خبر فوری
شناسه خبر: 40138

از توهم پیشرفت تا ضرورت تغییرات ساختاری

طبق گزارش موثق و علمی و تحقیقاتی پویش فکری توسعه، ایران از نظر توسعه یافتگی در میان ۱۵۴ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۱۷ و وضعیت هشدار قرار دارد.

از توهم پیشرفت تا ضرورت تغییرات ساختاری
طبق گزارش موثق و علمی و تحقیقاتی پویش فکری توسعه، ایران از نظر توسعه یافتگی در میان ۱۵۴ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۱۷ و وضعیت هشدار قرار دارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیر دبیری مهر | در این گزارش وضع همه کشورها از پنج منظر اقتصادی، سیاسی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی و مطالعه ۳۷۳ شاخص بررسی شده و کشورها در پنج سطح توسعه یافته، پیشرو در توسعه، در آستانه توسعه، در وضعیت هشدار و وضعیت اخطار دسته بندی شدند.
بیشتر بخوانید: سیاست‌ زدگی مانع توسعه اقتصادی ایران
در صدر سطح یک توسعه‌یافتگی، کشورهایی مثل دانمارک ‌‌و فنلاند و‌ نروژ قرار دارند. حضور کشورهایی مانند سنگاپور، استونی و لیتوانی و چک و‌ ایرلند هم در این سطح قابل توجه است و با تصورات عمومی متفاوت است. آلمان، ژاپن، انگلستان و آمریکا در این سطح قرار دارند.
در سطح کشورهای پیشرو در توسعه نام قبرس، امارات، ارمنستان و بلغارستان جلب توجه می‌کند. در سطح سوم یعنی کشورهای در آستانه توسعه نام کشورهای قطر، گرجستان، مالزی، کویت، برزیل، عمان و چین دیده می‌شود.
در میان کشورهای در وضعیت هشدار که ایران هم در آن قرار دارد کشورهایی مانند سنگال، آذربایجان، کنیا، تانزانیا از موقعیت بهتری از ایران قرار دارند و کشورهایی مانند پاکستان، گینه، اوگاندا و ونزوئلا و سوریه وضع بدتری نسبت به ایران دارند.
بیشتر بخوانید: چرا رشد اقتصادی مهم است؟
در قعر این جدول هم کشورهای یمن، چاد و افغانستان قرار دارند. این گزارش‌های علمی مبنای نگاه جهان به کشورهاست نه ادعاها و آرزوهای قلبی سیاست‌مداران و رپرتاژ آگهی‌های رسانه‌های رسمی.
این گزارش‌ها نشان می‌دهد در چه مسیر اشتباهی قرار داریم و سرمان به چه فرعیات و موهوماتی گرم است. وضعیت هشدار توسعه یعنی ضرورت اعمال تغییرات ساختاری فوری، یعنی تغییر ریل و مسیر و گرنه مسیر کنونی رو به تباهی است نه توسعه.
با مطالعه این گزارش‌ها می‌توان علت این حجم از مهاجرت به خارج از کشور و این حجم از نارضایتی داخلی را فهمید.
برای مطالعه مشروح این گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای به کتاب توسعه مراجعه کنید که توسط انتشارات فرهنگ مردم در اصفهان و با نظارت علمی محسن رنانی منتشر شده است.
pooyeshfekri.com/shop
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای