آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27144

شمارش معکوس- 8 روز تا نمایشگاه جامع کشاورزی

امکان تولید 97 درصد سموم دفع آفات نباتی در کشور وجود دارد؛ اما موانع تولید، لابی واردکنندگان سموم مشابه تولید داخلی و ضعف مدیریت در بخش‌هایی از وزارت جهاد

شمارش معکوس- 8 روز تا نمایشگاه جامع کشاورزی

سرکوب تولید با واردات سموم مشابه تولید داخل

امکان تولید 97 درصد سموم دفع آفات نباتی در کشور وجود دارد؛ اما موانع تولید، لابی واردکنندگان سموم مشابه تولید داخلی و ضعف مدیریت در بخش‌هایی از وزارت جهاد کشاورزی اجازه محقق شدن توانمندی داخلی را نمی‌دهد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل‌باف | در حال حاضر، شرکت‌های تولیدکننده سموم حدود 10 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند که علاوه‌بر نان‌آوری برای 10 هزار خانوار، سالانه افزون‌بر 30 هزار تن انواع سموم باکیفیت داخلی را تولید می‌کنند، به‌نحوی که چند هزار تن آن صادر می‌شود.
بیشتر بخوانید: پیش به‌سوی «نمایشگاه جامع کشاورزی ایران»
با این همه، زمانی‌که تعرفه واردات سموم آماده مصرف و مواد تکنیکال یکسان (مثلاً دو درصد) باشد، مسلما یارانه دولت و ارز نیمایی به کارگران و شرکت‌های چینی و هندی و خرید آب (سموم با پایانه آب) و کاغذ لیبل و بطری و درب بطری و کارتن اختصاص می‌یابد.
در همین حال، تولیدکننده ایرانی مجبور است به‌جز مواد تکنیکال، سایر موارد را به قیمت روز و براساس دلار آزاد خریداری کند و آن‌جاست که کفه ترازو را به نفع واردات، خروج بی‌رویه ارز و وابستگی شدید به خارج سنگین می‌کند.
فراموش نکنیم، لای مافیای واردات به قدری قوی است که در سال 98 که «رونق تولید» نام گرفته بود، حدود 50 درصد نیاز مصرف کشور با واردات و ارز چهار هزار و 200 تومانی تامین و در انبارها جاساز و تولید سرکوب شد.
حتی در زمان ارز نیمایی و ارز 30 هزار تومانی هم سموم انبار شده وارداتی به شش الی هفت برابر قیمت به فروش می‌رسید؛ اما سیستم حسابرسی جامع و کاملی وجود نداشت تا به این موضوع رسیدگی کامل کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای