آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22938

رئیسی به تخصص وزیران پیشنهاد شده توجه کند

در حالی که انتظار می‌رفت وزیر پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دشواری اندکی بتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند

رئیسی به تخصص وزیران پیشنهاد شده توجه کند
در حالی که انتظار می‌رفت وزیر پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دشواری اندکی بتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند، در جلسه علنی سه شنبه گذشته زاهدی‌وفا با اختلاف یک رای نتوانست از اعتماد مجلس برخوردار شود و به همین دلیل این وزارتخانه بدون وزیر و مدیر ماند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی: البته رئیسی تصور می‌کرد این نامزد معرفی شده حتما می‌تواند و بلکه باید بتواند رای نمایندگان را از آن خود کند و به همین دلیل حتی به مهلت سه ماهه و پایان آن هم توجه نکرد؛ چنانکه مجبور شد برای ادامه کار زاهدی‌وفا تا معلوم شدن تکلیف او در تصدی وزارتخانه از رهبری اجازه بگیرد.
در واقع، نامزد معرفی شده که وزارتخانه مذکور را سرپرستی می‌کرد، هفته‌ها پیش از ظرفیت قانونی مصرح در قانون اساسی این وزارتخانه را اداره کرد و نه فقط خود که رئیسی در جایگاه مدیر ارشدش هم تصویر می‌کردند مجلس اقبال خود نسبت به این نامرد معرفی شده خواهد داشت و از این بابت کار را تمام شده تصور می‌کردند.
حتی وقتی رئیس جمهور در صحن علنی حضور یافت و در دفاع از زاهدی‌وفا به سخن گفتن پرداخت، باز عمده وقت سخنرانی خویش برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به موضوع‌های غیرمرتبط از جمله ناآرامی‌های اخیر اختصاص داد، گویی رئیس جمهور چندان از ناحیه رای نیاوردن نامزد معرفی شده احساس نگرانی نمی‌کرد و به همین دلیل ضرورتی در دفاع مجدانه از زاهدی‌وفا نمی‌دید.
اما اختلاف یک رای باعث شد تا زاهدی‌وفا از حضور در کابینه دولت باز بماند. این رویداد برای خود زاهدی‌وفا و دوستان دولتی‌اش مخصوصا برای رئیس‌جمهور حتما تعجب برانگیز بوده؛ چراکه در دولت با توجه به حمایت‌های ابراز شده از وزیر پیشنهادی، کار را تمام شده می‌دانستند.
در مخالفت با این نامزد معرفی شده، اگرچه برخی انتقادهایی به وضعیت دارایی‌های شخصی و تابعیت خانواده و فرزندان و مسافرت‌های خارجی اش مربوط بود؛ اما یکی از اصلی‌ترین انتقادها به نحوه مدیریت ایشان بازمی‌گشت.
در این باره گفته شده که در سه ماه گذشته چالش مهمی که در وزارتخانه روی داده و زاهدی‌وفا آن را حل کرده باشد، وجود ندارد.
این نکته نیز گفته شده که وی برای حضور در این جلسه و توجیه نمایندگان و برای جلب اعتماد ایشان برنامه مشخصی نداشته و برای سه سال آینده فعالیت در وزارتخانه مذکور حتی یک صفحه هم برنامه به نمایندگان ارائه نکرده است و با این حساب معلوم نیست که این وزیر برای چالش‌های که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آن مواجه است، چه تدبیری اندیشیده و چگونه با آن‌ها مواجه خواهد شد.
نمایندگان همچنین از اینکه زاهدی‌وفا تجربه‌ای در حوزه کار، تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی ندارد و نمی‌داند که مشکلات اجتماعی جامعه را که به این وزارتخانه مربوط است، چگونه حل کند، ابراز نگرانی و ناامیدی می‌کردند و به هیمن خاطر در جریان برگزاری جلسه علنی مجلس هرچه زمان به پایان بحث‌ها نزدیک می‌شد امیدها برای آنکه این نامزد پیشنهادی شده بتواند اعتماد نمایندگان را کسب و به کابینه راه پیدا کند، کمتر می‌شود.
البته ممکن است تخصص و توانایی مدیریتی برای رئیس جمهور اهمیت نداشته باشد؛ چراکه ایشان در همه زمان‌ها و به‌طور موکد بر پاک دستی و تقوا و روحیه مبارزه با فساد، تحول خواهی و… پای می‌فشرده است و کمتر دیده شده که رئیس‌جمهور درمورد یکی از همکارانش اعم از وزیر یا دیگران به مساله تجربه‌های مدیریتی و توانایی‌های حرفه‌ای مدیریت وزارت توجه کند.
در این باره احتمالا رئیس جمهور این نکته را مدنظر داشته که اکثر یا عمده همکارانی که به‌عنوان وزیر انتخاب کرده، توان زیادی و یا تجربه موثری برای اداره مجموعه انتخاب شده ندارند و اگر رئیسی بر روی این مولفه‌ها تاکید کند روشن است که با لبخند دیگران مواجه خواهد شد.
اما گمان می‌رود بهتر است رئیس جمهور علاوه‌بر شاخص‌هایی همچون مبارزه با فساد و پاک‌دستی به مولفه‌های مهم و ضروری توانایی مدیریتی هم توجه و آنها را در انتخاب وزیران مدنظر قرار دهد تا این گونه نامزدهای پیشنهاد شده با درهای بسته اعتماد نمایندگان مواجه نشودند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای