آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22198

دغدغه های باغداران در آستانه برداشت سیب درختی

در آستانه برداشت سیب از باغات آذربایجان غربی قطب سیب ایران ساماندهی بازار پس از تولید، رفع موانع صادراتی، حل سورت و بسته بندی هنوز از دغدغه های باغداران است

دغدغه های باغداران در آستانه برداشت سیب درختی

لزوم حذف دلالان

در آستانه برداشت سیب از باغات آذربایجان غربی قطب سیب ایران ساماندهی بازار پس از تولید، رفع موانع صادراتی، حل سورت و بسته بندی هنوز از دغدغه های باغداران این منطقه به شمار می رود.
اخبار سبز کشاورزی : باز هم فصل برداشت سیب از راه رسید و مشکلات همه ساله نبود الگوی کشت، بسته‌بندی نامناسب، نبود پایانه صادراتی کشاورزی، ارز ترجیحی و… تکرار شده و موجب شود استان همچنان سهم ناچیزی از بازار این محصول استراتژیک را با خود یدک بکشد.
آذربایجان غربی سالانه با تولید افزون بر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب سهم ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده اما این افزایش تولید باوجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه‌تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل‌شده است.
بیشتر بخوانید: داستان تکراری چاره اندیشی برای سیب آذربایجان
سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی به شمار می‌رود و باغ‌های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد. ولی ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ‌ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیف‌های بعدی قرار دارند.
مشکل بازار پس از تولید، چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی است و هر ساله از اواخر شهریور ماه که فصل برداشت سیب در استان شروع می‌شود تا اواخر بهار سال بعد، مشکلات صادرات و فروش مازاد محصول دامنگیر باغداران می‌شود و هر ساله تقریباً بخش زیادی از تولیدات استان در سردخانه‌ها باقی مانده و به فروش نمی‌رسد.

دغدغه های باغداران در آستانه برداشت سیب درختی دغدغه های باغداران در آستانه برداشت سیب درختی

پایانه‌های تخصصی صادراتی سیب در آذربایجان غربی راه اندازی شود

استاندار آذربایجان غربی بر لزوم توجه به راه اندازی پایانه‌های صادراتی تخصصی به ویژه در حوزه سیب در استان تاکید کرد و گفت، سیب از محصولات اولویت دار در استان است و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم، افزود: زمان نگهداری سیب در سردخانه‌ها باید کاهش یابد و از همه ظرفیت‌ها برای صادرات سیب استان به نحو احسن استفاده شود.
محمدصادق معتمدیان دوشنبه شب در جلسه ساماندهی سیب آذربایجان غربی با اشاره به لزوم برنامه ریزی سه گانه در قالب‌های کوتاه، میان و بلندمدت برای ساماندهی وضعیت محصول سیب این استان گفت: باید زمینه جایگزینی کشت برخی محصولات کشاورزی بویژه باغی نیز فراهم شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات با توجه به شرایط منطقه و وضعیت آبی، کشت محصولات کم آب بر است، اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های استان طی ماه‌های گذشته درخت گردو و پسته کاشت شده که نتیجه آن افزایش درآمد در کنار کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف آب است.
معتمدیان ادامه داد: باید به سرعت زمینه توسعه این گونه کشت‌های کم آب بر در اراضی کشاورزی و باغی استان فراهم شود که در راستای افزایش کشت‌های جایگزین، اقناع مردم و استفاده از ظرفیت‌های ترویجی است که در این خصوص مشکل داریم.

باغات سیب آذربایجان غربی بهره وری قابل قبولی ندارد

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه مهم سیب در کشاورزی و باغداری تاکید کرد: ۵۵ درصد باغات بارور در استان باغ سیب است که البته بهره وری قابل قبولی ندارد و ارزش افزوده آن، بسیار کم به نظر می‌رسد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به فرآوری محصولات کشاورزی از جمله سیب با استفاده از تجربیات کشورهایی نظیر آلمان با ظرفیت ۵۰ موردی فرآوری سیب گفت: در این خصوص می‌توان در گام‌های نخست، از ظرفیت مردم و روستاییان استفاده و زمینه کاهش خام فروشی را فراهم کرد.
وی، توجه به بازارهای جدید سیب در دنیا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این خصوص، باید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی به صورت مؤثر استفاده شود و در این راستا، توجه ویژه به بازار کشور عراق و تلاش برای حذف موانع صادراتی به این کشور باید مورد اهتمام جدی ما مسؤولان و همچنین فعالان اقتصادی و تجاری قرار گیرد.
استاندار آذربایجان غربی بر لزوم جلوگیری مؤثر و فعالانه از فعالیت مراکز غیرقانونی خرید و فروش سیب در کنار جاده‌ها تاکید کرد و افزود: اجازه کار غیرقانونی در این خصوص به هیچ وجه نباید داده شود و افرادی که هم مجوز می‌گیرند باید مکان مشخص و محصور داشته باشند.

حذف دلالان به افزایش درآمد کشاورزان در استان منجر می‌شود

معتمدیان جلوگیری از فعالیت دلالان را یکی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان به ویژه در حوزه سیب دانست و اضافه کرد: باید کاری کنیم درآمدی که به جیب دلال می‌رود، به جیب کشاورز بر گردد که در این خصوص تلاش همه دستگاه‌ها بسیار مهم است.
استاندار آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای استفاده اقتصادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی در استان بویژه در محصولاتی نظیر سیب خبر داد و گفت: سعی داریم زیرساخت‌های توسعه انبارهای مربوط به راه آهن و استفاده اقتصادی از قطار را در دستور کار جدی قرار دهیم و در برنامه یک ساله این امر را محقق کنیم.
معتمدیان همچنین کاهش معطلی در گمرکات را مورد تاکید قرار داد و افزود: گمرک باید به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی در زمینه صادرات سیب فعالیت داشته باشد تا از بروز مشکل در این خصوص جلوگیری شود.

امسال ۱.۱ میلیون تن سیب از باغات آذربایجان غربی برداشت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت سیب استان اظهار کرد: ۶۰ هزار هکتار باغ سیب بارده در استان داریم که پیش بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.
اکبر کرامتی اضافه کرد: از این میزان، ۸۰۰ هزار تن سهم صادرات و همچنین نگهداری در انبار و سردخانه‌ها خواهد بود، ۲۴۰ هزار تن به صورت صنعتی و بقیه هم به صورت تازه خوری مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: سال گذشته ۳۵۰ هزار تن سیب صنعتی در آذربایجان غربی داشتیم که امسال این رقم بیش از ۱۰۰ هزار تن کاهش دارد.
کرامتی افزود: از ۱۰ روز دیگر، پیک برداشت محصول سیب در آذربایجان غربی شروع می‌شود و امیدواریم امسال با برنامه ریزی صورت گرفته، مشکلات مرتبط با سیب درختی در استان کاهش یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط جوی و گرمای هوا از این میزان حدود ۲۰ درصد شامل ۲۴۰ هزار تن به صورت سیب صنعتی توسط کارخانجات کنسانتره خریداری شود.
کرامتی خرید تضمینی سیب صنعتی توسط دولت را از راهکاری خوب دولت طی سال گذشته برای ساماندهی بازار سیب صنعتی استان ذکر و خاطرنشان کرد: با ورود به موقع سازمان تعاون روستایی و خرید تضمینی سیب صنعتی توانستیم بخشی از مشکلات باغداران را برطرف کنیم امسال نیز باید این اقدامات به موقع صورت بگیرد.
کرامتی گردش مالی بالا، سهم بالای اشتغال، معیشت بیش از ۶۰ هزار خانوار استان و وجود صنایع پایین دستی مناسب در استان را از مهمترین دلایل اهمیت ساماندهی بازار سیب استان برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۳ مرکز خرید مجوزدار در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام خواهند کرد.
باید منتظر بود و دید که آیا رویکرد وزیر جدید صمت، در قبال صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب چیست؟ آیا دوباره همانند روال سال‌های گذشته صادرات در بازه‌های زمانی مختلف متوقف می‌شود یا موانع صادراتی تسهیل و برطرف می‌شوند؟/مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای