آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22225

رشد ۱۵ درصدی تولید میگوی پرورشی در کشور

در استحصال میگوی صیدی از خلیج فارس و دریای عمان با کاهش روبرو بودیم، اما در تولید میگوی پرورشی امسال افزایش تولید پیش‌بینی شده است.

رشد ۱۵ درصدی تولید میگوی پرورشی در کشور
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: در استحصال میگوی صیدی از خلیج فارس و دریای عمان با کاهش روبرو بودیم، اما در تولید میگوی پرورشی امسال افزایش تولید پیش‌بینی شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار، ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران ، به وضع تولید و قیمت میگو پرداخت و با اشاره به دو گروه میگو، میگوی صیدی از خلیج فارس و دریای عمان و دیگری میگوی پرورشی، افزود: در استحصال میگوی صیدی از خلیج فارس و دریای عمان با کاهش روبرو بودیم، اما در تولید میگوی پرورشی امسال پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته رشد داشته باشیم.

سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تن میگو از دریا صید شده

قاسمی در ادامه گفت: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تن میگو از دریا صید شده و حدود ۴۰ هزار تن هم تولید ما بود، پیش‌بینی شده امسال این ۱۰ هزار تن، ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، چون فصل صید تازه شروع شده و در بوشهر تقریباً انتهای فصل است و بعد هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌رود و پیش بینی این است که نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را به صورت کلی در صید داشته باشیم و در پرورش نه، شاهد رشد خواهیم بود و ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد در پرورش، چون استحصال میگوی پرورشی کم کم شروع می‌شود و پیش بینی‌ها این است که نسبت به سال گذشته رشد داشته باشیم هر چند اندک.

بیش از ۹۰ درصد میگوی پرورشی صادر می‌شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران درباره صادرات ۷۵ تا ۸۰ درصدی میگو به کشورهای منطقه، آسیا و اروپا و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مصرف داخلی، گفت: در میگوی پرورشی بیش از ۹۰ درصد صادر می‌شود و در میگوی دریایی آنچه صادرات داریم چیزی کمتر از ۵ تا ۶ درصد است، آنچه صادرات غیررسمی قاچاق داریم یعنی اینکه صیاد می‌گیرد و همانجا روی دریا میفروشد پیش‌بینی ما این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد هم آن نوع صید داشته باشیم.
قاسمی در ادامه افزود: معمولاً میگوی دریایی در بازار داخل به فروش می‌رسد به دلیل اینکه در بازار داخل قیمت آن مناسب‌تر و گران‌تر از میگوی صادراتی است و دوم اینکه بیشترین حجم مصرف میگوی صید شده در ۴ استان جنوبی است، چون در فرهنگ غذایی این استان‌های ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان میگو نقش ویژه‌ای دارد برخلاف استان‌های غیرساحلی و در نتیجه بیشتر آن، همانجا مصرف می‌شود و کمتر به بازارهای دیگر منتقل می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران سپس افزود: صادرات ما به همه جای دنیا است هم کشورهای اروپایی مشتری ما هستند هم کشورهای آسیایی و هم کشورهای حوزه خلیج فارس، بیشترین حجم صادرات در میگوی پرورشی الان به چین می‌رود و بعد روسیه.

مصرف پایین میگو در کشور به علت قیمت بالای آن

قاسمی درباره مصرف پایین میگو در کشور به علت قیمت بالای آن گفت: قیمت امسال میگوی دریایی سر اسکله در بوشهر که فصل آن تقریبا تمام می‌شود از کیلویی ۲۳۰ هزار تومان تا ۳۳۰ هزار تومان در نوسان بود.
سال گذشته نوسان زیر ۲۰۰ هزار تومان بود در میگوی پرورشی هم به دلیل افزایش هزینه‌هایی که متحمل شده تولیدکننده، پیش‌بینی این است که افزایش خیلی زیادی نسبت به سال گذشته نداشته باشیم، چون این میگو صادر می‌شود و در بازارهای جهانی قیمت ثابت است مجبور هستیم خود را با آن قیمت تطبیق دهیم، اما میگو دریایی، چون در بازار داخل فروش می‌رود دست صیادان بازتر است و در داخل دلال بازی است و سیستم توزیع ما هم در این صنعت مانند بقیه بخش کشاورزی دچار نقصان و مشکلات عدیده است که باید حل شود والا میگو حدود ۲۵۰ هزار تومان در هر کیلو فرآوری شود و به بازار داخل به صورت کامل دربیاید نباید بیشتر از کیلویی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برسد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای