خبر فوری
شناسه خبر: 45763

بیوگرافی سیما بینا خواننده ترانه های محلی از دیروز تا امروز+ ویدئو

سیما بینا نوازنده، نقاش، آهنگساز و خواننده آوازها و ترانه‌های محلی ایرانی و نخستین زنی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ کلاس تعلیم آواز دایر کرد.

بیوگرافی سیما بینا خواننده ترانه های محلی از دیروز تا امروز+ ویدئو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ او ۱۴ دی ماه سال ۱۳۲۳ در خوسف (بیرجند) به دنیا آمد. سبک آواز او محلی است و دف و سه تار می‌نوازد.

تحصیلات سیما بینا

سیما بینا پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی در سال ۱۳۴۹ تحصیل موسیقی ایرانی و ردیف را نزد عبدالله دوامی ادامه داد.

او پس از سال ۱۳۵۷ در کنار تدریس موسیقی و آواز به پژوهش و گردآوری ترانه‌های محلی ایرانی و بازنویسی آهنگ‌های مردمی و روستایی، به‌ویژه موسیقی‌های محلی زادگاهش خراسان، پرداخته‌است.

بیوگرافی سیما بینا خواننده ترانه های محلی از دیروز تا امروز 1

او با سفر به دورافتاده‌ترین نواحی در سراسر این ناحیه توانسته ‌است مجموعه‌ای از ترانه‌ها و آهنگ‌های کمیاب و تقریباً فراموش‌شده را جمع‌آوری کند.

کتاب «لالایی‌های ایران» حاصل سی سال پژوهش در سفرهای سیما بینا به شهرها و روستاهای مختلف و ملاقات با مادران پیر و جوان ایرانی است.

نمی‌خواهد هنرمندِ کوچ کرده به‌شمار رود و تاکید می‌کند که هنرش در این سرزمین ریشه دارد. او می‌گوید که ورکشاپ‌ها و کلاس‌های خصوصی‌اش در تهران همچنان برقرار است؛ هر چند که به دلیل سفرهای پیاپی نظم سابق را ندارد.

فرزندان سیما بینا

صاحب پسر و دختری هنرمند است که از آنها با ستایش یاد می‌کند. آرش و آسا میتویی حاصل ازدواج او با همسرِ درگذشته‌اش، مهندس عزیز میتویی هستند. آرش موسیقی راک را برگزیده و هنرمندی جدی با سبک و سیاقی شخصی است.

بیوگرافی-سیما-بینا-خواننده-ترانه-های-محلی-از-دیروز-تا-امروز 2

آسا هم سال های قابل توجهی از عمر خود را به طراحی لباس پرداخته است و پیش‌تر مجموعه‌ای را ملهم از پوشش زنان نواحی ایران طراحی و ارائه کرده بود که مادر، تعدادی از آنها را برای اجراهای خود انتخاب کرده است.

آسا اکنون در مادرید زندگی می‌کند و به تدریس در مدرسه‌ای بین‌المللی اشتغال دارد. می‌گوید هر دو عاشق شعر و ادبیات فارسی هستند و از کودکی در محیطی فرهنگی و ادبی رشد کرده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای