خبر فوری
شناسه خبر: 43568

ایران از حضور در اولین اکسپوی کشاورزی محروم شد

اولین نمایشگاه مدرن کشاورزی در خاورمیانه و غرب آسیا در قطر با نام اکسپوی کشاورزی برگزار شده است.

ایران از حضور در اولین اکسپوی کشاورزی محروم شد
اولین نمایشگاه مدرن کشاورزی در خاورمیانه و غرب آسیا در قطر با نام اکسپوی کشاورزی برگزار شده است. در این رویداد بزرگ و تاریخی که 280 کشور از 5 قاره جهان در آن حضور دارند، محصولات، نهاده‌ها، تجهیزات و صنایع مرتبط با کشاورزی، باغبانی و گلخانه‌داری در مساحتی بالغ‌بر 7/ 1 میلیون مترمربع برای حدود شش‌ماه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته و می‌گیرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی ؛ اصولا نمایشگاه‌های اکسپو، نمایشگاه‌هایی است که در آن دولت‌ها مشارکت می‌کنند و بخش خصوصی، انجمن‌ها و فعالان حوزه تخصصی آن نمایشگاه، ذیل حضور دولت متبوع خود حاضر می‌شوند، غرفه آرایی می‌کنند و با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند.
به همین دلیل تا وقتی دولتی خود در نمایشگاه مستقر نشود، غرفه خود را تحویل نگیرند و فعالیتش را آغاز نکند نه فقط سایر نهادها و مجموعه‌های دولتی و عمومی که بخش خصوصی هم نمی‌تواند وارد نمایشگاه شود و فعالیت‌های مرتبط با نمایشگاه را انجام دهد.
این بدان معنی است که بخش خصوصی و شرکت‌های فعالان در حوزه کاری نمایشگاه‌های اکسپو حتی اگر شرکت‌های بزرگ و معظم باشند، نمی‌توانند در این نمایشگاه حاضر شوند و دستاوردها و توانایی‌های خود را به بازدیدکنندگان عرضه کنند.
این نشان می‌دهد که برای حضور در این نمایشگاه بزرگی یا کوچکی شرکت و مواردی از این دست اهمیت ندارد، بلکه باید دولت یک کشور در نمایشگاه اکسپو حاضر شود و سپس بخش‌های گوناگون عمومی، خصوصی و دولتی، ذیل حضور دولت متبوع‌شان حاضر شوند.
با این وصف، اکنون توضیح داده می‌شود که در نمایشگاه حاضر که اولین نمایشگاه اکپسو در حوزه کشاورزی است از اکتبر سال جاری تا مارس سال آینده در پارک زیبای البیدا در دوحه قطر برگزاری می‌شود و قرار بوده که کشومان مانند سایر کشورها در این نمایشگاه حضوری فعال داشته باشد؛ اما با وجود همه ادعاهایی که وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در خصوص حضور فعال در این نمایشگاه داشتند و علی‌رغم آنکه یکی از بزرگ‌ترین زمین‌های و محوطه‌های این نمایشگاه در ورودی آن به کشورمان اختصاص پیدا کرده تا لحظه آغاز و افتتاح نمایشگاه هیچ ارزی برای اجاره غرفه به حساب اکسپو واریز نشد و در نتیجه زمین مشخص شده، اصلا به ایران اختصاص پیدا نکرد و پرچم کشورمان در فضای این نمایشگاه به اهتزاز در نیامد؛ یعنی ایران از حضور و فعالیت در این اولین اکسپوی کشاورزی محروم سد.
دست‌اندرکاران حضور در این نمایشگاه توضیح می‌دهند که هم سازمان برنامه و بودجه و هم بانک مرکزی، اراده‌ای برای پرداخت هزینه‌های حضور در این نمایشگاه و اجاره غرفه را نداشتند و به‌همین علت تمامی مجموعه‌های بخش خصوصی، نهاده و انجمن‌های عمومی و غیردولتی امکان مشارکت در این نمایشگاه و تعامل با مخاطبان و مشتریان را پیدا نکردند.
این بی‌توجهی آشکار که باعث محروم شدن کشور و شهروندان ایرانی از فرصت بزرگ حضور در بازارهای جهانی شد در حالی روی می‌دهد که دولت سیدابراهیم رئیسی و همکارانش همواره ادعای حضور پرقدرت در بازار کشورهای مسلمان، همسایه و منطقه خاوریمانه را داشته‌اند و برای شهروندان ایرانی توضیح می‌دهند که با تلاش مجموعه همکاران دولت جایگاه ایران در تجارت منطقه‌ای و با همسایگان به نحو چشمگیر ارتقا پیدا کرده است.
همین هفته گذشته بود که لایحه تشکیل وزارت تجارت و منفک شدن آن از وزارت صنعت، معدن تجارت کنونی مسکوت گذاشته شد تا مجموعه فعلی با قدرت کامل بتواند ماموریت‌های بخش بازرگانی این وزارتخانه را انجام دهد.
آیا آنچه انجام وظایف بخش بازرگانی و وزارت صمت دانسته می‌شود همگی مشابه چیزی است که در مورد اکسپوی کشاورزی قطر اتفاق افتاد؟
آیا وزارت جهاد کشاورزی که علی‌القاعده درمورد این نمایشگاه نقش محوری دارد و باید اهمیت حیاتی خود در این نمایشگاه را درک می‌کرد واقعا به اهمیت واقف بوده و در جهت حضور ایران تلاش کافی کرده است؟
پس چرا مجموعه این تلاش‌ها ثمربخش نشده و غرفه ایران ر اکسپوی کشاورزی قطر برپا نشد و پرچم کشورمان به اهتزار درنیامد؟
ممکن است به‌طور غیررسمی گفته شود که در شرایط حاضر کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ترجیح داده‌اند که پول و ارز کشور را در جایی مهم‌تر هزینه کنند؛ اما در حالی که رئیس جمهور و مقامات پولی اطمینان می‌دهند که ارز برای پرداخت همه هزینه‌های ارزی به کفایت وجود دارد، آیا برای رویدادی مهم که منشأ حصول و خلق درآمدهای جدیدی است، مدیران باید به انتخاب گزینه برتر روی بیاورند؟ آیا ارز کافی برای حضور در اکسپوی قطر وجود نداشته یا اراده مدیران برای این حضور کفایت نکرده است؟
علت هر چه باشد، در نتیجه تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ ایران از حضور در یک موقعیت ممتاز بازاریابی محروم شد، موقعیتی که معلوم نیست در چه نقطه‌ای و در چه وضعیتی تکرار شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای