آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17950

ضرورت استفاده از تشکل‌ها برای اجرای کشت قراردادی

مشاور عالی مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان این‌که پنج هزار تعاونی غیرفعال در کشور وجود دارد، گفت: در اجرای طرح کشت قراردادی حتماً باید از وجود تعاونی‌ها

ضرورت استفاده از تشکل‌ها برای اجرای کشت قراردادی
مشاور عالی مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان این‌که پنج هزار تعاونی غیرفعال در کشور وجود دارد، گفت: در اجرای طرح کشت قراردادی حتماً باید از وجود تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاوزری استفاده شود.
محمد جعفری فشارکی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: اجرای کشاورزی قراردادی به نفع کشور است، زیرا با اجرای این طرح کشاورز می‌داند که باید چه بکارد و از دریافت پول خود نیز مطمئن است.
وی تصریح کرد: در اجرای کشت قراردادی دولت امکانات لازم را برای خرید تضمینی ندارد و سازمان مرکزی تعاون روستایی هم امکانات لازم را برای اجرا ندارد و فقط می‌تواند در بخش زراعت کشت قراردادی انجام دهد، لذا باید تمهیدات لازم برای گسترش این طرح اندیشیده شود.
جعفری فشارکی افزود: کشت قراردادی به غیر از گندم باید برای محصولاتی مانند ذرت، دانه‌های روغنی و… انجام شود تا شاهد کاهش واردات و خودکفایی کشور در محصولات استراتژیک باشیم.
وی با بیان این‌که کشت قراردادی در حوزه زراعت موفق خواهد بود، ولی در حوزه باغبانی خیر، اظهار داشت: به سبب نداشتن سردخانه و دیگر امکانات لازم اجرای کشت قراردادی در حوزه باغبانی سخت است و به همین جهت دولت باید سردخانه‌های مورد نیاز برای این طرح را ایجاد کند.
مشاور عالی مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره این‌که یکی از موانع اجرای کشت قراردادی نظام خرده‌مالکی در کشور است، گفت: تشکل‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای رفع این مشکل باشند و آن‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب این طرح را به نحو احسن اجرا کنند.

کشاورزان اعتمادی به کارشناس دولتی ندارند

جعفری فشارکی اظهار داشت: هنگامی که خود دولت وارد کار می‌شود، وضعیت سخت می‌شود، چراکه کشاورزان اعتمادی به کارشناسان دولتی ندارد؛ به‌عنوان مثال کشت هیدروپونیک برای تولید جو را یک کارشناس مرکز تحقیقات 10سال رد کرد، اما با جابه‌جایی کارشناس، نفر بعدی این طرح را تأیید کرد؛ لذا دولت باید از طریق تشکل‌ها وارد شود، وگرنه اجرای این طرح بدون حضور آن‌ها که نماینده واقعی کشاورزان هستند، مفید نخواهد بود.
وی در پاسخ به این‌که برخی کارشناسان معتقدند اجرای کشت قراردادی نظام ارباب رعیتی را ترویج می‌دهد، نظر شما در این مورد چیست، گفت: با این عقیده مخالفم و معتقدم مهم‌ترین مزیت این طرح اطمینان خاطر کشاورز از فروش محصولش است. با اجرای این طرح توسط تشکل‌های بخش کشاورزی و سازمان‌های مردم‌نهاد، کشاورزان برای اجرای آن ترغیب می‌شوند، زیرا اعضای این تشکل‌ها را از جنس خود می‌دانند.

تمام محصولات زراعی باید بر اساس کشت قراردادی تولید شود

مشاور عالی مجمع ملی خبرگان کشاورزی اظهار داشت: اگر آحاد کشاورزان با حمایت و همکاری تشکل‌های بخش کشاورزی برای اجرای کشت قراردادی کار کنند، بزرگ‌ترین موفقیت نصیب دولت خواهد شد.
جعفری فشارکی با بیان این‌که تمام محصولات زراعی باید تحت برنامه کشت قراردادی تولید شود، گفت: کشت قراردادی می‌تواند تمام مشکلات حوزه تولید و فروش محصولات کشاورزی را برطرف کند و فقط تشکل‌ها می‌توانند این طرح را به درستی اجرا کند.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای