خبر فوری
شناسه خبر: 46111

وزیر بهداشت در همایش روز جهانی امنیت غذا:

برای تامین امنیت غذا و پایداری تامین غذای سالم تلاش می‌کنیم

همایش روز جهانی ایمنی غذا؛ امروز (یک‌شنبه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو، سفیران کشورهای منطقه آسیای غربی، نمایندگان سازمان فائو و بهداشت جهانی و روسای استانی سازمان غذا و دارو در اداره‌های کل بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سراسر کشور و کارشناسان، متخصصان و فعالان صنعت غذا در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

برای تامین امنیت غذا و پایداری تامین غذای سالم تلاش می‌کنیم

اخبار سبز کشاورزی؛ در این همایش یک روزه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید، برگزاری این همایش را از جمله دستورهای اکید ایشان برشمرد و گفت: قرار بود امروز آیت‌الله رئیسی در جمع ما سخنرانی کند که دست اجل مهلت نداد و ایشان را از ما گرفت.

عین‌اللهی، رئیسی را یکی از فعال‌ترین روسای جمهور ایران در حوزه بهداشت و سلامت معرفی و خاطرنشان کرد: شورای عالی سلامت که برای سال‌ها جلساتش تعطیل شده بود، در دوره سه ساله فعالیت ایشان، سه‌بار تشکیل جلسه داد و در آخرین جلسه شورای عالی سلامت، ضمن توجه به امنیت و سلامت غذا، مقرر شد که نشست  حاضر برگزار شود و رئیس جمهور شهید نیز برای حضور و سخنرانی در این همایش اعلام آمادگی کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه غذا و هوا دو راه اصلی ورود بیماری به بدن است، اصالت و تقلبی نبودن، عاری از بیمای بودن و سلامت و پایداری دسترسی شهروندان را ازجمله مهم‌ترین شاخصه‌های لازم برای غذای سالم برشمرد و گفت: در آخرین نشست شورای عالی سلامت، آیت الله رئیسی تاکید کرد که وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی وظیفه دارد امنیت غذای سالم، پایداری و دسترسی عمومی به غذای سالم را برای همه شهروندان در سراسر کشور فراهم سازد.

وی به تشکیل کمیته‌های موضوعی در حوزه تامین و پایداری و توزیع مناسب غذای سالم اشاره کرد و با بیان اینکه امنیت غذا به شورای عالی امنیت ملی و کمیته امنیت پایداری تولید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، پایش و نظارت بر سلامت تغذیه را ماموریت و وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذکر کرد و ادامه داد: در این باره نان کامل سبوس‌دار تبدیل شود و تزویع شیر در مدارس که بعد از تعطیلی چند ساله دوباره در دولت سیزدهم به راه افتاد ، تداوم پیدا کند.

وزیر بهداشت کالا برگ الکترونیک و توزیع حداقل غذا مورد نیاز اقشار ضعیف به این شیوه را یکی از راه‌های ایجاد دسترسی همگانی و پایدار به غذای سالم در کشور معرفی و اضافه کرد: اکنون کنترل امنیت غذایی صورتی جهانی پیدا کرده و در تمام دنیا شیوه‌هایی برای پایش و کنترل سلامت غذا به کار گرفته می‌شود که چون بخشی از مواد غذایی تولید ایران صادر و بخشی از مواد غذایی خارجی وارد ایران می‌شود، کشورمان باید با این شیوه‌های کنترل سلامت هماهنگ باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان سخنان خویش ضمن پرداختن به موضوع همکاری با بخش‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های این شرکت برای ارتقاء و صنعت سلامت غذایی، بر آموزش عمومی و ترویج فرهنگ تغذیه سالم در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: رسانه‌ها و صدا و سیما باید در ترویج فرهنگ تغذیه سالم و از بین بردن عوامل بیماری‌زا در رفتار تغذیه نقش مهمی دارند که باید در این باره ایفای نقش نمایند.

عین‌اللهی چاقی 2 میلیارد نفر در جهان را ناشی از رفتار تغذیه‌ای نامناسب دانست و تصریح کرد: در آخرین غربالگری انجام شده در کشور از میان 48 میلیون نفر آزمایش شده، 4 میلیون نفر مشکوک به دیابت و 460 هزار نفر مبتلا به دیابت و 8 میلیون نفر مشکوک به فشار خون و 880 هزار نفر مبتلای قطعی به بیماری فشار خون وجود داشته است.

پیش از سخنان وزیر بهداشت، محمدی، معاون وزیر سازمان غذا و دارو در سخنانی به تشریح سلامت و پایداری غذا پرداخت و گفت: چه در تولید و چه در توزیع هر گونه مشکل و عارضه‌ای در حوزه بهداشت و سلامت پیش بیاید شهروندان، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو را مسئول می‌دانند.

وی مصرف بیش از حد نمک و قند در غذا را یکی از مشکلات رفتار غذایی ایرانیان و سایر شهروندان در تمام دنیا دانست و آن را از معضلات زندگی امروز بشر در عضر دیجیتال و کم تجربگی عنوان کرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • کامران کرمانی پاسخ به نظر

    برای این سمینار از حکومت طالبان هم دعوت کردند؟
    امنیت و طالبان با هم نسبتی دارند؟
    همین گروه، مردم افغانستان را می کشتند و هنوز هم می کشند.
    مفاهیم اخلاقی در جهان، عوض شدند.

چندرسانه‌ای