آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33870

رونق‌ تجارت ایران با سوریه

ایجاد مناطق مشترک و متناظر با کشورهای مختلف روی میز دولت و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد و در این میان باید با راه‌اندازی منطقه مشترک ایران

رونق‌ تجارت ایران با سوریه
ایجاد مناطق مشترک و متناظر با کشورهای مختلف روی میز دولت و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد و در این میان باید با راه‌اندازی منطقه مشترک ایران و سوریه منتظر پررونق‌تر شدن تجارت دو کشور بود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا، حجت‌الله عبدالملکی - دبیر شورای عالی مناطق آزاد - در نشست خبری اخیر خود به ایجاد مناطق مشترک و متناظر با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت که در این میان سوریه و عراق در این زمینه جلوتر از بقیه کشورها هستند، چراکه مذاکرات با آن‌ها به مراحل نهایی رسیده است.
وی همچنین افزود: مذاکرات اولیه و کارشناسی برای ایجاد مناطق مشترک و متناظر با تعدادی از کشورها آغاز شده است و درباره ایران و سوریه حتی مقامات بلندپایه دو کشور به نتیجه رسیدند و اسناد دیپلماتیک به امضای طرفین رسیده است. رئیس جمهور در سفر اخیرش به سوریه نیز از برخی مناطق پیشنهادی برای ایجاد مناطق مشترک بین ایران و سوریه بازدید کرد که در این بازدید میدانی یکی از نقاط مرز مشترک بین سوریه و عراق و پل ارتباطی ما با دریای مدیترانه بود.
به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد مناطق مشترک بین ایران و سوریه در مرحله بررسی نکات فنی و حقوقی قرار دارد.
به نظر می‌رسد، راه‌اندازی این مناطق که البته به گفته عبدالملکی، قرار نیست با سرمایه‌گذاری و تصدی‌گری بخش دولتی انجام شود و بخش خصوصی قرار در این زمینه میدان‌داری کند، تاثیر بسزایی در رشد تجارت بین ایران و کشورهایی مانند سوریه خواهد داشت.
در این میان نگاهی به میزان تجارت دو کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود پتانسیل‌های بسیار بین ایران و سوریه، این دو شریک قدرتمندی برای یکدیگر نبودند و سهم بسیار پایینی در تجارت یکدیگر دارند.
به عنوان مثال در سال گذشته مجموع مبادلات تجاری ایران و سوریه به بیش از ۲۷۰ میلیون و ۲۵۴ هزار دلار رسیده است که البته در قیاس با حدود ۲۴۸ میلیون دلار تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۰ رشد ۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد. اما ایجاد منطقه مشترک بین دو کشور می‌تواند حجم تجارت را در سال‌های آینده افزایش داده و شاهد شکوفایی پتانسیل‌های موجود در این حوزه بین ایران و سوریه باشیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای