آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19490

تولید ۱۶ تن خاویار در سال

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۶ تن خاویار در سال گفت: از سواحل غفلت کرده ایم و از ظرفیت های آن به طور کامل استفاده نشده است.

تولید ۱۶ تن خاویار در سال
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۶ تن خاویار در سال گفت: از سواحل غفلت کرده ایم و از ظرفیت های آن به طور کامل استفاده نشده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، سیدجواد ساداتی نژاد در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش ملی خاویار و صنایع وابسته اظهار کرد: بیست و هفتم تیرماه روز ملی خاویار است و نشست و نمایشگاه نیز در خصوص خاویار ایرانی است. خاویار ایرانی به عنوان یکی از نشانه های ایران در حوزه شیلاتی و به نوعی در کنار زعفران ایرانی، شناسنامه ما به حساب می آید.

میزان تولید ماهی در داخل کشور با میزان تولید آن در سواحل برابر است

وی ادامه داد: در حوزه شیلات ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم. ظرفیت های بسیار زیادی نیز در این بخش وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد که میزان تولید ماهی در داخل کشور با میزان تولید آن در سواحل برابراست. که این یعنی استان های داخلی ظرفیت بی‌نظیری در حوزه پرورش آبزیان دارند و اینکه از سواحل غفلت کرده ایم و از ظرفیت‌های آن را به طور کامل استفاده نشده است.

حوزه شیلات نسبت به ظرفیت های بی نظیرش مورد غفلت قرار گرفته است

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: حوزه شیلات نسبت به ظرفیت های بی نظیرش مورد غفلت قرار گرفته است. این حوزه ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صادرات دارد.
وی با تاکید بر اینکه از تمام سرمایه گذاران دعوت می کنیم در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، گفت: بازارهای خوبی برای محصولات شیلاتی ایرانی وجود دارد و دیگر اینکه شیلات ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه اشتغال هم دارد. یعنی اگر در کنار سواحل حرکت کنیم این ظرفیت های فراوان را خواهیم دید.

صید ماهیان خاویاری از سالهای قبل ممنوع شده است

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه بالاترین میزان تولید خاویار متعلق به ایران است، گفت: سالانه ۱۶ تن تولید خاویار داریم که همه آنها پرورشی است، زیرا صید ماهیان خاویاری از سالهای قبل ممنوع شده است. افق ما تولید ۱۰۰تن خاویارپرورشی در سال است. در حوزه گوشت ماهیان خاویاری نیز سالانه بیش از ۳هزارتن تولید داریم که در افق ۱۴۰۴ این عدد به ۲۰هزارتن خواهد رسید.
وی اضافه کرد: علی رغم سختی هایی که این صنعت در تامین مالی دارد ولی بانک ها باید برای این بخش زمان تنفس در نظر بگیرند.یعنی گوشت خاویار یکی دو سال و خاویار حدود ۷ سال تنفس نیاز دارد. بنابراین بانک‌ها باید این زمان را به سرمایه گذاران بدهند.

در سال ۱.۷ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی می‌شوند

وزیر جهادکشاورزی اظهار کرد: در سال ۱.۷ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی می شوند که به دنبال افزایش آن هستم تا به حدود ۵ میلیون قطعه برسیم.
به گفته وی وزارت جهاد و سازمان شیلات حداکثر حمایت را از این صنعت و شرکت های دانش بنیان فعال در این بخش برای رشد و توسعه خواهند داشت.
ساداتی نژاد با اشاره به واگذاری اراضی برای مجتمع های شیلاتی پرورش میگو، گفت: در این حوزه تسهیلاتی را آماده کرده‌ایم و نگاه آسان تری برای واگذاری این اراضی به سرمایه گذاران داریم. ظرفیت هایی که در کنار سواحل وجود دارد توسط شرکت شهرکهای کشاورزی ما شناسایی شده اند و شرکت های مختلف داخلی و خارجی می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
وی در ادامه گفت: در حقیقت دو بسته تشویقی یکی در بخش واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران و دیگری ارائه تسهیلات بانکی توسط بانک کشاورزی در این حوزه در نظر‌گرفته شده است.همه تلاش مان را در اختیار این بخش قرار می دهیم تا با سرمایه‌گذاری در این حوزه رشد پیدا کنند و ما نیز بتوانیم در سبد غذای ایرانی هم میزان حضور انواغ ماهی را افزایش دهیم.
وی در پایان گفت:بشقاب غذایی ما بشقاب پر آبی از نظر میزان مصرف آب برای تولید غذا است.هرچه میزان ماهی در این بشقاب پررنگ تر شود یعنی میزان آب را در بشقاب غذا و الگوی غذایی کاهش داده ایم که شاخص موثری در مصرف است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای