خبر فوری
شناسه خبر: 45992

استاندار استان مرکزی:

آگاه‌سازی مردم، تولید و مصرف آرد و نان کامل را افزایش می‌دهد

در دومین و آخرین روز از تور رسانه‌ای نهضت احیای آرد و نان کامل در استان مرکزی، خبرنگاران شرکت کننده در این تور با فرزاد مخلص الائمه استاندار این استان دیدار کردند.

آگاه‌سازی مردم، تولید و مصرف آرد و نان کامل را افزایش می‌دهد

اخبار سبز کشاورزی؛ در این دیدار استاندار استان مرکزی طی سخنانی ابتدا یاد و خاطره رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و آیت الله رئیسی را فردی تحول‌خواه و تحول طلب که در همه موقعیت‌های شغلی اش تحول ایجاد کرده است، توصیف کرد.

مخلص الائمه سپس به بیان اهمیت فراگیر شدن تولید و مصرف آرد و نان کامل در کشور پرداخت و گفت: نان ناقصی که هم اکنون در اختیار ایرانیان گذاشته می‌شود و بخشی از سفره غذای هم‌وطنانمان را تشکیل می‌دهد، آسیب بزرگ و ضربه جدی به سیستم گوارشی وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: نان و آرد کاملی که هم اکنون بهترین آن در استان مرکزی تولید و عرضه می‌شود باید جایگزین آرد و نان سفید مصرفی در شهرهای ایران، شود.

وی اینکه نان سفید به نان معیار مردم تبدیل شده را اشکالی بزرگ در ساختار غذایی کشور توصیف و تاکید کرد: این نان غذایی مضر است و باید هرچه زودتر از سبد غذایی مردم کشورمان حذف گردد.

مخلص الائمه با بیان اینکه اگر نان اصلاح شود غذای مردم اصلاح می‌شود، به آغاز نهضت احیای آرد و نان کامل از استان مرکزی اشاره و اضافه کرد: استان مرکزی ۱.۸ از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و ۷ درصد از نان این استان آز آرد کامل تهیه می شود که این میزان باید افزایش یابد. استاندار استان مرکزی ابراز عقیده کرد: باید تقاضا شکل بگیرد تا همپای تقاضا، تولید نیز افزایش یابد.

وی گفت: من به همه استانداران کشور نامه نوشتم و اهمیت این موضوع را تشریح کردم، اما کسانی که سبوس گندم را جداگانه می‌فروشند و جوانه و جنین گندم را از دانه جدا می‌کنند، مانع از همراهی استانداران با این نهضت شدند. استاندار استان مرکزی افزود: اما وقتی موضوع برای رئیس جمهور شهید و وزیر کشور تشریح شد و سایر وزیران نیز در جریان گرفت قرار گرفتند، از این طرح و نهضت حمایت کردند. چنانکه وزیر جهاد کشاورزی یکی از مشاوران خود را به عنوان مسئول پیگیری این طرح منصوب کرد و فعالان و متخصصان تغذیه نیز مطالبه‌گر تولید و مصرف آرد و نان کامل شدند.

مخلص الائمه با تشریح تفاوت‌های نان سبوس دار با نان سبوس مال گفت: آن نانی که در نانوایی‌ها به عنوان یک گزینه روی آن سبوس پاشیده می‌شود در واقع نان سبوس مال و زیانبار است و تمام مضراتی که در مورد وجود سبوس و تاثیر آن بر سیستم گوارشی می‌گویند به همین نان‌های سبوس مال مربوط می‌شود. در صورتی که اگر سبوس جزئی از آرد باشد و همراه آرد مصرف شود، بهترین نان را پدید می‌آورد و مصرف آن به لحاظ بهداشت تغذیه بسیار مفید است.

وی در پایان از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران خواست تا فرهنگ مصرف آرد و نان کامل را شیوع دهند و به توسعه نهضت احیای مصرف کامل کمک کنند.

مخلص الائمه خطاب به روزنامه نگاران گفت: تقاضا باید به وسیله شما و آگاه سازی مردم کشورمان گسترش و افزایش یابد. چرا که اگر هم وطنان مان متوجه زیان های نان سفید و فواید نان کامل شوند حتما به استفاده از نان کامل روی می آورند. در این صورت تولید و مصرف آرد سفید کاهش و به جای آن تولید و مصرف آرد و نان کامل افزایش خواهد یا فت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای