوابند، به دریا می‌روند تا صید خود را به موقع به بازار مصرف برسانند. پرورش‌دهندگان مرغ و دامدارانی که مواد پروتئینی مورد نیاز میلیون‌ها انسان را تولید می‌نمایند و بسیاری دیگر که صدها رقم سبزی و میوه را برای خوش طعم و مزه نمودن غذاها تولید می‌کنند، واقعیت آن است که همه باید شاکر خانواده کوچک کشاورزی باشند که در سرتاسر این حوزه به کار تولید موادغذایی مشغولند. باید اندیشید که ما بدون آنها چه سرنوشتی می‌توانستیم داشته باشیم.
در سال 2021 فرصت‌هایی زیادی برای سخت کار کردن به منظور تامین امنیت غذایی از طریق سیستم‌های agri-food که توسط بخش غذای سازمان ملل ایجاد شد. گردهمایی غذا برای رشد و همچنین کنفرانس تغییرات اقلیمی یا COP26 نیز از سایر فرصت‌ها برای توسعه روش‌های تولید غذا، سوء تغذیه و امنیت غذایی بودند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۵۹ - دی ۱۴۰۰

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای