آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27022

تولید کمپوست از برگ

کودهای شیمیایی به علت ماندگاری و بالا بودن ازت و نیترات و فسفر و... در خاک، هر کدام به تنهایی عوارضی در پی دارند که با کمی دقت و حوصله می‌توانیم

تولید کمپوست از برگ
کودهای شیمیایی به علت ماندگاری و بالا بودن ازت و نیترات و فسفر و… در خاک، هر کدام به تنهایی عوارضی در پی دارند که با کمی دقت و حوصله می‌توانیم با استفاده از برگ‌های درختان کودی تهیه کنیم که نه تنها عوارضی نخواهد داشت، بلکه باعث غنی شدن خاک و تولید محصول ارگانیک و سالم خواهد شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ سمیه لطفی میشامندانی | بسیاری از آدم‌ها در خیابان‌های بزرگ و باغ‌ها، برگ درختان را جمع‌آوری و برای تمیز نگه داشتن آن‌ها و جلوگیری از لیز خوردن افراد، این برگ‌ها را آتش می‌زنند که همین امر هم باعث آلوده شدن محیط زیست می‌شود.
با جمع‌آوری برگ‌ها و انباشت صحیح می‌توانیم با تبدیل شدن آن‌ها به کمپوست کمک بزرگی به کشاورزی ارگانیک کنیم.
متاسفانه به علت آگاهی و آموزش ندیدن کشاورزان، دور ریختن ضایعات کشاورزی و آسیب رساندن به طبیعت به زودی دچار از دست دادن همین مقدار خاک که کشت روی آن انجام می‌شود، خواهیم شد.
پس بهتر است در کنار آموزش دادن به کشاورزان و داشتن یک سازمان حمایت از پسماندهای کشاورزی این خاک را حفظ کنیم.

تولید کمپوست از برگ تولید کمپوست از برگ

خاک باید غنی از مواد آلی بوده تا محصولی که در آن پرورش داده می‌شود دارای مواد آلی باشد. اگر خاک ضعیف باشد محصول فقط به درد رفع گرسنگی می‌خورد و میزان ویتامین و مواد آلی آن بسیار کم خواهد بود.
توجه به این مسئله که شاخ و برگ و ضایعات کشاورزی می‌تواند عناصر آلی را دوباره به خاک برگرداند نکته مهمی است و این امر باعث غنی شدن مجدد خاک می‌شود. گیاهی که از تغذیه خوب و کاملی بهره‌مند باشد طبیعتا محصولی کامل دارد و انسان دیگر نگران کمبود مواد آلی غذایی نیست و جامعه با مشکل کمبود ویتامین و… مواجه نخواهد شد.
و اما مسئله‌ای به این سادگی که تاکنون از کنار آن می‌گذاشتیم و فکر می‌کردیم که این برگ‌ها یا باید دور ریخته و یا بسوزند، و به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردارند.

کمپوست ارگانیک

مرحله اول

جمع‌آوری برگ‌ها، این کار را می‌توان به چند روش انجام داد. اگر باغچه کوچک دارید با دست می‌توان برگ‌ها را جمع‌آوری کرد. اما در باغ این امر با دست امکان‌پذیر نیست و باید با ابزار مخصوص باغ‌ها به شکار برگ‌ها برویم وسایلی مانند چنگک پلاستیکی، دستگاه دمنده(که برگ‌ها را گوشه‌ای از باغ جمع می‌کند). دستگاه دمنده و مکنده( که برگ‌ها را جمع و داخل کیسه می‌ریزد) و ابزارهای مشابه که برگ‌ها را آماده تبدیل به کمپوست می‌کند.

مرحله دوم

برای تهیه کمپوست باید برگ‌ها را خرد کرد. با وسیله‌ای مانند خردکن چوبی و یا ماشین چمن‌زنی و یا هر وسیله‌ای دیگر می‌توان برگ‌ها را خرد کرد.

مرحله سوم

به یک سطل زباله پلاستیکی، کود دامی، استخوان و یا آگرینیت و یا کنجاله پنبه دانه نیاز دارید. بسیاری از این مواد را می‌توانید از یک فروشگاه باغی تهیه نمائید.
مواد فوق را اینگونه ترکیب کنید:
میزان ترکیب 5 به یک یعنی پنج قسمت برگ و یک قسمت از موادی که در بالا ذکر شد. به خاطر داشته باشید برگ‌ها باید مرطوب باشند.

مرحله چهارم

هر سه روز یکیار یک چنگک برداشته و برگ‌ها را مخلوط کنید این کار به برگ‌ها کمک می‌کند تا بهتر و زودتر به کمپوست تبدیل شود و به یاد داشته باشید که برگ‌های خود را با یک ورق پلاستیکی و یا برزنتی بپوشانید تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود. خاک برگ‌ها پس از 8 تا 12 ماه قابل استفاده است.
این‌گونه از یک محصول که ضایعات کشاورزی نام دارد یک محصول ارگانیک به دست می‌آید تا از کودهای شیمیایی دوری و به سلامت خودمان، خانواده‌مان و شهروندانمان کمک کنیم. به امید روزهایی که بتوانیم محصولات ارگانیک بیشتری تولید کنیم.

سمیه لطفی میشامندانی- خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای