خبر فوری
شناسه خبر: 42240

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۹ – مهر ۱۴۰۲

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

صنعت مرغداری به دلیل جایگاه و نقش آن در امنیت غذایی جهانی اگر چه به‌طور روزانه مواجه با نوآوری‌ها و تغییراتی در بهینه‌سازی ساز و کارها و ساختارها است، اما به خاطر ورود هوش‌مصنوعی در اکثر عرصه‌های زندگی بشر، لاجرم این صنعت نیز باید خود را با شرایطی که در آینده به وجود خواهد آمد تطبیق دهد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ شاید تا چند دهه قبل حضور هوش‌مصنوعی و ربات‌ها در اتاق‌های جراحی بیمارستان‌ها دور از تصور بود، چرا که می‌توانست دانش و توانایی‌های پزشکان خبره و جراحان چیره‌دست را به زیر سوال ببرد، اما در حال حاضر این حضور به امری پذیرفته شده در آمده و موجب بازگرداندن زندگی به بسیاری از انسان‌ها شده است.

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

ورود تکنولوژی به هر عرصه‌ای از زندگی بشر، همراه با نگرانی‌هایی در مورد از دست دادن شغل عده‌ای از کارگران یا کارکنان در یک رشته تولیدی یا خدماتی بوده، چیزی که اجباراً در صنعت مرغداری نیز اتفاق خواهد افتاد، اما تفاوت‌هایی چند در این موضوع وجود دارد. از آن‌جایی که صنعت مرغداری می‌تواند در برگیرنده مزایای استفاده از ربات‌ها، هوش‌مصنوعی و شبکه اینترنتی ابزار باشد و از سلامت مرغ‌ها مراقبت نماید، کارکنان مرغداری‌ها می‌توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند و آماده باشند که از این تحول اجتناب‌ناپذیر بهره‌برداری کنند.

ربات‌ها

توانایی ربات‌ها در صنعت مرغداری می‌تواند تا اندازه‌ای غیرقابل باور باشد، اما امکان نمونه‌گیری از خون هزاران مرغ در زمانی اندک، کمک کردن به تامین رفاه مرغ‌ها در سالن‌ها،

انجام کشتار سریع، خارج کردن امعاء و احشاء و پاک‌کردن و قطعه‌بندی و بسته‌بندی، از فواید حضور ربات‌ها در این صنعت است. یک ربات به نام Avisense می‌تواند در زمان کمبود کارگر مرغداری به پرورش‌دهندگان در اجرای امور روزانه مرغداری کمک و موجب افزایش تولید سالانه، حفظ رفاه پرندگان و کیفیت گوشت آن‌ها شود. وجود چنین ربات‌هایی باعث کاهش هزینه‌های کارگری و برطرف کردن اختلال در روند پرورش مرغ‌ها می‌شود.

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

اینترنت شبکه‌ای ابزار (IoT)

با در نظر گرفتن ابزار، زمان واقعی و داده‌های مناسب از سوی افراد حرفه‌ای، تکنولوژی‌های(IOT) از قبیل ابزارهای هوشمند و شبکه‌های پوششی، شبیه شبکه‌های کارکنان بیمارستانی عمل می‌کنند، چرا که با این وسایل دیگر نیازی به مراقبت‌های دائمی کارکنان مرغداری نبوده و آن‌ها می‌توانند به امور دیگری بپردازند.

پیش از این برخی از استارت‌آپ‌ها اقدام به اجرای استفاده از وسایل(IOT) برای اجرای اموری چون بهینه‌سازی محیط زندگی مرغ‌ها مانند تنظیم درجه حرارت، رطوبت، تهویه، تنظیم نور و کیفیت هوا در مرغداری‌ها و جوجه‌کشی‌ها کرده‌اند.

هوش‌مصنوعی (AI)

تخمین زده می‌شود که اختلالات بهداشتی و مراقبت از سلامتی در آمریکا، سالیانه در حدود 2 میلیارد دلار خسارت وارد کرده و بیش از 200 هزار مرگ و میر به وجود می‌آورد که علت آن خستگی و ناتوانی پزشکان و پرستارها، خطا و قصور در درک و حافظه کادر درمانی، بد فهمیدن و متوجه نشدن به علائم بیماری یا فقدان تجربه و آموزش کافی است. این در حالی است که هوش‌مصنوعی پیش از این در تشخیص بیماری‌ها و پیش‌بینی از احوال بیماران به کار برده شده است.

حال برای کاهش چنین ضایعات و خطاهایی در مرغداری‌ها چه باید کرد؟ هوش‌مصنوعی می‌تواند با غلبه بر خطاهای انسانی توسط کارکنان مرغداری‌ها، دامپزشکان و کارشناسان تغذیه و تحلیل دقیق اطلاعات، بهترین روش‌ها را در حفظ سلامت مرغ‌ها نشان دهد.

با استفاده از دوربین‌های ناظر در مرغداری‌ها و ماشین‌های الگوریتم، به پرورش‌دهندگان کمک می‌شود که بهترین زمان برداشت را برای کاهش هزینه‌ها داشته باشند و به جای وزن کردن پرنده‌ها با دست، از داده‌ها و رعایت دقت در کاهش هزینه‌های کارگر و خطرات زیستی در مرغ‌ها، این کار را انجام دهند.با وجود مجموعه‌ای از اطلاعات، پرورش‌دهندگان قادرند تا بسیاری از چالش‌ها را برطرف نمایند.

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

جهش صنعت مرغداری به فضای تکنولوژی

درس‌هایی برای صنعت مرغداری

موضوع حفظ سلامتی مرغ‌ها، انواع ربات‌ها، IOT و هوش‌مصنوعی دو کار مهم انجام می‌دهند؛ • بهبود شرایط سلامتی

  • جایگزین شدن با برخی از مشاغل، حتی با کارگران ماهر.

اما هنوز برخی امور بسیار حرفه‌ای مانند وجود دامپزشکان که به‌طور ۱۰۰درصد باید توسط انسان‌ها انجام گیرد و جایگزین تکنولوژیک ندارد. در این رابطه، مشاهده گردیده که چنین مشاغلی دارای رشد قابل ملاحظه‌ای نیز بوده‌ و توقع می‌رود که در سال آینده نیز افزایش یابند.

سخن دیگر آن که پرورش‌دهندگان مرغ و کارگران مرغداری‌ها در صورت تمایل به بقای خود در این شغل باید اقدام به برنامه‌ریزی برای آموختن این تکنولوژی‌ها کنند.

در واقع آن‌هایی که مایل به جدا شدن خود از روش‌های قدیمی و سنتی هستند به سطوح بالاتری از بهره‌وری و کسب سود دست خواهند یافت که در نتیجه موجب رضایت بیشتر آنها می‌گردد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۹ - مهر ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای