آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22995

زمستانی سرد و تاریک پیش روی صنعت طیور

مرغداران با انتقاد از سرکوب قیمت ها توسط دولت می گویند: در استان های مرزی قابلیت صادرات مرغ به کشورهای اطراف وجود دارد و کیفیت مرغ ایران، عامل موفقیت است.

زمستانی سرد و تاریک پیش روی صنعت طیور

سرکوب قیمت ها در بازار ادامه دارد

مرغداران با انتقاد از سرکوب قیمت ها توسط دولت می گویند: در استانهای مرزی قابلیت صادرات مرغ به کشورهای اطراف وجود دارد و کیفیت مرغ ایران، عامل موفقیت در رقابت با تولیدکنندگان ترکیه در این بازارها است.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار : در حالی که صنعت طیور کشور در شرایط بحرانی به سر می برد، به دلیل گرانی نهاده و از سوی دیگر به دلیل سیاست قیمت گذاری دستوری که دولت در پیش گرفته، تولید با کاهش مواجه است و کاهش تقاضا در بازار نیز مشهود است.

وضعیت صنعت طیور کشور همچون کلافی پیچیده شده است

به این ترتیب به نظر می رسد وضعیت صنعت طیور کشور همچون کلافی پیچیده شده است و گره کوری بر آن زده شده است. این در شرایطی است که علی مهدوی تولید کننده مرغ گوشتی کشور می گوید: اگر به همین روند پیش برویم زمستانی تاریک پیش روی صنعت طیور کشور است.
مهدوی افزود: به عبارت ساده تر اگر سیاست سرکوب قیمت طیور ادامه یابد تولید برای تولید کننده به صرفه نیست و لذا شاهد تعطیلی این صنعت در ماه های پیش رو خواهیم بود.

ضرورت توزیع کالابرگ برای پایداری تولید ضرورت توزیع کالابرگ برای پایداری تولید

کاهش ۳۰ درصدی تولید مرغ بعد از آزاد سازی یارانه ها

برومند چهارآیین فعال صنعت طیور کشور در خصوص آنچه این روزها بر صنعت طیور کشور می گذرد به بازار می گوید: بعد از آزادسازی یارانه ها چند اتفاق اساسی در صنعت طیور رخ داد؛ از جمله اینکه تولید در کشور حدود ۳۰ درصد کاهش یافت، تقاضا نیز به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم و عدم صدور کالابرگ الکترونیک حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و از سوی دیگر با تداوم کاهش قدرت خرید مردم نیز مواجه هستیم.

دولت در اجرای سیاست مردمی سازی یارانه ها دچار تناقض شده است

چهارآیین افزود: علاوه بر این در حالی که قیمت تمام شده تولید هر کیلو مرغ زنده درب واحدهای تولیدی الان به حدود۵۳ هزار تومان رسیده است دولت همچنان با اعمال سیاست قیمت دستوری اصرار دارد قیمت را روی ۴۱هزار تومان نگه دارد و با زبان تهدید با کسانی که با نرخی بیش از این محصول خود را در بازار عرضه کنند برخورد می کند.
وی ادامه داد: دولت در اجرای سیاست مردمی سازی یارانه ها دچار تناقض شده است؛ به این معنا که دولت قیمتها را تحت اجرای این سیاست آزاد کرده اما از آن طرف با ابزار سرکوب قیمت به جنگ تولید کننده ها ادامه می دهد. در واقع الان یکی از دلایلی که سبب شده تولید به طور متوسط ۳۰درصد کاهش یابد این است که دولت حاضر نیست پیامدهای تصمیمات خود را بپذیرد و با قیمتها برخورد کارشناسی نمی کند.
چهارآئین اظهار داشت: اشتباه دولتمردان بر این است که تصور می کنند با یک بخشنامه و دستور و برخوردهایی به این نحو می توانند هم مانع افزایش قیمت شوند و هم استمرار تولید را حفظ کنند اما این سیاست هیچگاه نه در ایران بلکه در هیچ جای دیگری از این جهان قرین توفیق نبوده است.
وی تاکید می کند: بررسی سیاست سرکوب قیمت نشان می دهد در واقع در هیچکدام از دولتها تاثیری در حفظ قدرت خرید مردم نداشته است چون الزامات اقتصادی و به عبارتی دیگر زبان و فضای اقتصاد مخصوصا در بازارهای رقابتی دستور پذیر نیست در حالی که در بازار انحصاری می شود این روش تجویز شده و موثر است.
این فعال صنعت طیور کشور با تاکید بر اینکه سیاست مخرب قیمت دستوری بی نتیجه است، گفت: ما نمی دانیم چه اصراری است دولت ها بر این سیاست اشتباه تا به این حد پافشاری می کنند.

ظرفیت اسمی کشور برای صادرات گوشت مرغ یک میلیون تن است

بر اساس این گزارش در حالی که مرغداران در شرایط بدی به سر می برند و برخی واحدهای ضعیف تر و کوچکتر از دور تولید خارج شده اند، بحث صادرات مرغ نیز از سوی بخش دولتی مطرح است که برخی کارشناسان به عنوان راهی برای خروج از این وضعیت به آن اشاره دارند.
چهارآیین در خصوص اینکه چقدر شرایط صادرات مرغ ایران فراهم است گفت: در استانهای مرزی توان و رقابت صادرات مرغ وجود دارد. اگرچه ما معتقدیم صادرات برای همیشه باید در بازارهای رقابتی آزاد باشد.
وی ادامه داد: تا پیش از اجرای سیاست مردمی شدن یارانه ها، مردم سایر کشورها تاشعاع ۳۰۰ کیلومتری مرز کشور هم از ارز ۴۲۰۰ تومانی ما منتفع می شدند. الان این مبنای سواستفاده وجود ندارد و باید حداقل در استانهای مرزی در مورد صادرات گوشت مرغ مخصوصا گوشت گرم تسهیلاتی فراهم شود و مشوق های صادراتی هم باید بر اساس تکالیف قانونی دولت اجرا شود.
این فعال صنعت طیور در خصوص ظرفیت های صادراتی نیز اظهار داشت: ظرفیت اسمی ما برای صادرات یک میلیون تن گوشت مرغ است اما حتی اگر ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تن هم بتوانیم صادر کنیم برای صنعت شرایط خوبی را رقم می زند و به نوعی صنعت رونق می گیرد.
بر اساس این گزارش، یکی از موضوعات پیرامون صادرات هر محصول و کالایی از جمله مرغ بحث رقابت پذیری آن در بازارهای هدف از نظر قیمتی است. با این وجود به گفته کارشناسان قیمت هر کیلو گرم گوشت گرم و منجمد مرغ در بازارهای اطراف حدود ۲ دلار است و به این ترتیب تولید کننده های طیور کشور از نظر قیمتی نیز توان رقابت در بازارهای اطراف را خواهند داشت. با این وجود یکی دیگر از موانع پیش رو در این مسیر بحث حضور کشور قدرتمندی همچون ترکیه است که به طور خاص و ویژه بازار عراق که پتانسیل بالایی نیز برای کالاهای ایرانی دارد، را از آنِ خود کرده است.

برتری کیفیت مرغ ایران نسبت به ترکیه؛ موجب حضور موفق در بازار عراق می شود

احمد محمدی دیگر فعال صنعت طیور در این خصوص می گوید: در بازاری مثل عراق می توانیم روی کیفیت کالای تولیدی یعنی مرغ تولیدی کشور تاکید کنیم و از این ابزار استفاده کنیم چرا که نه تنها کیفیت مرغ ایران بیشتر از محصول ترکیه است بلکه با ذائقه مصرف کنندگان عراقی نیز سازگاری بیشتری دارد.
محمدی همچنین در خصوص پیش شرط موفقیت در صادرات مرغ نیز اظهار داشت: صادر کننده ها غالبا با موضوعی به نام بی ثباتی مواجه هستند یعنی در حالی که برای صادرات یک محصول با بازار هدف قرارداد بسته اند به یکباره از سوی دولت صادرات ممنوع می شود!
وی ادامه داد: بنابراین اصلی ترین پیش شرط برای داشتن صادرات موفق در همه بخشها از جمله مرغ این است که صادرات همیشه آزاد باشد و صادر کننده ها در دام تصمیمات یکشبه بخش دولتی گیر نیفتند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای