آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17996

دولت دامداران و مرغداران را دریابد

افزایش چندبرابری نرخ نهاده‌ها، تورم افسارگسیخته و افت توان خرید سبب شده نه تنها مصرف‌کنندگان، بلکه تولیدکنندگان نیز به ستوه درآیند و نسبت به آینده خود

دولت دامداران و مرغداران را دریابد
اخبار سبز کشاورزی : افزایش چندبرابری نرخ نهاده‌ها، تورم افسارگسیخته و افت توان خرید سبب شده نه تنها مصرف‌کنندگان، بلکه تولیدکنندگان نیز به ستوه درآیند و نسبت به آینده خود بسیار بدگمان باشند. در شرایط فعلی با حذف ارز ترجیحی، فعالان صنعت دام و طیور و مصرف‌کنندگان تولیدات آن‌ها در تله اقتصادی گرفتار شده‌اند، چراکه تولیدکننده نقدینگی کافی برای خرید نهاده را ندارد و مصرف‌کننده نیز با افزایش 80درصدی قیمت لبنیات و 100درصدی قیمت مرغ و تخم‌مرغ دیگر توان خرید ندارد و به همین سبب این روزها شاهد افت مصرف لبنیات هستیم که این امر صنایع لبنی را نیز دچار مشکل کرده است.
دامدار کارتی هم که با بهره 10درصد برای فعالان این بخش در نظر گرفته شده نه کمکی به تأمین نقدینگی واحدها می‌کند و نه در برابر افزایش چند برابری نرخ نهاده‌ها به کار می‌آید.
از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی با یک کار خلاقانه به مرغداران اجازه داد تولید قبل خود را به قیمت جدید 59هزار و 800تومان بفروشند که این امر هم با به‌هم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار و افت قیمت مرغ به کیلویی 40هزار تومان شکست خورد و حالا بسیاری از مرغداران از ترس کمبود نقدینگی برای تهیه نهاده دست از تولید کشیده‌اند و به زودی و در ماه‌های آتی باید شاهد افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ به بیش از نرخ مصوب باشیم که شرایط اقتصادی را برای مردم دشوارتر می‌کند.
وضعیت مصرف‌کنندگان نیز مناسب نیست و مردمی که تا ماه قبل توان خرید مرغ کیلویی ۳۰هزار و تخم‌مرغ شانه‌ای 46 هزار تومان را نداشتند، اکنون باید این محصولات را به دو برابر قیمت بخرند که افت توان اقتصادی آنان سبب شده این محصولات زیر قیمت مصوب هم روی دست فروشندگان بماند. نکته درخور توجه در این میان آن است که قیمت‌های مصوب فعلی برای وارد نشدن شوک سنگین به بازار اعلام شده و در فصل پاییز و زمستان بدون شک شاهد افزایش قیمت این محصولات خواهیم بود تا ضرر تولیدکنندگان جبران شود که در آن هنگام یک شوک دیگر به بازار و مردم وارد می‌شود که باعث تشدید کاهش تقاضا خواهد شد و این منحنی تارعنکبوتی نوسان در عرضه و تقاضا مصرف‌کنندگان را بسیار ناراحت خواهد کرد.
در پایان باید گفت در یک اقتصاد بیمار هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در رنج و محنت هستند و اگر مسئولان به موقع به فکر هر دو گروه نباشند، ظهور و بروز مشکلات بسیار در حوزه‌های مختلف دور از ذهن نخواهد بود.

فاطمه ابراهیمی توچایی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای