آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21345

توجه ویژه سازمان دامپزشکی به تسهیل خدمات‌دهی

دکتر سید محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری روز دوشنبه 7 شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح اقدامات و برنامه‌

توجه ویژه سازمان دامپزشکی به تسهیل خدمات‌دهی
اخبار سبز کشاورزی : دکتر سید محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری روز دوشنبه 7 شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح اقدامات و برنامه‌های این سازمان در حوزه خدمات‌دهی به دامداران کشور پرداخت و گفت: از مهم‌ترین اهداف ما در سازمان دامپزشکی، اتخاذ تصمیمات و اقداماتی است که خدمات‌دهی به مردم را تسهیل واز ایجاد فساد اداری جلوگیری کند.

زمان مشخص برای خدمات‌دهی

آقامیری گفت: در راستای خدمات‌رسانی مناسب به مردم، متقاضیان و مراجعان، تمامی خدماتی که در مجموعه سازمان دامپزشکی انجام می‌شود را احصاء و مدت زمان انجام این خدمات را مشخص کرده‌ایم تا متقاضیان دریافت خدمات بدانند که برای دریافت خدمت مورد نظر چه دوره زمانی را باید طی کنند تا بیشتر از آن وقت خود را برای انجام آن تلف نکنند.
وی افزود: تمام پرسنل و کارکنان سازمان دامپزشکی به‌صورت جدی باید به این موضوع پایبند باشند و اگر کسی از آنها برای کوتاهی در خدمت شاکی باشد، به‌صورت جدی مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.
آقا میری همچنین عنوان کرد: در این سامانه، راه ارتباطی از طریق واتساپ، ایمیل و.. برای ارتباط مستقیم با رئیس سازمان نیز قرار داده‌ایم تا مردم شکایات خود را از این طریق عنوان کنند.

تشکیل کمیته ارزی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه اعلام کرد: اقدام دیگر سازمان دامپزشکی، تشکیل کمیته ارزی برای رصد تخصیص ارز برای واردات کالا و نهاده‌های در حوزه دامپزشکی است.
وی گفت: با وجود اینکه ما متولی قیمت‌گذاری در این حوزه نیستیم؛ اما با گران فروختن دارو مقابله خواهیم کرد؛ چراکه باعث کاهش مصرف آن توسط دامدار و در نتیجه شیوع بیشتر بیماری‌ می‌شود؛ لذا در این مدت نه تنها افزایش قیمت داروها و دامپزشکی اتفاق نیفتاد، بلکه شاهد دومینوی کاهش قیمت داروها نیز هستیم.
آقامیری گفت: اجازه نمی‌دهیم برخی با سوء‌استفاده از شرایط تحریم، دارو و واکسن را به دامداران گران بفروشند و با تمام توان از دامداران حمایت می‌کنیم.

نظارت بر کیفیت داروها و مواد بیولوژیک

وی در ادامه گفت: برای نخستین‌بار و به‌صورت جدی برای انجام مباحث PMS اقدام کرده‌ایم و ماده موثره دارو و مواد بیولوژیک را که در کشور توزیع می‌شود، به‌صورت رندوم و دوره‌ای ارزیابی و ماده موثره این داروها را از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا داروهای باکیفیت در کشور تولید و به دست مصرف‌کنندگان برسد. در این خصوص با تجهیز آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به عنوان آزمایشگاه‌ همکار در این زمینه اقدام می‌نمایم.

تولید محصولات سلامت محور

آقامیری در ادامه عنوان کرد: موضوع دیگر بررسی باقی مانده‌های دارویی و سموم در مواد لبنی و پروتئنی است که با تشدید نظارت‌ها تلاش می‌کنیم محصولات سالم به دست جامعه برسد. در همین زمینه نیز کمیته‌ای تحت عنوان کمیته تولید بهداشتی در کشور فعال کرده‌ایم و سعی می‌کنیم که حدود 1000 دامداری در سطح کشور را به صورت استاندارد نظارت و محصولات آنها را با هدف صادراتی و کیفیت عالی تولید کنیم. همچنین هدف این است که همین محصولات سالم را برای مصرف‌کنندگان داخلی انجام شود.
در حال حاضر، حدود 222 آزمایشگاه در سطح کشور وجود دارد که 40 درصد آنها به‌عنوان آزمایشگاه همکار سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کنند.
تاکنون 921 قلم دارو تحت 9719 نمونه آزمایشگاهی در استان طرح PMS جداسازی و مورد بررسی قرار گرفتند و 27 قلم دارو را در سطح کشور جمع‌آوری کرده‌ایم.

لزوم اصلاح قانون دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه گفت: ازجمله مسائل مهم دیگر در سازمان دامپزشکی بحث قانون سازمان دامپزشکی است و با توجه با اینکه قانون فعلی به سال 1350 برمی‌گردد، جزو اولویت‌های ما است که این قانون را اصلاح و براساس تغییراتی که در 50 سال گذشته اتفاق افتاده، اصلاح قانون دامپزشکی انجام شود.

جهادی کردن خدمات

آقامیری گفت: اقدام دیگری که در سازمان دامپزشکی به‌صورت جدی دنبال می‌شود موضوع ارائه خدمات به‌صورت جهادی است و جهاد دامپزشکی در مجموعه سازمان تشکیل شده و تاکنون سه رزمایش جهادی در سه استان شامل چهارمحال و بختیاری، استان فارس و خراسان جنوبی برگزار کرده و توانسته‌ایم طی آن کل دام‌های عشایر این سه استان را در برابر بیمارهای واکسنه کنیم. همچنین تمام اماکن دامی این استان را سمپاشی نماییم تا خطر ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و دیگر بیماری‌ها را کنترل نماییم. در طرح‌های جهادی و خدمات‌رسانی به عشایر، سازمان امور عشایر، سپاه پاسدران، بسیج و بسیج سازندگی نیز به ما کمک می‌کنند. یکی از مهمترین دلایل اینکه این کار را در حوزه عشایر انجام می‌دهیم، به‌خاطر کوچ‌رو بودن عشایر و احتمال انتقال بیماری‌ها توسط آنها است.

کنترل بیماری تب کریمه کنگو

وی افزود: یکی از بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام که در چند ماه گذشته در کشور شیوع پیدا کرد، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بود که با آگاهی‌رسانی به جامعه و مخصوصا دامداران و نیز اقدامات بهداشتی لازم با شیوع آن مقابله کردیم و جلوی پیشرفت آن را گرفته‌ایم؛ اما با این حال تاکنون 67 نفر از مردم عزیز کشورمان به این بیماری دچار شده‌اند که 7 نفر آنها وفات یافته‌اند.

ستاد ملی مبارزه با کشتارهای غیرمجاز

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: ازجمله اقدامات مهم دیگر این سازمان، تشکیل ستاد ملی مبارزه با کشتارهای غیرمجاز در سطح کشور است که با همکاری وزارت کشور و استانداران محترم با کشتارهای غیرمجاز مقابله خواهیم کرد.
در این راستا از مردم درخواست می‌کنیم که کشتارهای غیرمجاز را به سامانه 1512 سازمان دامپزشکی اطلاع دهند تا همکاران ما به سرعت اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند؛ چراکه چنین گوشت‌هایی ضوابط بهداشتی را نداشته و احتمال ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها در این موارد وجود دارد.

تولید 91 درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور تولید 91 درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور

جهاد ترویج و آموزش

آقامیری در ادامه گفت: ازجمله اقدامات سازمان دامپزشکی، جهاد ترویج و آموزش است که طی آن آموزش‌های لازم به بهره‌برداران مورد هدف سازمان دامپزشکی ارائه می‌شود و آموزش‌های لازم برای جلوگیری از بیماری دام‌ها و همچنین ابتلا به بیماری‌های مشترک این آموزش‌ها ارائه می‌شود.
خبر خوش اینکه تمام واکسن‌هایی را که در گذشته عشایر خریداری کردند توسط جهاد دامپزشکی به صورت کاملا رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و حتی تزریق آن به دام‌های عشایر نیز رایگان است.

تولید 91 درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور

موضوع دیگری که در بحث حمایت از تولید و خودکفایی اهمیت دارد موضوع واکسن‌ها است که 600 میلیون دُز واکسن در سال نیاز داریم که حدود 91 درصد یعنی 550 میلیون دز آن در داخل کشور تولید می‌شود.
همچنین در واکسن‌های طیور حدود 10.5 میلیارد دُز نیاز کشور است که 3/5 میلیارد دُز آن در داخل کشور تولید می‌شود و سیاستی که در پیش گرفته‌ایم در جهت خودکفایی برای تولید واکسن است و از همه تولدکنندگان واکسن می‌خواهیم که به سفارش‌های واکسن سازمان دامپزشکی ورود کنند و ما آماده همکاری با آنها هستیم.
وی افزود: امروزه درمورد واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که 120 میلیون دز واکسن در سال نیاز داریم، 60 میلیون دوز آن توسط دو شرکت داخلی تولید می‌شود و از خروج 2.5 میلیون یورو ارز جلوگیری می‌کند.
برای تکمیل برنامه‌های سازمان دامپزشکی در تولید واکسن مصمم هستیم که از طریق مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی، بذر واکسن را تولید و در اختیار شرکت‌های تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک قرار دهیم. در این میان از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حمایت و درخواست همکاری داریم.
در این خصوص در حال ساخت و بررسی یک واکسن نوترکیب هستیم که اگر خصوصیات لازم را داشته باشد، آن را ثبت و معرفی خواهیم کرد.
همچنین در حال پیگیری برای امضای یک یادداشت تفاهم و همکاری با کشور کوبا در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های این کشور در زمینه واکسن هستیم تا از پیشرفت‌های این کشور به‌عنوان یکی از کشورهای صاحب نام در حوزه تولید واکسن نیز استفاده کنیم.

توسعه روابط با همه کشورها

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه اعلام کرد: در حوزه ارتباطات بین‌المللی در تلاش هستیم با همه کشورها موافقت‌نامه‌های همکاری داشته باشیم و بجز برخی کشورها مانند رژیم غاصب صهیونیستی و برخی کشورهایی که به منافع ملت ایران خدشه وارد می‌کنند، با هیچ کشوری خط قرمز نداریم و لازم است که برای تولیدکنندگان داخلی بازارهای مناسبی را ایجادکنیم.
آقامیری گفت: در همین راستا بعد از 6 سال صادرات محصولات طیوری ایران به کشور عراق آزاد شد و بعد از اینکه عراق کشور برزیل و ترکیه را جایگزین ایران برای تامین این کالاها کرده بود، با مذاکرات انجام گرفته مجددا درهای بازار عراق به سمت تولیدات ایران باز شده است.

صادرات آبزیان به اتحادیه اروپا

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین گفت: در ابتدای امسال با رایزنی‌های انجام گرفته، صادرات آبزیان از جمله میگو و سخت‌پوستان به کشورهای اتحادیه اروپا انجام شد که جزو اقدامات ارزشمند سازمان در جهت حمایت از تولیدات داخلی بوده است. همچنین صادرات ماهیان گرمابی و سردآبی به اقلیم کردستان عراق نیز آزاد شده است.

ریشه کنی 5 بیماری دامی در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین عنوان کرد: برنامه‌های در دست اقدام داریم که 5 بیماری آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و بروسلوز (تب مالت) را در کشور ریشه کن کنیم و برای اجرای این طرح حداقل به دو سال زمان نیاز است و ریشه کنی این بیماری با مزایای بسیاری از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای کشور دارد.
حسین کاظمی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای