آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21883

جایگاه ویژه شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی در نمایشگاه «آیفارم»1401

پنجمین دوره نمایشگاه صنعت گلخانه و باغبانی «آیفارم» در حالی از 21 شهریورماه کار خود را در نمایشگاه شهر آفتاب تهران آغاز می‌کند

جایگاه ویژه شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی در نمایشگاه «آیفارم»1401

پنجمین دوره نمایشگاه صنعت گلخانه و باغبانی «آیفارم» در حالی از 21 شهریورماه کار خود را در نمایشگاه شهر آفتاب تهران آغاز می‌کند که شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی، جایگاه ویژه‌ای در این نمایشگاه‌ داشته و در پاویون ویژه‌ای که به این منظور تدارک دیده شده، تعدادی از این شرکت‌ها، توانمندی‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت.

اخبار سبز کشاورزی : بدون اغراق باید گفت، سال گذشته (پس از وقفه‌ کوتاهی که به‌واسطه شیوع بیماری کووید19 در برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد شده بود) در چهارمین دوره نمایشگاه آیفارم، پیشرفت‌های چشمگیری که در صنایع مرتبط با موضوع نمایشگاه اتفاق افتاده بود، به‌وضوح قابل لمس بودند.

دستاوردهای قابل توجهی را در عرصه گلخانه‌سازی، ساختار گلخانه‌ها، افزایش ارتقاع، طول و عرض گلخانه‌ها، اتوماسیون یا کنترل هوشمند گلخانه‌ها و… شاهد بودیم که نسبت به یکی‌دو سال قبل از آن، پیشرفت‌های معنادار و امیدوار کننده‌ای بود.

بیشتر بخوانید

همچنین به‌عنوان نمونه دیگر در چهارمین دوره نمایشگاه آیفارم، پهپادهای کشاورزی توسط شرکت‌های مختلف و با کاربری‌های بسیار متفاوت در معرض دید عموم قرار داشتند و در بسیاری موارد دیگر، اراده و دانش پژوهشگران و صنعت‌گران ایرانی با هم تلفیق و پیشرفت‌های بسیار خوبی را رقم زده بود که البته فقط بخش کوچکی از توانمندی‌ها بود و نشان می‎داد که اگر زمینه‌های کار فراهم باشد، تولیدکنندگان داخلی قابلیت‌های فراتر از آن را نیز خواهند داشت.

دانش‌بنیان‌ها در پنجمین آیفارم

اما امسال و در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی گلخانه و باغبانی آیفارم، شرایط به نحو دیگری برای شرکت‌های دانش‌بنیان رقم خورده و این شرکت‌ها در پاویونی جداگانه و متشکل‌تر در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

البته ذکر این نکته ضروری است که در نمایشگاه سال قبل نیز علاوه‌بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها دستاوردهای زیادی بر پایه دانش‌بنیانی عرضه کرده بودند، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در یک «شبه پاویون» (اصلاح نگارنده) نیز حضور داشتند؛ اما در آیفارم پنجم، این پاویون متشکل‌تر و متمایزتر خواهد بود.

موضوعی که باید روال معمول شود

باشد که حضور شرکت‌های دانش‌بینان بخش کشاورزی، حداقل در نمایشگاه‌های مرتبط با این بخش، تبدیل به یک روال عادی و معمول شود؛ چراکه اگرچه در برخی از نمایشگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی و در گذشته نیز چنین حرکت‌هایی را جسته و گریخته شاهد بوده‌ایم؛ (به‌طور مثال در نمایشگاه اگروفود امسال) اما هنوز حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در نمایشگاه‌ها تبدیل به یک رویه همیشگی و ثابت نشده است، چنانکه به‌عنوان نمونه در نمایشگاه صنایع دام و طیور که همین یک هفته قبل (15 - 12 شهریور 1401) برگزار شد، کم‌توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی استارتاپ‌های بخش کشاورزی مشهود بود.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای