آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33311

زلزله همیشه در کمین پایتخت

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۰:۲۸:۳۹ صبح روز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در ملارد استان

زلزله همیشه در کمین پایتخت
شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۰:۲۸:۳۹ صبح روز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در ملارد استان تهران را ثبت کردند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۵.۶۸ درجه عرض جغرافیایی و ۵۰.۹۲ درجه طول جغرافیایی ثبت شده است.
در این منطقه در شبانگاه ۲۹ آذرماه سال ۱۳۹۶ زمین‌لرزه‌ای با شدت ۵.۲ ریشتر رخ داد و استان‌های تهران و البرز را لرزاند؛ ضمن آنکه این رخداد لرزه در استان‌های قم، قزوین، مرکزی و گیلان نیز احساس شد.
در این منطقه، گسل ماهدشت در جنوب کرج و در غرب سامانه گسل شمال تهران کشیده شده که طول تقریبی آن ۱۰۰ کیلومتر است.
نحوه ساخت و ساز در پایتخت ایران، بافت‌های فرسوده فراوان و عدم توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به گونه‌ای است که ایران را با خطرات فراوانی مواجه می‌سازد. احداث کوچه‌هایی با عرض کم و ساخت ساختمان‌های چند طبقه در این کوچه‌های کوچک، خطرات فراوانی را یادآور می‌شود.

در راستای مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زمین‌لرزه احتمالی، کاری نشده است

۳۰ سال است که اساتید و کارشناسان در این زمینه هشدار می‌دهند، اما عملا در راستای مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زمین‌لرزه احتمالی، کاری نشده است.
مهم‌ترین نگرانی همگی ما زلزله احتمالی در تهران است. این تکانه می‌تواند بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ بشریت را ایجاد کند. حتی روند امداد و نجات هم در این شهر با محدودیت‌های بسیاری مواجه است.
این خطری است که هر روز و هر ماه و هر سال ممکن است رخ دهد، اما فکری برای آن نشده است.
برخی از تحلیلگران معتقدند، وقوع یک چنین زمین‌لرزه‌ای تهران را با خطر تلفاتی حول و حوش ۱.۵میلیون تا ۶میلیون نفر رو‌به‌رو کند. برای جلوگیری از یک چنین فاجعه‌ای لازم است از همین امروز اقدامات لازم تدارک دیده شود.

تهران نیازمند اصلاح در روند ساخت و ساز و بیمه ساختمان‌ها است

از یک طرف تهران نیازمند اصلاح در روند ساخت و ساز و بیمه ساختمان‌ها است. از سوی دیگر باید از ساخت و ساز در نزدیکی گسل‌ها جلوگیری شود. بدون این پیش‌بینی‌ها همانطور که اشاره کردم، وقوع یک فاجعه در پایتخت ایران نزدیک است.
تجمع جمعیت بالا، تراکم در ساخت و ساز، در هم تنیدگی معابر، کمبود فضاهای ایمن به عنوان جان پناه، خدمات زیر ساختی گسترده و شبکه های در هم پیچیده همه و همه این زنگ خطر را به صدا در می آورد که در صورت وقوع حادثه ای در پایتخت باید کاسه چه کنم در دست گرفت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای