آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25711

فراز و نشیب‌های کشت گلخانه‌ای در همدان

استان همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود که ۴.۴ درصد از تولیدات این بخش را به خود اختصاص داده است. این حوزه در استان ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد

فراز و نشیب‌های کشت گلخانه‌ای در همدان
استان همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود که ۴.۴ درصد از تولیدات این بخش را به خود اختصاص داده است. این حوزه در استان ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود و همواره حرف‌هایی برای گفتن دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ؛ در سال‌های اخیر به علت تنش آبی در کشور و به تبع آن در همدان، راهکارهایی برای بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین از جمله آنها بود، براساس سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی با توجه به کمبود منابع آبی کشور توسعه کشت گلخانه‌ای در این سال‌ها مورد توجه ویژه بوده و گام‌های مؤثری نیز در این زمینه برداشته شده است.
«بازدید از طرح‌های گلخانه‌ای جهادکشاورزی شهرستان همدان» عنوان تور رسانه‌ای بود که به منظور آشنایی بیشتر با فعالان این حوزه و فعالیت آنها انجام شد. «مجتمع گلخانه‌ای انصاری» نخستین مقصد این بازدید بود. مدیر و سرمایه‌گذار این مجتمع در حاشیه بازدید هزینه بالاتر گوجه فرنگی نسبت به کشورهای همسایه را یکی از مشکلات عرصه صادرات این محصول عنوان کرد و گفت: این موضوع تقاضای محصول را در عرصه صادرات کمتر می کند و مشکلات بعدی را رقم می‌زند.

هزینه بالای بذر وارداتی نسبت به بذر داخلی

مجید انصاری با اشاره به هزینه بالای بذر وارداتی نسبت به بذر داخلی بیان کرد: بذر داخلی نیز جواب نمی‌دهد و کیفیت مطلوب و ماندگاری لازم را ندارد به همین علت ترجیح می‌دهیم از بذر وارداتی استفاده و محصول مرغوب تولید کنیم.
وی با بیان اینکه ماندگاری پایین بذر داخلی مشکلاتی را برای محصول صادراتی به وجود می‌آورد، افزود: اگر بذر داخلی مرغوب تولید شود کشاورزان مایل به استفاده از آن خواهند بود چراکه در کاهش هزینه‌ها و کیفیت محصول تأثیرگذار است.
این سرمایه‌گذار با اشاره به اینکه هم اکنون بازار داخلی خوب نیست، مطرح کرد: در حال حاضر تنها می توانیم به کشور امارات صادرات داشته باشیم و دیگر کشورهای همسایه مثل عراق به علت قیمت بالا محصول از صادرات استقبال نمی‌کنند.
انصاری با اشاره به اینکه به عبارتی صادرات برای ما توجیه اقتصادی ندارد، گفت: خوشبختانه امسال هیچ برگشتی در محصولات صادراتی نداشتیم و بسیاری از گلخانه‌دارها در استفاده از سم و کودهای ارگانیک دقت نظر دارند و همین سبب تولید محصول با کیفیت شده است.
وی با اشاره به اینکه برای صادرات تقاضا وجود دارد اما به علت ناهمخوانی قیمت مشکلاتی به وجود آمده است، مطرح کرد: ۰ درصبرای صادرات حدود ۹د از استاندارد دیگر کشورها در تولید محصول رعایت می‌شود.

همدان در تولید و صادرات گوجه فرنگی در کشور حرف برای گفتن دارد

انصاری با بیان اینکه همدان در تولید و صادرات گوجه فرنگی در کشور حرف برای گفتن دارد، اظهار کرد: در دو ماه گذشته ۳۵۰۰ تن گوجه صادر کرده‌ایم و علاوه بر محصولات خود از تمامی شهرستان‌های استان و همچنین زنجان، مریوان و … نیز گوجه وارد و پس از بسته‌بندی صادر می‌کنیم.
مدیر گلخانه انصاری با اشاره به اینکه محصولات گلخانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه مقاصد اصلی صادرات محصولات گلخانه محسوب می‌شوند که با وجود مشکلات پذیرای محصول ما هستند.
در ادامه از «گلخانه امزاجردی» با سرمایه‌گذاری و مدیریت صالح قاضی‌امزاجردی که به تولید خیار مشغول است، بازدید کردیم. این سرمایه‌گذار با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی گلخانه تسهیلاتی دریافت نکرده‌ام، گفت: گلخانه با سرمایه ۷.۵ میلیارد تومان شروع به کار کرد.
وی با اشاره به اینکه ۱.۲ هکتار دیگر برای توسعه در دست اجرا داریم، اظهار کرد: در گلخانه خیار کشت می‌شود، هر هکتار گلخانه ۳۵۰ تن در سال عملکرد دارد که البته محصولات تفاوت دارند و مجموعه فوق نیز در هر هکتار حدود ۳۰۰ تن در سال برداشت دارد.

قاضی‌امزاجردی با بیان اینکه محصولات گلخانه در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود، مطرح کرد: در حال حاضر بیشتر گوجه فرنگی از همدان صادر می شود و ما صادراتی نداریم.
در ادامه بازدید مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با اعلام اینکه ۲۰ هزار هکتار از مجموع ۲۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است، گفت: امسال سهمیه آبیاری تحت فشار ۴۷۰ هکتار است که تاکنون ۱۳۰ هکتار از آن به بهره برداری رسیده است.
رحمان ایرانپور با اشاره به اینکه درصدد هستیم میزان تولید و کاشت محصولات گلخانه‌ای شهرستان را افزایش دهیم، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی این سیاست در اولویت وزارت جهادکشاورزی نیز قرار دارد.
ایرانپور ادامه داد: در حال حاضر ۵۹ هکتار از اراضی شهرستان همدان زیرکشت گلخانه‌ای است که در سه ماهه امسال هفت هکتار زیرکشت گلخانه‌ای رفت.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان تصریح کرد: از مجموعه اراضی گلخانه‌ای شهرستان، پنج هکتار مختص کشت گل و گیاه زینتی بوده و ۴۹ هکتار به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه عملکرد گلخانه‌های شهرستان بیش از ۱۵ هزار تن در سال است، خاطرنشان کرد: همچنان صادرات در اولویت است و تلاش می‌کنیم موانع این حوزه رفع شود، علاوه بر این سیاست کلی جهادکشاورزی توسعه کشت گلخانه‌ای، حفظ اراضی کشاورزی و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است.
کشت گلخانه‌ای همچنان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذر از کم آبی در کشور و به ویژه در همدان که با مشکل جدی آب مواجه است، باشد. طبق آمار نیز در سال‌های اخیر وسعت گلخانه‌های همدان سه برابر شده و باید در برنامه زمان بندی شده اجرا شود. گفتنی است، در حال حاضر بیشترین سطح کشت محصولات گلخانه‌ای همدان به گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد و امید است با تمرکز بر این حوزه مصرف آب در بخش کشاورزی تا حد زیادی کنترل شو
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای