آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26187

شتر؛ دامی فراموش شده

شتر حیوانی است که اصلا دورریز ندارد و به دلیل تغذیه طبیعی گوشت و شیر آن برای بیماری های مختلفی درمان است.

شتر؛ دامی فراموش شده
شتر حیوانی است که اصلا دورریز ندارد و به دلیل تغذیه طبیعی گوشت و شیر آن برای بیماری های مختلفی درمان است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ برهوت است و در بیابان نه خبری از آب و غذا نه خبری از یک خزنده و پرنده؛ آن چنان گرم و سوزان که مار و سوسمار برای رهایی از آفتاب تیز به زیر زمین و خاک پناه برده اند و خزندگان در لانه‌های خود خزیده‌اند.
صحرایی که تماما خشک است و تنها گیاهی که در آن رشد می‌کند خار بیابانی است؛ تا چشم کار می‌کند همین منظره دیدگان را مبهوت می‌کند از دور؛ گویی چیزی شبیه به آب نظرم را جلب می‌کند هر چه می‌روم نمی‌رسم؛ سراب است، اما ناگهان موجودی کج و معوج توجه ام را جلب می‌کند.
بیشتر بخوانید: اصول کلی پرورش و نگهداری شتر در ایران
موجودی که یکه تاز صحرا است و خار‌ها در دهانش، چون حلوا نرم و شیرین می‌شود تا شیری مقوی برای آدمی بسازد و کوهانش در بیابان انسان را کیلومتر‌ها حمل کند.
شتر را می‌گوییم که از هر منظری خاصیت دارد و نامش بار‌ها در کتاب آسمانی مسلمانان نیز ذکر شده؛ آنگه که خداوند در سوره غاشیه آیه ۱۷ خطاب به آن‌ها که می‌اندیشند می‌گوید: أَفَلَا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ - آیا براى این که به تدبیر خدا پى ببرند، به شتران نمى‌نگرند که چگونه آفریده شده‌اند؟
و در جایی دیگر خداوند برای هشدار به کسانی که آیات آسمانی را انکار می‌کنند، ورود آنان به بهشت را همچون «رد شدن شتر از سوراخ سوزن» و امری محال می‌داند.
شتر از آن دست حیوانات ارزشمندی است که از دیر باز در ایران زمین با توجه به اقلیم گرم و خشک مورد توجه مردمان بوده و از آن در موارد مختلف از باربری تا مسافرت و تهیه خوراک‌های لذیذ استفاده می‌شد.

شتر؛ دامی فراموش شده شتر؛ دامی فراموش شده

پرورش سنتی شتر در شوش

در شهرستان شوش استان خوزستان شتر به صورت سنتی از سوی مردمان عرب پرورش می‌یابد و رئیس اداره آموزش و ترویج اداره جهاد کشاورزی شوش نیز مدعی است که این شهرستان در حوزه پرورش شتر در کشور پیشرو است.
بهروز قمر زاده با اشاره به اینکه شتر حیوانی فراموش شده است خواست که نسبت به آن توجه بیشتری گردد که از دیدگاه وی سرمایه ملی است و موجب اشتغالزایی می‌شود.
البته او به مسئله مهم دیگری در کنار پرورش شتر اشاره کرد و آن گردشگری در شوش است؛ این شهرستان که پایتخت حکومت‌های بزرگی در تاریخ بوده آثار متعددی را در خود جای داده که از جمله آن‌ها چغازنبیل و محوطه باستانی شوش است.
وجود حرم دانیال نبی موجب رونق گردشگری مذهبی نیز در این شهر شده؛ دانیال نبی پیامبر بنی اسراییل بود که شوش یکی از مدعیان خفتن پیکر حضرت دانیال در این مکان است.
همین مسئله به اعتقاد جهاد کشاورزی شوش می‌تواند دام فراموش شده را به چرخه اقتصادی بازگرداند و در کنار گردشگری و سیاحت اهمیت شتر و مزایای استفاده از آن یادآوری شود و محصولاتی که از پشم آن تهیه می‌شود به گردشگران فروخته شود تا معیشت مردم محلی نیز تامین گردد.

پرورش شتر به صورت صنعتی انگیزه دامدار را افزایش می‌دهد

البته یکی از مشکلاتی که دامداران حوزه پرورش شتر دارند بحث علوفه دام است که با توجه به پرورش سنتی انتظار می‌رود تدابیر ویژه‌ای برای وارد شدن به مرحله صنعتی اتخاذ شود، زیرا اگر دامداری به سمت صنعتی پیش برود هم دامداران انگیزه می‌یابند و هم اقتصاد منطقه دگرگون می‌شود.
موسوی رئیس اداره تولید دامی شهرستان شوش یکی از دلایل سنتی ماندن پرورش شتر در شوش را فراهم نبودن زیر ساخت‌ها عنوان کرد و گفت که حتی تولیدات شیر نیز برای مصرف خانوار‌ها است.
او افزود: این ظرفیت وجود دارد که فروش شیر و تولیدات فراورده‌های شیری شتر افزایش یابد و پس از سازماندهی در شهرستان آن را به بازار ارسال نماییم.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی سالانه ۴۰۰ نفر شتر از شوش صادر می‌شوند و امکان افزایش ظرفیت بیش از این‌ها نیز در این منطقه وجود دارد.

مزایای شتر

امکان افزایش تولیدات شتر در صورتی است که تمامی امکانات نیز برای آن مهیا شود که از دیدگاه ساربانان محلی و افرادی که از شتر نگهداری می‌کنند این راه چندان هموار نیست.
قاسم از اهالی شوش و افرادی که به شتر داری مشغول است به ما می‌گوید این کار صبر می‌خواهد و تحمل زیاد، زیرا شتر حیوانی است بردبار و بسیار قانع در خوراک که می‌تواند در بیابان به راحتی سر کند و بین ۳۰ تا ۴۰ سال هم عمر مفید دارد؛ عمری به اندازه یک انسان بالغ.
او افزود: علوفه‌های شور و سایر گیاهان مشابه که ممکن است برای دیگر حیوانات غیر قابل مصرف باشد برای شتر بهترین خوراکی است.
از همین رو شتر باید همواره در بیابان باشد تا از گیاهان مخصوصی که خداوند در صحرا برای او آفریده تغذیه کند، ضمن آنکه اگر به صورت طولانی مدت در حرکت نباشد، پاهایش دچار ورم شده و امکان تلف شدنش هست.
شیر و سایر محصولات شتر به دلیل تغذیه کاملا طبیعی دارای خواص زیادی هستند و برای درمان بیماری نیز کاربرد دارند که بسیاری از افراد از سراسر خوزستان و حتی استان‌های دیگر خواهان محصولات این حیوان هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای