خبر فوری
شناسه خبر: 45781

کود مرغی ارزشمند

اگر مرغداران کودهای تولید شده توسط مرغ‌ها را به‌درستی مدیریت کنند می‌توانند از کودهای مرغی درآمد خوبی به‌دست آورند.

کود مرغی ارزشمند

اخبار سبز کشاورزی؛ سالن‌های پرورش مرغ حجم زیادی از فضولات غنی از عناصر غذایی در خود دارند که می‌تواند گزینه مناسبی برای کشاورزان باشد. برای آن دسته از کشاورزانی که در مجاورت تاسیسات مرغداری‌ها فعالیت می‌کنند؛ این کودها می‌توانند ماده‌ای بسیار مقوی برای تقویت خاک باشند و این در صورتی است که برای آن برنامه‌ریزی شده باشد. ارزش چنین کودهایی بستگی به میزان نیازهای اراضی کشاورزی دارد.

آن دسته از اراضی که به صورت بایر بوده و قبلاً عملیات کشاورزی روی آن‌ها انجام نشده است نیاز بیشتری به این کودها دارند، چرا که این دسته از اراضی نیازمند عناصر مهمی چون ازت، پتاسیم و فسفر هستند.

نکته مهمی که باید قبل از افزودن کودهای مرغی به زمین انجام داد آزمایش کردن این کودها و مشخص کردن مقدار مواد در آن‌ها است، چرا که تعداد مرغ‌ها بر چنین بسترهایی بر میزان عناصر غذایی در آن‌ها موثر است، ضمن آن که زمان استفاده از چنین کودهایی باید کاملا رعایت شود.

در یک بررسی در افزودن کود مرغی به کشت سویا معلوم شد که بر افزایش محصول تاثیر مستقیم دارد. در روند این بررسی مشخص شد که بیش از 37درصد از ازتی که باید از این کودها متصاعد شود، در یک دوره زمانی 30 روز، توسط بوته‌های سویا جذب شده است.

نکته جالب آن که این کود در حدود دو تا سه هفته قبل از کشت محصول به زمین داده شد و گیاهان جوانه‌زده مقادیر زیادی از آن را جذب کردند. در 60 روز بعد بین  10 تا 15درصد از عناصر غذایی موجود در کودها آزاد شدند و پس از 90 روز، دیگر بقایای چندانی از مواد موجود در کودها دیده نشد. بر همین اساس توصیه می‌شود که کودهای مرغی، مدتی قبل از کشت گیاه اصلی به خاک اضافه شوند.

2

روش‌های نگهداری

بسته به فاصله مرغداری‌ها از محل تقاضا برای کود مرغی و همچنین مدت زمان استفاده از این کودها باید مکان مناسبی برای نگهداری آن‌ها در اختیار داشت.

برای این که کودها موجب آلودگی محیط اطراف و وارد جریان آب‌های جاری نشوند باید در یک مکان بسته نگهداری شوند. برای اجتناب از آلوده نشدن محیط می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

• انتخاب مکانی دور از مناطق مسکونی، مسیرهای عبور و مرور عمومی و نهرهای آب‌رسانی، حداقل فاصله از منابع آب نظیر چاه‌ها یا مخازن آب باید 70 متر در نظر گرفته شود.

• در اطراف توده کود باید با کندن زمین فاصله‌ای ایجاد نمود تا در صورت نفوذ آب در آن، محلول آلوده به کود در محیط اطراف پراکنده نشود و به داخل خاک نفوذ نماید. چنانچه مکان توده کود در مجاورت یک مزرعه یا یک محیط سبز باشد؛ پراکنده شدن کودها چندان زیان‌آور نخواهد بود.

• پوشیدن توده کود با ورقه‌های پلاستیکی یا پارچه‌ای موجب کاهش انتشار بو و از دست‌رفتن گاز ازت آن خواهد شد. در صورت شیب‌دار کردن زمین اطراف توده کود، این شیب نباید به سمت نهرهای آب باشد. نکته‌ای که اهمیت زیاد دارد آن است که این کودها به شدت به عوامل میکروبی آلوده بوده و برخلاف مزایای بسیاری که برای خاک و گیاهان دارد؛ می‌تواند موجب انتشار عوامل بیماری‌زا گردد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای