آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25895

صیانت از خاک ضامن امنیت غذایی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید بالاترین صیانت از خاک صورت گیرد، چراکه منشأ تولید غذاست.

صیانت از خاک ضامن امنیت غذایی

به مناسبت 14 آذر روز جهانی خاک

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید بالاترین صیانت از خاک صورت گیرد، چراکه منشأ تولید غذاست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی، ساداتی‌نژاد، صبح امروز در مراسم روز جهانی خاک که با شعار "خاک سر آغاز غذا" برگزار شد، اظهار داشت: باید نگاه ویژه‌ای به خاک داشته باشیم و اعتبارات حفاظت از خاک افزایش یابد. در مبحث صیانت از خاک نیز کاشت حدود یک میلیارد نهال یکی از اقدامات وزارتخانه است.
وی در این همایش که با حضور معاونین وزارتخانه، مدیران ستادی، سفرای برخی کشورها و نماینده فائو در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: خاک عزیزترین داشته بشر است و باید برای حفظ آن تلاش کرد. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم و در بودجه 1402 می خواهیم مصوبات خوبی در این زمینه داشته باشند.

صیانت از خاک ضامن امنیت غذایی صیانت از خاک ضامن امنیت غذایی

خاک و آب امانت الهی و میراث تمدنی کشور هستند

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی هم در این مراسم گفت: خاک و آب امانت الهی و میراث تمدنی کشور هستند و باید برای صیانت از این میراث تلاش کنیم.
سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: انسان برای منافع خود بدون رعایت مسایل زیست‌محیطی از کودها و سموم مختلف شیمیایی استفاده می‌کند و پساب‌های صنعتی و ضایعات شهری خاک را آلوده می‌کند.
ربانی با بیان این که امروز با چالش بین‌المللی در مورد آلودگی خاک مواجه هستیم، گفت: همایش‌ها و گردهمایی‌های بسیاری در این زمینه در دنیا برگزار می‌شود اما هنوز هم برای این چالش راهکاری یافت نشده و تمام کشورهای توسعه یافته با تمام توان از منابع خاک استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: باید بدانیم که این خاک و آب امانت الهی هستند و باید به نحوی مناسب از آنها استفاده شود، خاک و آب سرمایه آینده است و باید از این سرمایه برای نسل‌های آینده به خوبی حفاظت کنیم که در این رابطه نیازمند رشد هرچه بیشتر علم هستیم.

باید در زمینه آب و خاک فرهنگ‌سازی انجام شود

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید در زمینه آب و خاک فرهنگ‌سازی انجام شود و قوانین مناسب برای آلاینده‌ها وضع کنیم و با متخلفان برخورد مناسب صورت گیرد.
وی افزود: باید به میراث تمدنی آب و خاک کشور توجه و برای سال‌های آینده در این خصوص برنامه‌ریزی انجام شود.

استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: از ظرفیت‌های سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم استفاده می‌شود.
محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم بر اهمیت امنیت غذایی در جوامع مختلف بشری تاکید کرد و گفت: همه‌کشورها به دنبال امنیت غذایی هستند و برای آن تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم غذای سالمی تولید کنیم باید بسترها و زیرساخت‌های آن را ایجاد کنیم.

صیانت از خاک ضامن امنیت غذایی صیانت از خاک ضامن امنیت غذایی

خاک یکی از عوامل مهم تولید

عسکری خاک را یکی از عوامل مهم تولید برشمرد و یادآور شد: تولید بهتر و مطلوب‌تر با این مهم عملیاتی می‌شود.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر این که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیز در حوزه حفاظت خاک دارای اهمیت است، گفت: معتقدیم در حفاظت خاک باید طرح‌های آبخیزداری مد نظر قرار گیرد و میزان آب سبز به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود و برداشت سفره‌های زیرزمینی با ورود این آب‌ها به سفره‌ها هماهنگ باشد.

بهره‌برداری مطلوب و استفاده صحیح از کودهای شیمیایی در دستور کار قرار گیرد

وی بر حضور مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه حفاظت خاک تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری مطلوب و استفاده صحیح از کودهای شیمیایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به بحث اعتبار در بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه توسعه ششم نتوانستیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم، اما در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه از ظرفیت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان‌های ترویجی و تحقیقاتی استفاده می‌شود تا بودجه را لحاظ کنیم و در این حوزه اعتبارات لازم را در نظر بگیریم.
وی یادآور شد: باید از اراضی کلاس یک برای تولید محصولات استراتژیک استفاده کنیم و فرهنگ‌سازی در این زمینه برای سرمایه‌گذاری در کلاس‌های ۴ و ۵ و ۶ اراضی انجام شود.

آمادگی مجلس برای همکاری با وزارت جهاد کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، از آمادگی مجلس برای همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای این مهم نیز خبر داد و گفت: برای رسیدن به یک نقطه مطلوب در این زمینه آمادگی لازم توسط مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در بودجه کمک می‌کنیم تا فضاسازی لازم در این زمینه انجام شود.
وی تصریح کرد: بحث خاک مربوط به همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه است و تنها به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص ندارد.
گفتنی است، امروز 14 آذرماه روز جهانی خاک با حضور سفیرانی از کشورهای برزیل، قزاقستان، فنلاند و همچنین حضور دبیرکل اکو در ایران، مدیر پروژه یونیدو، مشاور برنامه‌های محلی و توسعه مشارکتی و رایزن کشاورزی روسیه، معاون سفیر هلند و تعدادی از نمایندگان مجلس و معاونان وزارتخانه، فعالان آب و خاک و کارشناسان ذی‌ربط در سالن خوشه وزرات جهاد کشاوری در حال برگزاری است. در ادامه این نشست قطعنامه انجمن خاک ایران توسط دکتر بشارتی، رئیس انجمن قرائت شد.
خاطرنشان می‌سازد حضور دکتر رضازاده، مشاور وزیر و ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و تیم کامل مدیران، کارشناسان و پرسنل مجموعه روابط عمومی مرکز و روابط عمومی معاونت‌های باغبانی، آب و خاک و زراعت و تعامل آنها با رسانه‌های تخصصی چشمگیر و قابل قدارنی است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای